Veel gestelde vragen over de opleiding burgerlijk ingenieur-architect

1. Hoe is de opleiding opgebouwd?

Burgerlijk ingenieur-architect: 3 jaar bachelor en 2 jaar master

1ste bachelor
2de bachelor
3de bachelor
Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen:
architectuur
=algemene vorming met vast pakket basisvakken
+ keuzevak in 3de bachelor
180 studiepunten
1ste master
2de master
Master of Science in de ingenieurswetenschappen:
architectuur

= specialisatie met vast pakket basisvakken + keuzevakken

120 studiepunten

De huidige twee afstudeerrichtingen worden afgeschaft in AJ 2025-2026.

De opleiding burgerlijk ingenieur-architect opgebouwd rond onderwijs in drie belangrijke pijlers:

  • Architectuurontwerpen: het architectuurontwerp en ontwerpgerelateerde vakken (bv. waarneming en beeldende media, digitale ontwerptechnieken)
  • Ingenieurswetenschappen: wiskunde (bv. calculus, lineaire algebra en meetkunde), fysica en  vakken rond de constructieve en technische principes van het bouwen (bv. statica van constructies, bouwtechnisch ontwerpen)
  • Architectuurwetenschappen: wiskunde (bv. calculus, lineaire algebra en meetkunde), fysica en  vakken rond de constructieve en technische principes van het bouwen (bv. statica van constructies, bouwtechnisch ontwerpen)

    In de loop van de opleiding, en vooral op niveau van de master, kan je meer klemtonen leggen op één van de pijlers, indien je dat verkiest. Dit doe je door je modulekeuzes, je keuze van de masterstudio's en je keuzevakken. Zo krijg je de kans om je eigen studietraject kleuring te geven naargelang je eigen interesses. Ook het opnemen van een uitwisselingssemester in het buitenland via het Erasmusprogramma, biedt daartoe een extra mogelijkheid. De opleiding heeft immers uitwisselingsakkoorden met erg kwalitatieve, maar qua profiel diverse architectuuropleidingen in Europa en daarbuiten. Het programma is echter zo opgebouwd dat de breedte van de opleiding altijd gewaarborgd blijft en je dus ten allen tijde toegang behoudt tot het beroep van architect.

    Je wordt opgeleid om op een creatieve en antwoordgerichte/oplossingsgerichte manier om te gaan met complexe ruimtelijke problemen, van bouwdetail, over gebouw, tot stad. Je leert hierop een antwoord te bieden met je ontwerpen, in de praktijk én in theorie, met een stevige basis in de ‘harde’ wetenschappen én in maatschappelijk-culturele materie. Kortom, je wordt een ontwerper in de volle betekenis van het woord.

    Hieronder zie je de verhouding van de vakken van de drie pijlers binnen de bacheloropleiding als geheel, en opgesplitst over de diverse bachelorjaren. 

    Bachelor ingenieurswetenschappen: architectuur 1ste-3de bach

    Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: 2 jaar

    Studenten kunnen de Master Stedenbouw en ruimtelijke planning volgen ofwel na de bachelor ofwel na de master ingenieurswetenschappen: architectuur (dan als bijkomende master).

    2. Welke vakken krijgen we in het eerste jaar?

    p. 20-21: lestabel

    p. 21-26: korte beschrijving vakken 1ste bachelor

    Lestabel

    Burgerlijk ingenieur: architectuur vakken 1ste jaar

    3. Is er veel wiskunde in het eerste jaar / in de opleiding?

    In de opleiding burgerlijk ingenieur-architect krijg je in de 3 bachelor jaren een aantal wiskundige vakken voor in totaal 19 studiepunten.

    • 1ste bachelor: 10 STP
    • 2de bachelor: 5 STP
    • 3de bachelor: 4 STP

    Dit vormt de basis van je ingenieursopleiding, en reikt de noodzakelijke kennis aan die je later in je traject nodig hebt voor, o.a. de bouwtechnische vakken (betontechnologie, bouwfysica,…). Dit pakket wiskundige vakken vormt één van de verschillen met een gewone opleiding architectuur.

    Aantal studiepunten wiskunde in bachelor

    4. Ik volg 4u of 6u wiskunde, is dat voldoende om te starten?

    Om met succes de opleiding burgerlijk ingenieur-architect te doorlopen is het sterk aangeraden om 6u wiskunde of meer gevolgd te hebben in de derde graad secundair onderwijs.

    Je kan je voorkennis wiskunde meten met de zelftest en de starttoets (zie vraag 5).

     

    Aantal uren wiskunde in SO

     

    1-3u

     4u-5u

    6u

    meer dan 6u

    Burgerlijk ingenieur

    0%

     0,7%

    25,5%

    73,8%

    Burgerlijk ingenieur-architect

    2,2%

     5,9%

    47,9%

    43,9%

    Industrieel ingenieur

    1,0%

     8,0%

    45,8%

    45,2%

     Cijfers uit UGI, AJ 202-2021 en 2022-2023, alle studenten bacheloropleidingen

     

    Onderwijsvorm SO

     

    ASO

     TSO

    KSO

    BSO

    Burgerlijk ingenieur

    96%

     4%

    0%

    0,00%

    Burgerlijk ingenieur-architect

    93%

     4%

    3%

    0,00%

    Industrieel ingenieur

    79%

     21%

    0%

    0,00%

     Cijfers uit UGI, AJ 2023-2024, alle studenten bacheloropleidingen

    Noot: Dit zijn cijfers van de instroom van studenten, geen slaagkansen!

