Haar, identiteit, schoonheid en het zelf in moslimcontexten: emotionele landschappen en veranderende vrouwelijkheid

Omschrijving: In dit project wil ik het belang van het haar van vrouwen analyseren en zo een nieuwe focus geven aan alledaagse intieme leefwerelden, processen van sociale transformatie en nieuwe religieuze identiteiten in Egypte, Soedan, Libanon en de VAE. Op die manier zal ik een belangrijke impact hebben op het wereldwijde hoofddoekendebat. Terwijl er een overvloed aan literatuur en onderzoek bestaat over de hoofddoek, blijft het haar zelf een verwaarloosd thema, ondanks het feit dat het centraal staat in kwesties van identiteit, schoonheid en seksualiteit. De manier waarop vrouwen hun haar dragen, erover denken en zich erover voelen is onderwerp van veel discussie. Haar is zowel een alledaags als een betwist onderwerp. Als dusdanig is het een conflictueus gebied dat zich uitstrekt over de onderhandeling van machtsverhoudingen en religieuze normen. De studie van haar biedt dus belangrijke inzichten in de veelheid van “innerlijke” en “uiterlijke” ervaringen waarmee vrouwen te maken hebben.
Website onderzoeksproject: https://research.ugent.be/web/result/project/68fb0c91-82ec-11ee-a12f-13e781176a7f/details/en
Promotor(en): Lisa Franke
Faculteit(en): Faculteit Letteren en Wijsbegeerte