Ultima23 voor Rotor vzw

(16-05-2024) De Ultima 2023 in de categorie Architectuur en Toegepaste kunsten ging dit jaar naar Rotor vzw.

Op 30 april 2024 overhandigde de Vlaamse minister van Cultuur de Ultima 2023 in de categorie Architectuur en Toegepaste kunsten aan Rotor vzw.

De Vlaamse gemeenschap heeft een lange traditie in het uitreiken van cultuurprijzen: het zijn kwaliteitslabels waarmee het culturele belang van het werk van de laureaat erkend wordt. Rotor vzw werkt als Brussels ontwerp- en onderzoekscollectief rond duurzaamheid en circulaire architectuur, één van de oprichters is prof. Lionel Devlieger van de Vakgroep Architectuur en Stedenbouw.

“Met haar circulaire aanpak inspireert Rotor architecten, ontwerpers én het grote publiek.”

Met hun inspirerende pionierswerk voor een meer circulaire (interieur)architectuur wint het Brusselse collectief Rotor vzw de Ultima 2023 voor Architectuur en Toegepaste Kunsten. De groep gepassioneerde architecten en onderzoekers startte in 2005 met het onderzoek naar recuperatie en wederverkoop van bouwmaterialen en moderne afwerkingsmaterialen. Na bijna twintig jaar zijn ze, ook internationaal, een begrip geworden als het gaat over het hergebruik van grondstoffen, materialen en interieurelementen uit de bouw en industrie. In een markt waar tweedehands bouwmateriaal schaars is, wisten zij hun niche te vinden en er hun specialiteit van te maken.

De Vakgroep Architectuur en Stedenbouw is trots en verheugd dat Rotor deze bijzondere erkenning krijgt. Prof. Lionel Devlieger deelt zijn expertise in dit maatschappelijk relevante domein met zijn studenten en bij uitbreiding met de vakgroep, o.a. in het door hem gedoceerde vak Geschiedenis van de hedendaagse constructie: capita selecta.

Herbekijk de uitreiking van de Ultimas 2023 op VRT MAX, ontdek hier wat Rotor precies doet en lees er de motivering van de jury op na.

Rotor vzw

ROTOR vzw is een innovatief en vooruitstrevend Brussels ontwerp- en onderzoekscollectief dat wereldwijd erkenning geniet voor zijn toewijding aan circulaire architectuur en duurzaamheid. Dankzij de inzet van verschillende architecten, onderzoekers en ontwerpers, heeft ROTOR vzw een diepgaande invloed op de manier waarop we naar de bouwsector kijken en hoe we omgaan met materialen en hulpbronnen in de gebouwde omgeving.

In 2005 bundelden architecten Lionel Devlieger en Tristan Boniver, en ontwerper Maarten Gielen, hun krachten en richtten ze ROTOR vzw op. Geïnspireerd door een gedeelde passie voor duurzaamheid en een grote nieuwsgierigheid naar de materiale organisatie van onze bebouwde omgeving, begonnen ze aan een reis die de normen van de industrie zou uitdagen en een nieuwe richting zou wijzen naar een meer circulaire toekomst.