    Het merendeel van de studenten komt uit een ASO richting met 6 uur of meer wiskunde in de 3de graad van het SO. 

    Een stevige vooropleiding biedt het voordeel dat je normaal gezien met meer gemak het pakket wiskundige vakken van deze opleiding aan zal kunnen. Dat is, zeker in het eerste bachelorjaar, van belang omdat de breedte van de opleiding ingenieur-architect en met name de ontwerpgerichte vakken, een bijzondere studiebelasting met zich meebrengen, en dus een belangrijk deel van je tijd en energie zullen vergen.

    Maar het is belangrijk om te onderlijnen dat naast voorkennis en intelligentie op het domein van de ‘harde’ wetenschappen en de wiskunde, toch ook een brede interesse, naast een sterke inzet en een grote motivatie heel belangrijke factoren zijn om te slagen.

    5. Hoe zit dat met de starttoets (verplichte ijkingstoets)?

    Noot: Voor sommige opleidingen is deelname aan een ijkingstoets verplicht om te kunnen inschrijven. Dat zijn de zogenaamde starttoetsen.

    Alle info is terug te vinden op: https://www.ugent.be/ea/nl/voor-toekomstige-studenten/voorbereiden/ijkingstoets

    Algemeen

    • Samen met alle Vlaamse universiteiten organiseert UGent starttoetsen (verplichte ijkingstoetsen) die verschillende aspecten van je wiskundeniveau testen.
    • Deelname aan de toets is verplicht:  studenten die niet hebben deelgenomen kunnen niet inschrijven voor de opleiding. Er zijn enkele uitzonderingen.

    Inschrijven voor een opleiding met starttoets

    Een compatibele ijkingstoets is een toets die inhoudelijk overeenstemt met de ijkingstoets van de opleiding waarvoor je wil inschrijven. Voor burgerlijk ingenieur-architect zijn volgende toetsen compatibel:
    • Burgerlijk ingenieur
    • Fysica (en sterrenkunde)
    • Wiskunde

    Een verplichte remediëring is een online traject dat je helpt om in optimale omstandigheden te starten aan de opleiding. Je rondt dit remediëringtraject best af voor de start van het academiejaar. Je kan ook remediëren tijdens het academiejaar, maar dan komt dit bovenop je vakkenpakket. Meer info over de remediëring.

    Een vrijstelling van deelname kan aangevraagd worden op basis van een standaarduitzondering of op basis van bijzondere individuele omstandigheden. Meer info en een vrijstelling aanvragen.

    • Het resultaat dat je behaalt is echter niet bindend; m.a.w. het resultaat heeft geen gevolgen voor jouw toelating tot de opleiding. Maar, als je niet slaagt voor de starttoets van de opleiding waarvoor je wenst in te schrijven, dan ben je verplicht een remediëringstraject te volgen om je voorkennis bij te spijkeren (zie verder).

    • De starttoets helpt je om in te schatten of je beschikt over voldoende wiskundige en wetenschappelijke kennis en vaardigheden in relatie tot het verwachte instapniveau voor de opleiding. Achteraf krijg je genuanceerde feedback op je resultaten. Zijn die resultaten niet voldoende, dan volg je het remediëringstraject.

    Wat wordt er getest?

    De starttoets (verplichte ijkingstoets) test via meerkeuzevragen enkele vaardigheden die belangrijk zijn voor vakken die je krijgt aan het begin van de opleiding. De inhoud van de vragen bouwt verder op de leerstof van richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde. De leerinhouden wiskunde van zowel eerste, tweede als derde graad komen aan bod.

    Toch kunnen ook leerlingen die minder wiskunde volgden in hun vooropleiding eraan deelnemen. Het is immers belangrijk dat elke geïnteresseerde student zich kan "ijken": je niveau kan immers van nature hoger zijn dan je vooropleiding laat vermoeden.

    De starttoets (verplichte ijkingstoets) bestaat uit twee delen: toets wiskunde en toets ruimtelijk inzicht.

    De toets wiskunde bestaat uit een aantal meerkeuzevragen over diverse wiskundethema's uit de volledige leerstof van het secundair onderwijs. De grote thema's zijn:

    • Redeneren
    • Begrippenkennis
    • Wiskundige vaardigheden
    • Modelleren: wiskundige vraagstukken in een fysica-context

    De toets ruimtelijk inzicht test de mate waarin je in staat bent 2-dimensionale representaties van complexe 3-dimensionale volumes juist te lezen en te interpreteren.

    Hoe kan ik me voorbereiden op de starttoets (verplichte ijkingstoets)

    We raden je aan om de leerstof uit 3de - 4de - 5de - 6de jaar secundair onderwijs wat op te frissen. Je kan ook oefenen om vertrouwd te geraken met het soort vragen. Voorbeeldvragen: https://www.ijkingstoets.be/opleidingen/ingenieurswetenschappen-architectuur/voorbereiding

    Wat na de toets?

    Door je deelname kan je sowieso inschrijven voor de opleiding burgerlijk ingenieur-architect.

    Ten laatste zeven dagen na de starttoets ontvang je je punten en een kwalitatieve beoordeling van je prestatie via e-mail. 

    Voor meer duiding bij deze beoordeling – vooral als het resultaat minder goed is dan verwacht - kan je een afspraak maken voor feedback bij een studiebegeleider van het monitoraat van onze faculteit.

