UGent Leest

Met UGent Leest wil de faculteit Letteren en Wijsbegeerte studenten, personeel en alumni meer aan het lezen krijgen. Het project kwam er dankzij het legaat van een voormalig lerares, bibliothecaris en alumna van de faculteit.

UGent LeestWelkom bij UGent Leest! De eerste twee initiatieven op de kalender: een maandelijkse ‘Silent Book Club' en vijf leesgroepenIn een latere fase van het project zal er ook ingezet worden op opleidingen rond leesbevordering via de Humanities Academie, het platform voor levenslang leren van de faculteit.

UGent Leest werkt samen met Iedereen Leest, een organisatie die bouwt aan een sterke, brede leescultuur in Vlaanderen en Brussel via campagnes zoals Voorleesweek. Met de Iedereen Leest Academie biedt ze opleidingen rond leesbevordering aan voor professionals en vrijwilligers.

Hou deze pagina in de gaten voor meer nieuws rond UGent Leest.

Silent Book Club

Een deel van de faculteitsbibliotheek (Rozier 44) wordt elke laatste maandag van de maand omgevormd tot een gezellige ‘Silent Book Club’.

We bieden een gezellige plek waar je in stilte een uur kan lezen, met een drankje binnen handbereik. Alle technologie blijft achterwege zodat de deelnemers in stilte hun favoriete boeken kunnen lezen. Breng je eigen boek mee of leen er eentje uit de collectie. Wie wil, kan achteraf napraten.

Data

Vanaf 19 uur in de faculteitsbibliotheek.

Vijf leesgroepen

Vijf fervente lezers/schrijvers die verbonden zijn aan de universiteit kozen elk een boek dat ze tijdens het tweede semester (maart-mei 2025) zullen samen-lezen en bespreken met een groepje UGent'ers (collega’s, studenten, alumni). De plaatsen zijn beperkt (12 personen per groep), dus snel zijn is de boodschap.

De leesgroepen komen steeds samen in de Faculteitsbibliotheek (Rozier 44, Gent).

Je kan inschrijven vanaf 20 maart 2025.
Alicja Gescinska (alumna, filosofe en schrijfster)
Alicja Gescinska: De gezichtslozen      

'De gezichtslozen' is een novelle die zich grotendeels afspeelt in Palestijnse vluchtelingenkampen in Beiroet. Tegen de achtergrond van de geopolitieke turbulentie, die immer urgent is, ontvouwt zich een verhaal over vriendschap, het lot van vrouwen, zelfbeschikking en het verlangen naar een thuis. Daarnaast wordt de lezer geconfronteerd met blinde vlekken eigen aan de westerse kijk op het Midden-Oosten.

In deze leesgroep hebben de deelnemers de mogelijkheid om met de schrijver zelf in gesprek te gaan, ze krijgen een blik 'achter de schermen' van de novelle, de eigen ervaringen van de schrijver in Beiroet en de kampen die aan het schrijven van de novelle vooraf zijn gegaan. Daarnaast wordt duiding geboden bij de historische context van de novelle - van de Nakba tot de Libanese Burgeroorlog en de oorlog tussen de kampen en de huidige realiteit.

Alicja Gescinska de gezichtslozen

Lars Bernaerts (prof. Nederlandse literatuur)
Jeroen Brouwers: Bezonken rood

'Bezonken rood' maakt deel uit van de Indiëromans van Jeroen Brouwers, waarin hij terugblikt op zijn vroege levensjaren in Nederlands-Indië en, meer nog, de doorwerking ervan in zijn latere leven. In Bezonken rood roept het overlijden van de moeder herinneringen op aan de periode van de Tweede Wereldoorlog, wanneer het hoofdpersonage met haar in een kamp van de Japanse bezetter verblijft.

In de leesgroep confronteren we de vele dimensies van het boek met elkaar. Historische, filosofische, psychologische en esthetische kwesties komen in Bezonken rood samen in een bijzondere stijl en compositie, die een specifiek literaire kennis van dergelijke kwesties mogelijk maken. Aan bod komen zo de beeldvorming van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië, de spanning tussen kloktijd en ervaringstijd, de doorwerking van (on)geborgenheid, angst en trauma, de dialectiek van literatuur en waarheid, de muzikale opbouw van de roman en de betekenis van het schrijven. Deelnemers kunnen zelf een focus aandragen en nemen actief deel aan de discussie.

