Waarom is jouw onderzoek maatschappelijk relevant?
Leren is overal rondom ons. Met steeds complexere beleidsproblemen zoals klimaatverandering, energie, voedselveiligheid, en zeer recent de COVID-19 crisis, houden beleidsmakers zich continu bezig met beleidsleren. Deze leerprocessen geven in belangrijke mate vorm aan het beleid. We hebben recent nog maar gezien dat het trekken van de juiste lessen een verschil kan maken tussen leven en dood. Daarom proberen onderzoekers niet alleen theorieën te ontwikkelen die verklaren hoe en waarom leren plaatsvindt, maar proberen ze ook in de gaten te houden hoe we beleidsleren in de praktijk kunnen verbeteren. Dat leidt uiteindelijk tot een betere beleidsvoering en tot een verbetering van iedereens leven.
Vanwaar de interesse in dat onderwerp?
Voor ik deel uitmaakte van de academische wereld, was ik bestuurskundige. Ik was continu bezig met beleidsleren, hetzij zelf als leerling of als iemand met de taak om programma’s over beleidsleren of kennisoverdracht te beheren. Ik vond dat proces betoverend en erg belangrijk voor ons begrip van hoe en waarom dingen gebeuren in de publieke sector. Toen ik me verdiepte in de literatuur over beleidsleren, besefte ik hoe rijk die geworden is, maar ook hoeveel werk er nog moet gebeuren. Dat besef creëerde de inspirerende start van mijn onderzoek.