Games die je gezondheid verbeteren: zo werkt het!

(19-11-2024) Onderzoekster Stéphanie Carlier laat zien hoe serious games en gamificatie de gezondheidszorg kunnen veranderen. Deze tools maken gezondheidszorg niet alleen toegankelijker, maar helpen ook gebruikers de controle over hun gezondheid te verbeteren.

Heb je ooit een spel gespeeld dat je motiveerde om meer te bewegen of gezonder te leven? Onderzoeker Stéphanie Carlier legt uit hoe games in de gezondheidszorg meer zijn dan alleen leuk tijdverdrijf. “Serious games en gamificatie bieden ons een manier om gezondheidszorg te moderniseren en toegankelijk te maken voor een breder publiek,” vertelt Carlier.

Maar wat zijn die tools precies? Een serious game is een spel dat méér doet dan enkel entertainen; het leert je bijvoorbeeld iets of helpt je een vaardigheid onder de knie te krijgen. Gamificatie gaat nog een stap verder: het gebruikt speltechnieken, zoals punten of beloningen, in een niet-spelomgeving. Denk aan een app die je beloont voor elke 10.000 stappen die je zet.

Volgens Carlier kunnen deze technieken mensen motiveren om actiever te zijn, waardoor het risico op ziekten zoals obesitas of diabetes daalt. Ze worden ook al toegepast in de behandeling van chronische ziekten en voor revalidatie.

“Het echte voordeel van deze aanpak is dat het patiënten centraal stelt en vooral motiveert,” zegt Carlier. “Mensen krijgen een actievere rol in hun herstel of dagelijkse gezondheid.” Toch zijn er ook uitdagingen. Een van de grootste struikelblokken is het gebrek aan bewijs voor langdurige effectiviteit. Ook hebben gebruikers vaak behoefte aan op maat gemaakte begeleiding.

Daarnaast kost het ontwikkelen van zulke tools veel tijd en expertise. Carlier benadrukt dat dit proces eenvoudiger kan door meer te focussen op herbruikbare ontwerpen. “Dat zou ons helpen om sneller te testen welke methodes écht werken en hoe we ze beter kunnen personaliseren.”

Dit onderzoek zet een belangrijke stap in de richting van een gezondere toekomst waarin technologie een cruciale rol speelt. Zoals Carlier het verwoordt: “De potentie is enorm, maar we staan pas aan het begin van wat mogelijk is.”

Lees een uitgebreidere samenvatting of het volledige doctoraat

-

Titel doctoraat: Empowerment in de gezondheidszorg: gepersonaliseerde serious games en gamificatie

Promotoren: Filip De Turck en Femke De Backere

-

Redacteur: Jeroen Ongenae - Illustrator: Roger Van Hecke