Lars Bernaerts Bezonken Rood

Elly McCausland (prof. Engelse literatuur)
Lucy Boston: The Children of Green Knowe  /  De kinderen van Groenowa

Boston werd geïnspireerd om haar 'Green Knowe'-serie te schrijven nadat ze een 12e-eeuws huis in het zuidoosten van Engeland had gekocht en de lagen geschiedenis had ontdekt die binnen de oude muren verborgen lagen. Het eerste boek in de serie vertelt het verhaal van een jongetje, Tolly, die de magie van het oude huis en de verhalen binnenin ontdekt. Het is een Britse kinderklassieker die bekend staat om zijn ingetogen proza en zijn verkenning van een fantasievolle kindertijd.

We zullen het concept van kinderliteratuur onderzoeken: wat is het? Wat maakt een boek ''kinderliteratuur''? Bestaat er eigenlijk wel zoiets? Hoe kan 'Green Knowe' ons helpen om een aantal van deze vragen te stellen en voorzichtig te beantwoorden? We zullen ook thema's als geschiedenis, herinnering, fantasie en natuur verkennen.

Deze leesgroep gaat door in het Engels.

Elly McCauslandThe Children of Green Knowe

Francis Mus (prof. Frans en vertaalwetenschap) 
Patrick Modiano: Rue des boutiques obscures 

Hoe werkt de herinnering? Kan iemand zichzelf doorgronden? Hoe kunnen we omgaan met ons persoonlijke of collectieve verleden? Deze fundamentele vragen staan centraal in zowat elk boek van Patrick Modiano, maar wellicht nergens zo mooi als in het intrigerende ‘Rue des boutiques obscures’ (1978). Door de jaren heen heeft Modiano, die dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert, in Vlaanderen en Nederland een trouw lezerspubliek voor zich gewonnen, met David van Reybrouck als bekendste fan. Tegelijk blijft hij voor velen nog een onontdekt auteur. In deze leesgroep lezen we een van zijn bekendste romans, die de perfecte inleiding vormt op het veelzijdige oeuvre van de Franse Nobelprijswinnaar.

In zijn werk vertrekt Modiano van concrete gebeurtenissen, namen, data die vaak refereren aan de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk. Zo ontvouwt zich in elk boek een mysterieus web waarin de hoofdpersonages onophoudelijk op zoek gaan naar diepmenselijke ervaringen, die plaats en tijd overstijgen. In deze leesgroep gaan we na hoe Modiano’s teksten een diverse groep lezers kunnen aanspreken. Wat kan de zoektocht van een detective die aan amnesie lijdt ons leren over de werking van het geheugen, of over het belang van onze kindertijd?

Het boek mag in het Frans, Nederlands of Engels gelezen worden.

Francis Mus Rue des boutiques obscures

Kris Rutten (alumnus, prof. Cultuur & Educatie en voorzitter van Iedereen Leest) 
Ish Ait Hamou: Het moois dat we delen

In het stadje waar Soumia en Luc wonen, speelt het leven zich voornamelijk af aan de schoolpoort, bij de plaatselijke kruidenier én op het voetbalveld. Soumia en Luc wonen in dezelfde buurt, maar kennen elkaar niet. Zij probeert met de moed der wanhoop het verleden achter zich te laten. Hij leeft in en met het verleden. Wanneer ze elkaar bij toeval leren kennen, komen ze voor verscheurende keuzes te staan. Een beklijvend verhaal over hoe je het leven weer oppakt na een ingrijpende gebeurtenis.

Tijdens de leesgroep gaan we in op het ‘educatieve’ potentieel van de roman. We bespreken hoe verhalen in het algemeen en  'Het moois dat we delen' in het bijzonder een basis kunnen vormen voor reflectie en dialoog over maatschappelijke kwesties. Aanleiding voor deze keuze: tijdens Film Fest Gent kregen 200 studenten pedagogische wetenschappen de film BXL (van Ish en Monir Ait Hamou) te zien in avant-première wat de perfecte basis vormde voor een kritische reflectie over de maatschappelijke rol van lesgevers en pedagogen. Tijdens de leesgroep gaan we op zoek naar de mogelijke maatschappelijke impact van het boek.

Kris Rutten Het moois dat we delen

Herbeleef de kick-off van UGent Leest

Op 20 februari 2025 vond in de Belvedère van de Boekentoren de kick-off van UGent Leest plaats. Decaan Gita Deneckere en faculteitsbibliothecaris Paul Buschmann stelden het project voor. Ish Ait Hamou, UGent-eredoctor, vertelde er over zijn ervaringen als lezer en schrijver en de leiders van de leesgroepen deelden het boek dat ze voor hun leesgroep gekozen hebben. Peter Van den Eede (Uitgelezen op School) leidde dat alles in goede banen. Er werd ook gebrainstormd over hoe het project verder vorm kan krijgen, eerst binnen de UGent zelf en later ook breed-maatschappelijk.

Fotografie: Kitty van de Waart