    Ben je niet geslaagd voor de starttoets van de opleiding waarvoor je wenst in te schrijven, dan ben je verplicht een remediëringstraject te volgen om je voorkennis bij te spijkeren. Je kan hierbij kiezen voor een online zelfstudiepakket of een zomercursus op de campus. In beide gevallen wordt het traject afgerond met een verplichte online test. Het resultaat van deze test is niet bindend. Dit remediëringstraject wordt bij voorkeur gevolgd voor de start van het academiejaar. Deze remediëring is ook verplicht als je niet geslaagd bent op een compatibele starttoets of bij deelname aan een andere (niet-compatibele) ijkingstoets.

    Praktische info:              

    Opgelet: Je kan enkel deelnemen aan de starttoets als je je vooraf hebt ingeschreven. Inschrijvingen sluiten af op 15 juni (voor sessie 1) en op 15 augustus (voor sessie 2)! Inschrijven kan via de website https://www.ijkingstoets.be/, vanaf 15 januari 2024.   

    Data:    

    • Sessie 1: Ma 30/06/25 in de voormiddag (9u-13u)
    • Sessie 2: Za 23/08/25 in de voormiddag (9u-13u)

    Waar: Gent (exacte locatie wordt later meegedeeld).

    De toetsen worden schriftelijk afgenomen.

    Aangezien alle toetsen van één sessie op dezelfde dag plaatsvinden, is het niet mogelijk om aan twee verschillende toetsen van één sessie deel te nemen. Je kan wel één maal begin juli en één maal eind augustus deelnemen (aan twee verschillende toetsen of twee maal aan dezelfde toets).

    6. Hoe kan ik me voorbereiden op de studies van burgerlijk ingenieur-architect?

    Zomercursus wiskunde

    De faculteit organiseert voor haar nieuwe studenten zomercursussen wiskunde, chemie, mechanica, elektriciteit en efficiënter studeren in het hoger onderwijs. Data: in de eerste twee weken van september 2024. Exacte data worden later vastgelegd en gecommuniceerd op de facultaire website.

    Introductiedag

    De faculteit organiseert op vrijdag 20 september 2024, net voor de start van het academiejaar, een introductiedag voor haar nieuwe studenten 1ste bachelor om hen zo voor te bereiden om de week erna vlot van start te gaan.

    Op het programma van de introductiedag staat o.a.

    • Kennismaking met lesgevers van het 1ste jaar en de locaties waar je leskrijgt
    • Kennismaking met UGent platformen zoals Ufora en Oasis
    • Kennismaking met trajectbegeleiding, monitoraat en studentensecretariaat
    • Opbouw van het eerste jaar: lessenrooster, tussentijdse testen of taken
    • Groepsindeling
    • Aankoop cursussen
    • Kennismaking met je medestudenten en de studentenverenigingen

    Meer info en inschrijven

    Laptop

    Een laptop is verplicht en noodzakelijk vanaf het eerste bachelor jaar. Minimumvereisten.

    Studenten gebruiken bij voorkeur een laptop met Microsoft Windows besturingssysteem. Sommige softwarepakketten die we gebruiken in de opleiding draaien moeilijk op een Mac-besturingssysteem.

    Financiering van een nieuwe laptop

    Een laptop kan aan het begin van het academiejaar een zware hap uit het budget betekenen. De Sociale Dienst van de UGent kan hierbij helpen! Onder bepaalde voorwaarden kan je een laptop huren ofwel een toelage of renteloze lening verkrijgen voor de aanschaf van een laptop.

    7. Ik heb zeer weinig fysica gekregen in het middelbaar; is dat een probleem?

    Niet noodzakelijk. De lessen fysica starten met een herhaling van al de nodige stof ("start vanaf nul"), zodat iedereen na 2-3 weken op hetzelfde niveau zit.

    8. Wat is de verhouding theorie/oefeningen? Hoeveel praktijk zit er in de opleiding?

    (Lichtblauw: oefeningen/praktijk – donderblauw: theorie)

    Overzicht weekschema sem 1 burgerlijk ingenieur: architect

    Overzicht weekschema sem 2 burgerlijk ingenieur: architect

    Dit schema geldt als model, wijzigingen kunnen ieder jaar voorkomen. De opleiding heeft een sterk activerend karakter; oefeningenlessen (en ook begeleidingssessies) worden vaak in (kleinere) groepen gegeven. Uren en dagen kunnen variëren afhankelijk van de groepsindeling.

    Deze combinatie van oefeningen en theorie brengt wel een aanzienlijke studielast met zich mee. Een belangrijk deel van de ‘oefeningen’ in het eerste bachelorjaar bestaat uit architectuurontwerp en ontwerpgerelateerde vakken: 1 lesdag architectuurontwerp en 0,5 tot 1 dag gerelateerde vakken (ontwerpleer en waarneming en beeldende media). Architectuurontwerp is een zelfstandig vak, i.e. geen inoefening van theoretische leerstof. De ervaring leert dat architectuurontwerp bij uitstek het vak is in het eerste jaar waarin studenten zich qua inzet en tijdsbesteding soms verliezen. Van bij het begin van je opleiding een goed en haalbaar tijdsmanagement ontwikkelen, is dan ook belangrijk, zeker omdat het pakket aan dergelijke ontwerpvakken, maar ook aan praktisch werk bij vakken uit de bouwtechnische en architectuurwetenschappelijke pijler in de daaropvolgende jaren ook aan belang toeneemt: je moet papers schrijven, practica voorbereiden,…

    Weet dus dat je aan een uitdagende opleiding begint die veel inzet vergt, en je dus best met een grote motivatie aan de start komt. Wie niet bereid is hard te werken, haalt het -doorgaans- niet. Maar uit de vele gesprekken met studenten en alumni blijkt telkens opnieuw dat het net dat is wat deze opleiding voor studenten aantrekkelijk maakt: de combinatie van hard moeten werken en continu uitgedaagd worden, die ervoor zorgt dat je het beste in jezelf kan ontdekken.

