Communicatie, media en discours

Evaluatie van de meertalige website fedasilinfo.be en versterking van digitale competenties bij verzoekers om internatinale besherming

Omschrijving: Dit tweejarig onderzoeksproject (1/2021 - 12/2022) situeert zich in het domein van de meertalige en interculturele (digitale) communicatie. Via dit project analyseren we de meertalige website van Fedasil (https://www.fedasilinfo.be) via een kwalitatief-kwantitatieve analyse. In projectjaar 1 werden daartoe drie datasets verzameld en geanalyseerd: (a) diepte-interviews en/of focusgesprekken (N=63) met verzoekers om internationale bescherming; (b) schermopnames van gebruikerservaringen (N=26) tijdens het raadplegen van de website; (c) een enquête onder medewerkers uit de opvangsector (N=174). Op basis van de conclusies aanbevelingen wordt in projectjaar 2 ingezoomd op het versterken van digitale basisvaardigheden. Daartoe worden eerst het doelpubliek, de behoeften en de mogelijke opleidingsmogelijkheden geÏdentificeerd (enquêteonderzoek). Daarna worden op maat opleidingsinitiatieven en ondersteunende instrumenten ontwikkeld.
Website onderzoeksproject: https://research.flw.ugent.be/en/projects/evaluation-fedasilinfobe
Promotor(en): July De Wilde , Katrijn Maryns , Ellen Van Praet
Onderzoek(st)er(s): Simon Hendrickx , Sari Goukens
Faculteit(en): Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Periode: 2021 - 2022

Refugee for sale. Een multi-methodologisch onderzoek naar de publieke communicatiestrategieën van internationale vluchtelingenorganisaties in de context van de Syrische en Centraal- Afrikaanse vluchtelingencrisissen (2011-2018).

Omschrijving: Terwijl de wereld momenteel wordt geconfronteerd met een van de ergste vluchtelingencrisissen van de moderne tijd, voeren een groeiend aantal landen een steeds restrictiever vluchtelingenbeleid. Daarom is publieke communicatie essentieel geworden voor vluchtelingenorganisaties om het grote publiek en staten te overtuigen om solidair te zijn. Aangezien (internationale) vluchtelingenorganisaties een belangrijke bijdrage leveren aan de publieke perceptie van vluchtelingencrisissen, onderzoekt dit project kritisch hun publieke communicatiestrategieën. Vanuit een multi-methodisch perspectief onderzoeken we hun discursieve strategieën over de recente crisissen in Syrië en Centraal-Afrika. Daarbij besteden we bijzondere aandacht aan (1) het productieproces door middel van interviews met deze vluchtelingenorganisaties, en (2) de praktijken van het representeren van vluchtelingen.
Promotor(en): Stijn Joye
Onderzoek(st)er(s): David Ongenaert
Faculteit(en): Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Periode: 2017 - 2022

Vluchteling te koop? Een multimethodologisch onderzoeksproject naar de publieke communicatiestrategieën van internationale vluchtelingenorganisaties rond de Syrische en Centraal-Afrikaanse crisissen (2011-2018)

Omschrijving: Terwijl we geconfronteerd worden met een van de grootste vluchtelingencrisissen uit de moderne tijd, voeren veel landen restrictieve vluchtelingenbeleidsmaatregelen in. Publieke communicatie is bijgevolg essentieel geworden voor de werking van vluchtelingenorganisaties. Gezien (internationale) vluchtelingenorganisaties significant bijdragen tot de publieke opinie rond vluchtelingen, onderzoekt dit project kritisch hun communicatiestrategieën rond de Syrische en Centraal-Afrikaanse crisissen. We focussen op (1) het productieproces door middel van interviews met vluchtelingenorganisaties, (2) de praktijken om vluchtelingen te representeren en (3) de receptie van deze communicatie door burgers, vluchtelingen en journalisten. Los van de actuele aard en relevantie voor een beter begrip van de politieke, economische en culturele dimensies van de communicatie van deze organisaties, levert dit project een belangrijke bijdrage aan sleuteldebatten in het veld van internationale communicatie.
Promotor(en): Stijn Joye
Onderzoek(st)er(s): David Ongenaert
Faculteit(en): Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Periode: 2017 - 2022