    9. Hoe kan ik testen tijdens het jaar of ik er voldoende van ken?”

    Voor Wiskunde 1: calculus zijn er in de loop van het eerste semester twee opdrachten/taken voor de studenten.

    Het vak Architectuurontwerp omvat in semester 1 een reeks korte oefeningen waar je onmiddellijk feedback op krijgt. Het semester wordt afgesloten met één globale evaluatie. Bovendien spreek je in het atelier wekelijks met je vaste begeleiders, die je werk op de voet volgen en voortdurend feedback geven. Dit systeem van continue feedback blijft het hele jaar in werking. Het zelfde geldt voor Ontwerpleer en Waarneming en Beeldende Media.

    10. Wat is het verschil tussen architect en burgerlijk ingenieur-architect? Wat is het verschil met de andere opleidingen ingenieur-architect?

    De opleiding burgerlijk ingenieur-architect van de UGent

    De opleiding burgerlijk ingenieur-architect van de UGent is opgebouwd rond onderwijs in drie belangrijke pijlers:

    • ingenieurswetenschappen
    • architectuurontwerpen
    • architectuurwetenschappen

    Het opleidingsprogramma biedt deze drie pijlers bovendien als evenwaardig aan. De ontwerpvakken krijgen een zeer belangrijke, prominente plaats in de opleiding maar blijven altijd in balans met de vakken uit de andere twee pijlers. Door je te bekwamen in deze drie essentieel verschillende kennisdomeinen en jezelf uit te dagen ruimtelijke, technische, wetenschappelijke en socio-culturele inzichten met elkaar te verbinden, ontwikkel je doorheen de opleiding ingenieurswetenschappen architectuur een eigen ontwerpbenadering met deze kennisdomeinen als inspirerende wegwijzers. Daarin ligt onze sterkste troef en onderscheidt onze opleiding zich van de andere. 

    Door het feit dat de opleiding burgerlijk ingenieur-architect is ingebed in de Gentse universiteit heb je de mogelijkheid om hoogwaardige keuzevakken te kiezen uit het volledige universitaire aanbod, en krijg je les van experten in hun domein. Dat is een belangrijke troef van onze opleiding, waar veel van onze studenten graag gebruik van maken: zo hebben we nogal wat studenten die het vak ‘Culturele antropologie’ volgen, maar ook ‘Verstedelijking in mondiaal perspectief’, 'Glas- en gevelconstructies', ‘Avant-garde film en video’, enz.

    De Gentse opleiding ingenieur-architect heeft een aantal andere troeven. Je krijgt er onder meer les van prominente figuren uit de (Vlaamse) architectuurscène en lesgevers die internationaal toonaangevende onderzoekers zijn in hun vakgebied, of dat nu bouwfysica of -constructie, dan wel architectuurgeschiedenis of stedenbouw is. De opleiding is verbonden aan een aantal transversale samenwerkingsverbanden van de UGent, zoals de Gentse stadsacademie of het Centrum voor architectuur en kunst Charles Van VANDENHOVE. De opleiding heeft een sterke werking rond internationalisering, en maakt uitwisselingen mogelijk in en buiten Europa, maar zet studenten ook aan tot veldwerk en stages in het buitenland, en brengt, omgekeerd, ook heel wat buitenlandse sprekers naar Gent om in het onderwijs te participeren. Tenslotte speelt in de Gentse opleiding ingenieur-architect ook de eigen studentenvereniging, De Loeiende Koe, een erg belangrijke rol, als klankbord en partner.

    Profiel student burgerlijk ingenieur-architect:

    • Interesse in wiskunde, wetenschappen en humane wetenschappen
    • Interesse hebben in de omgeving en brede kijk hebben op cultuur
    • Graag op een abstract niveau redeneren
    • Bereidheid tot diepgang, nauwkeurigheid en volledigheid
    • Goede wiskundige basis, bij voorkeur 6u of meer wiskunde in het secundair onderwijs (ASO)
    • Niet nodig om technisch tekenen of kunstacademie gevolgd te hebben in het secundair onderwijs

    De opleiding burgerlijk ingenieur-architect aan KU Leuven en VUB

    De opleidingen ingenieur-architect aan de KU Leuven en VUB zetten ook in op de drie pijlers (architectuurontwerpen, ingenieurswetenschappen en architectuurwetenschappen) maar met een (licht) overwicht naar meer technische vakken.

    De opleiding architectuur aan bv. KU Leuven in Gent (Campus Sint-Lucas)

    De opleiding tot architect is ontstaan uit een artistieke opleiding en heeft een sterke relatie tot de (Schone) Kunsten, waardoor ze meer de nadruk legt op het ontwerp als een kunstzinnige schepping. Bijgevolg ligt de klemtoon op het ontwerpen en minder op technische en architectuurtheoretische vakken; de helft van de opleiding omvat ontwerpvakken, een kwart architectuurwetenschappen en een kwart bouwtechnieken.

    Het is belangrijk om te onderlijnen dat er geen verschil is in de aandacht die wordt besteed, of het belang dat wordt gehecht, aan het architectuurontwerpen tussen de opleidingen ingenieur-architect en architectuur. Het pakket uren dat wordt besteed aan het atelier en gerelateerde vakken is wel kleiner in de opleiding ingenieur-architect, omdat er meer theorie wordt gegeven, maar het ontwerpatelier en de ontwerpgerelateerde vakken vormen er wel de ruggengraat van, zeker aan de Universiteit Gent.

    Vergelijking opleidingen architectuur

    Vergelijking van de opbouw van de bacheloropleidingen: master architectuur KU Leuven / master ingenieurswetenschappen: architectuur UGent / master ingenieurswetenschappen: architectuur KU Leuven / master ingenieurswetenschappen: architectuur VUB / master ingenieurswetenschappen bouwkunde UGent

    Vergelijking opleidingen architectuur

    11. Wat is het verschil tussen de opleiding burgerlijk ingenieur en de opleiding burgerlijk ingenieur-architect?

    De opleiding burgerlijk ingenieur-architect volgt vanaf het eerste jaar een apart traject. Wiskunde en fysica overlappen inhoudelijk deels met de opleiding burgerlijk ingenieur, maar worden apart gegeven met een eigen aanpak en leggen andere klemtonen. Vanaf dag één word je ingewijd in de eigenheid van het architectuurontwerp en aangeleerd om op een ontwerpende manier antwoorden te bieden op gestelde problemen en vraagstukken.

    In de hogere jaren zijn er ook een aantal vakken gemeenschappelijk met de opleiding burgerlijk ingenieur bouwkunde.

    12. Wat is het verschil tussen burgerlijk ingenieur Civil Engineering, industrieel ingenieur bouwkunde & (burgerlijk ir.-)architect?

    Burgerlijk ingenieur Civil Engineering:

    Als burgerlijk ingenieur ben je dikwijls meer betrokken bij de studie van de stabiliteit, funderingen en technieken, en onderzoek naar nieuwe technieken voor bruggenbouw, glasconstructies, wegenbouw, etc.

    Industrieel ingenieur bouwkunde:

    Eens afgestudeerd kom je vooral terecht in de uitvoering van bouwwerken, bij de realisatie van diverse bouwconstructies en stabiliteitsberekeningen. Je bent vaak verantwoordelijk voor de project- en werfleiding.

    (Burgerlijk ingenieur-)architect:

    Als (burgerlijk ingenieur-)architect heb je meer te maken met de opmaak van het ontwerp en het concept van de constructie. Constructie is onderdeel van een globale aanpak van alle aspecten van het ontwerpprobleem. Tegelijk ben je als ingenieur-architect door jouw veelzijdige vorming ideaal geplaatst om het gesprek tussen de diverse partijen in de steeds complexer wordende bouwprocessen te leiden en te sturen.

    13. Wat kan ik later doen met een diploma van ingenieur-architect? Vind ik gemakkelijk werk?

    Tijdens opleiding kom je al in contact met bouwbedrijven via bedrijfsbezoeken en heb je ook de mogelijkheid om stage te lopen in een architectuurbureau (op te nemen in je curriculum).

    Daarnaast organiseert de studentenvereniging VTK ( burgerlijk ingenieur en burgerlijk ingenieur-architect) jaarlijks een job- en stagebeurs.

    Ook De Loeiende Koe richt jaarlijks een Archifair in, waarin diverse uitstroommogelijkheden aan bod komen en je contact kan leggen met diverse profielen van potentiële werkgevers.

    Soort functies:

    • Zelfstandig architect (na een stage van 2 jaar)
    • Ontwerper, bouwmanager, projectleider, adviseur (bv. akoestiek, lichttechniek, warmte- en vochtberekening, luchtbehandeling, stabiliteit, …), medewerker of leidinggevende in een studiebureau, beheer van gebouwd patrimonium…
    • Wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten
    • Manager of beleidsmaker/medewerker zowel in de privésector als bij de overheid: aanneming- en toeleveringsbedrijven, bouwmaterialenindustrie, stedenbouw en ruimtelijke ordening, monumenten- en landschapszorg, huisvestingsdiensten, studiebureau, …
    • Culturele sector: criticus, tentoonstellingsmaker, …
    • Lesgeven in het onderwijs

    Vind ik gemakkelijk werk?

    Ja, de opleiding ingenieur-architect staat bekend als een erg veeleisende, uitdagende en creatieve opleiding die je een erg gegeerde figuur op de arbeidsmarkt maakt. Onze afgestudeerden vinden dan ook zeer snel een aantrekkelijke job.

     

    Aantal schoolverlaters

    % werkzoekenden na 1 jaar

    Burgerlijk ingenieur

    688

    0,7 %

    Burgerlijk ingenieur-architect

    123

    0,8 %

    Industrieel ingenieur

    1454

    0,9 %

    Alle masteropleidingen

    15625

    1,9 %

    Alle opleidingen hoger onderwijs (HBO5, PBA, ABA en MA)

    38049

    2,1 %

    VDAB schoolverlatersrapport editie 2023– opvolgingsjaar 2022

    14. Wat zijn de slaagcijfers in het eerste jaar?

    Concrete cijfers geven is moeilijk. Sinds de invoering van de Ba-Ma structuur en de flexibilisering ervan werkt men in het hoger onderwijs met studiepunten. Er kan niet langer gesproken worden van ‘geslaagd’ of ‘niet geslaagd’ in (het eerste jaar van) het hoger onderwijs.

    We kunnen je wel verwijzen naar de Onderwijskiezer van Vlaamse Gemeenschap. Daar vind je het studierendement terug van de verschillende opleidingen in het hoger onderwijs terug, gebaseerd op het aantal generatiestudenten in de periode 2016-2017 tem 2021-2022 → is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.

    De participatiegraad geeft weer hoeveel % van de leerlingen t.o.v. van alle afgestudeerden uit een bepaalde studierichting in het SO zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs. Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.

    Er wordt hier alleen rekening gehouden met jongeren die zich

    • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs inschrijven
    • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
    • met een DIPLOMACONTRACT,
    • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

    De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

    Studierendement van 1ste bachelor in ingenieurswetenschappen: architectuur

    Studierendement 1ste bachelor ingenieurswetenschappen: architectuur

    15. Wat als blijkt dat het me toch niet ligt, kan ik veranderen zonder een volledig jaar te moeten overdoen?

    Als je van opleiding verandert vóór 1 december, dan krijg je zowel je leerkrediet als je flexibel inschrijvingsgeld terug. Vanuit UGent adviseren we om te heroriënteren vóór 15 november. Je nieuwe faculteit zal beslissen of je al dan niet nog eerstesemestervakken van je nieuwe opleiding zult kunnen opnemen.

    Bij de start van het tweede semester is het ook mogelijk om te heroriënteren vóór 1 maart. Hiervoor moet je contact op te nemen met de trajectbegeleider van de nieuwe opleiding om na te gaan voor welke vakken kan worden ingeschreven. Het flexibel inschrijvingsgeld van het tweede semester krijg je terug alsook het leerkrediet voor vakken van het tweede semester en voor jaarvakken.

    Studenten die vroeg heroriënteren (bijvoorbeeld na drie weken) kunnen in de nieuwe opleiding vaak nog alle vakken opnemen, en zijn dus niets ‘verloren’. Studenten die pas later (bijvoorbeeld rond 15 november of bij de start van het tweede semester) heroriënteren, kunnen in de nieuwe opleiding meestal niet meer alle vakken van het eerste jaar opnemen en starten in de nieuwe opleiding dus reeds met een geïndividualiseerd traject (GIT).

    16. Welke begeleiding is er voorzien voor studenten?

    Vakinhoudelijke ondersteuning voor de vakgebieden wiskunde en fysica. Je krijgt extra uitleg bij de leerstof (zowel theorie als oefeningen), richtlijnen over de examens, feedback bij de huistaken, ...

    Algemene studiebegeleiding: studieplanning, studiemethode, zoeken naar oplossingen bij studieproblemen.

    Trajectbegeleiding: advies en info over geïndividualiseerd traject, bijzonder statuut, heroriëntering, begeleiding studietraject en -vooruitgang.

    • Introductiedag (zie vraag 6)
    • Mentoring voor eerstejaars (= begeleiding door een student die al in een hoger jaar zit)
    • Wel in je vel: Naast de studies, hebben we ook aandacht voor het mentaal welzijn van onze studenten. Als student is het immers niet alle dagen feest: soms heeft een student veel aan zijn/haar hoofd of is het moeilijk de weg te zoeken. Op “Wel in je vel aan de UGent” vinden studenten heel wat informatie en tips en tricks.
    • Taalbegeleiding en -advies (NL en ENG)
    • Studentenvereniging DLK (specifiek voor architectuur): DLK organiseert diverse initiatieven voor eerstejaarsstudenten, o.a. een inleidingsweek, maar ook een peter- en metersysteem, en vervult een belangrijke remediërende rol tussen de studentenpopulatie en de opleiding en vakgroep.
    • Studentenvereniging VTK: peter en meter, cursusverkoop, wegwijs campus, organisatie jobbeurs, …
    • Architectuurontwerpen en gerelateerde vakken: begeleiding in kleine groepen met vaste begeleiders (groep wordt opgesplitst in twee deelateliers van circa 60-80 studenten; elk deelatelier wordt dan weer opgedeeld in kleinere groepen van 8-10 studenten). Door de erg interactieve werkvorm van deze vakken, ontstaat er van bij het begin een erg direct en persoonlijk contact tussen begeleiders en studenten, en ben je geen nummer. Dat blijft zo doorheen de ganse opleiding.

    17. Welke ingenieursopleiding past het beste bij mij?

    Studeren voor ingenieur aan de UGent

    18. Wat is de studiekost van deze opleiding?

    Eerste bachelor: ca. €700 aan cursusmateriaal, handboeken, ontwerpmateriaal en ICT. Daarnaast moet je ook eenmalig investeren in enkele zaken die je tijdens de volledige studie kan gebruiken (bv. basis tekenpakket met stiftjes, latten, snijmat, enz.; werfhelm en -schoenen).

    Overige jaren: ca. €450 /jaar

    Grote investering: laptop (ca. €1200), in eerste of tweede bachelor, afhankelijk of de student reeds over een laptop beschikt (zie vraag 20 over laptop)

    Kost opleiding ingenieurswetenschappen: architectuur

    De Sociale Dienst van de UGent kan studenten met financiële zorgen ondersteunen om de studiekosten te dragen:

    • Een toelage; dit is een financiële hulp die je niet moet terugbetalen
    • Een renteloze studielening
    • Ontlenen laptop voor de duur van maximaal 12 maanden

    19. Welke rekenmachines kunnen er gebruikt worden bij de evaluaties?

    Voor alle (niet-)periodegebonden evaluaties waarbij de student een rekenmachine mag gebruiken, is enkel het gebruik van het type TI-30XB MultiView of het type TI-30XS MultiView toegelaten (tenzij uitdrukkelijk anders meegedeeld door de verantwoordelijke lesgever).

    Meer info

    20. Is een laptop verplicht en welke vereisten zijn er voor een laptop?

    Een laptop is verplicht en noodzakelijk vanaf het eerste bachelor jaar.

    Lees meer over de minimumvereisten.

    Nieuw! Studenten kunnen vanaf nu ook een laptop ontlenen bij de sociale dienst van de UGent. De totale maximale uitleenperiode is 12 maanden per student, dit gedurende de volledige studieloopbaan.

    21. Kan ik naar het buitenland tijdens mijn studies?

    Veel (toekomstige) studenten denken bij internationalisering standaard aan het Erasmus programma. Als faculteit zetten wij echter in op verschillende formats, en Erasmus is dus niet de enige (of belangrijkste) mogelijkheid om een buitenlandse ervaring op te doen. Er is "voor elk wat wils", zowel lange alsook kortere verblijven zijn mogelijk.

    Mogelijkheden vanuit de faculteit:

    • Erasmus Belgica: uitwisseling voor studie in Franstalig België (1 of 2 semesters, tijdens de masteropleiding)
    • Erasmus: uitwisseling voor studie in de EU & Zwitserland (1 of 2 semesters, tijdens de masteropleiding)
    • Uitwisseling voor studie buiten Europa (1 of 2 semesters, tijdens de masteropleiding)
    • Stage, zowel binnen als buiten Europa, eventueel ondersteund via IAESTE (meer dan 80 landen wereldwijd), FEA is de pionier/trekker van IAESTE in België, van 6 weken tot 1 jaar, kan ook (deels) na afstuderen
    • Korte cursussen in Europa via BEST (typisch 1 week)
    • Ontwikkelingssamenwerking: veldwerk in “het zuiden” met een reisbeurs, van 1 maand tot 1 jaar
    • Internationale studiereizen
    • Summer schools
    • Een deel van de masterproef in het buitenland afleggen (bijvoorbeeld (een deel van) het onderzoek in het buitenland uitvoeren)

    Elk jaar gaan een 30-tal masterstudenten van de opleiding ingenieur-architect op Erasmusuitwisseling en verblijven ze één semester aan een opleiding in het buitenland: Frankrijk, Italië, Duitsland, Scandinavië,… maar elk jaar gaan ook enkele studenten naar Shanghai, China. Diverse studenten lopen via IAESTE stage in buitenlandse architectuurbureau’s. In het kader van masterproeven deden studenten al veldwerk en labo-onderzoek op diverse plekken: van Canada tot Kaapstad, van Kinshasa tot Hyderabad, India.

    Een deel van de mastervakken wordt in het Engels gedoceerd. Dat maakt het mogelijk om ook elk jaar buitenlandse studenten te laten meelopen in onze opleiding: zo hebben we studenten uit Italië, Frankrijk, Duitsland, maar ook uit China en Australië.

    Als ingenieur-architect is de kans groot dat je in leidinggevende posities terechtkomt en dus vaak in een internationaal werkveld actief zal zijn. Veel van onze alumni zijn effectief in het buitenland aan de slag. Maar zelfs al blijf je na het afstuderen in België, dan nog is het belangrijk en een voordeel om tijdens de studies een internationale ervaring op te doen, want de wereld komt ook meer en meer naar ons.

    22. Wat houdt het Excellentieprogramma Innovation for Society in? Wie kan dit volgen?

    Wat?

    De faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur biedt aan haar studenten een excellentieprogramma aan. Dit eenjarig programma, ‘Innovation for Society’, biedt gemotiveerde studenten een stevige intellectuele uitdaging, die zowel verbredend als verdiepend is. Het doel is om innovatieve en veelzijdige oplossingen voor belangrijke hedendaagse maatschappelijke problemen te bedenken en te implementeren.

    In het programma werken we rond jaarlijks wisselende thema’s, gelinkt aan een of meerdere van de United Nations Sustainable Development Goals. Dit thema bekijken we vanuit een Gentse of Belgische context en vanuit de rol die de ingenieur (m/v/x) kan spelen bij het behalen van die doelstelling(en).

    Thema’s van de voorbije jaren:

    • Good Health and Well-Being
    • Eiland voor de kust
    • Engineers for Fair Institutions

    Voor wie?

    De doelgroep zijn goede, gemotiveerde en veelzijdige studenten die naast hun reguliere bachelor- of masteropleiding graag een jaar lang een stevige extra uitdaging willen aangaan. We mikken niet louter op topstudenten (op basis van studieresultaten), maar op een brede mix van profielen. Motivatie, enthousiasme en creativiteit spelen een doorslaggevende rol.

    Het programma kan enkel gevolgd worden door studenten met een inschrijving in een van de studieprogramma’s van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur die minstens het eerste bachelorjaar (industrieel ingenieur, burgerlijk ingenieur of burgerlijk ingenieur-architect) volledig heeft afgewerkt.

    Het programma kan niet gecombineerd worden met een ander honours- of excellentieprogramma, of met een buitenlandse uitwisseling in hetzelfde academiejaar.

    23. Kan ik de educatieve master (Master of Science in de wetenschappen en technologie) combineren met mijn opleiding?

    De educatieve masteropleiding (EduMa) wordt in de meeste faculteiten aangeboden naast de reguliere domeinspecifieke masteropleidingen. Je kunt na je bacheloropleiding kiezen voor de domeinspecifieke masteropleidingen of de educatieve masteropleiding. Wie voor de educatieve masteropleiding kiest, wordt leraar zonder extra studietijd. Voor de ingenieurswetenschappen (‐architectuur) is een keuze voor de EduMa meteen na de bachelor niet evident. Als je dit traject volgt, behaal je immers de beroepstitel niet. De faculteit zet daarom in op het verkorte traject van 60 studiepunten, waarop je kan inschrijven na de reguliere masteropleiding (=zij‐instroom). Decretaal gezien is de UGent echter verplicht om je ook de mogelijkheid te bieden om de opleiding meteen na de bachelor te volgen, via de geïntegreerde masteropleiding.

    Welke vakdidactieken je kan opnemen, is afhankelijk van de voorafgaande (bachelor)opleiding. Aan elke vakdidactiek is een lijst van (bachelor)diploma’s verbonden die toegelaten worden tot de vakdidactiek. Studenten die een diploma ingenieurswetenschappen architectuur behalen, kunnen de 'Educatieve Master of Science in de wetenschappen en technologie: afstudeerrichting engineering en technologie' volgen en kunnen daarbij kiezen uit de vakdidactieken architectuur, wiskunde, fysica of informatica. De toelatingsvoorwaarden zijn dezelfde in alle Vlaamse universiteiten. Meer info over educatieve master.

    Programma

    • Geïntegreerde educatieve masteropleiding (samen aangeboden door de FEA en de FPPW) De geïntegreerde masteropleiding is bedoeld voor studenten die de EduMa meteen na de bacheloropleiding volgen. Je volgt 120 studiepunten, bestaande uit 45 studiepunten leraarsvakken en 75 studiepunten domeinspecifieke vakken (waarvan 60 studiepunten vakken en 15 studiepunten masterproef). Doordat er in de bacheloropleidingen ingenieurswetenschappen geen ruimte is om al leraarsvakken op te nemen, volg je verplicht een voorbereidingsprogramma met 15 studiepunten leraarsvakken als je kiest voor de geïntegreerde masteropleiding.
    • Verkort traject educatieve masteropleiding (aangeboden door FPPW, gezamenlijk diploma door FEA en FPPW) Het verkorte traject is bedoeld voor studenten die de EduMa volgen na hun masteropleiding (= zij‐instromers). Je volgt enkel 60 studiepunten leraarsvakken.

    24. Waarom architectuur studeren aan de UGent

    Video: Waarom architectuur studeren aan de UGent?

    • Onderwijs en onderzoek op hoog internationaal niveau
    • Architectuurontwerp wordt gegeven door toonaangevende figuren in de (Vlaamse) architectuurscène
    • Je krijgt ook les van figuren uit het werkveld die vernieuwende praktijken hebben ontwikkeld omtrent duurzame energieconcepten, slimme structuren, inclusieve steden, circulair bouwen, …
    • De vakgroep is prominent aanwezig in internationaal onderzoek, zowel op het vlak van bouwtechnische disciplines als architectuurgeschiedenis, -theorie en kritiek.
    • De vakgroep zet sterk in op publicaties en tentoonstellingen en is daardoor ook een belangrijke speler in het bredere culturele veld. Studenten krijgen de kans hierin te participeren via onderzoekseminaries en masterproeven.
    • De vakgroep organiseert elk jaar een uniek onderwijsexperiment: een Jokerweek, waarbij studenten in verticale ateliers (en dus in gemengde groepen over de jaren heen) samen met de stafleden aan een concreet project werken, vaak op verplaatsing en in samenwerking met externe (internationale) stakeholders.
    • De opleiding zet sterk in op internationalisering via diverse formats (Erasmus, stage, veldwerk in het buitenland,…) en brengt veel buitenlandse sprekers naar Gent
    • Veelzijdige vorming, met heel veel keuzemogelijkheden.
    • De opleiding besteedt veel aandacht aan het duurzaamheidsaspect, maar vanuit een breed en transdisciplinair perspectief, via vakken als duurzame energieconcepten en duurzame steden. Als toekomstige ontwerper ben je in dit maatschappelijk verhaal een heel belangrijke speler. Je geeft de toekomst mee vorm!
    • Zeer intense en goed georganiseerde begeleiding, met een nauwe band tussen staf en studenten, die mee door de erg actieve studentenvereniging, De Loeiende Koe, wordt vormgegeven.
    • Gent is een fantastische stad om te studeren. Gent is een bruisende studentenstad met veel cultuur, kunst, sport en ontspanningsmogelijkheden voor studenten. De opleiding is gehuisvest in het Plateaugebouw, in het centrum van de stad en het onderwijs speelt volop in op die unieke locatie.
    • Gent is ook het epicentrum voor onderzoek, innovatie en ondernemerschap. Het merendeel van onze onderzoekscentra bevindt zich op Campus Ardoyen, onderdeel van Tech Lane Ghent Science Park. Het wetenschapspark huisvest momenteel 11 universitaire laboratoria, 12 publieke onderzoekscentra, 8 industriële pilots en testfaciliteiten en meer dan 90 kennisintensieve start-ups, academische en zakelijke R&D-centra die in totaal meer dan 4.400 hightech professionals tewerk stellen.
    • Heel veel jobmogelijkheden na afstuderen!