Waarom is jouw onderzoek maatschappelijk relevant?
We gebruiken allemaal dagelijks technologie. We vinden het maar normaal dat we altijd en overal betalingen kunnen doen, kunnen shoppen, taxi’s kunnen boeken, films kunnen kijken… We verwachten zo’n dienstverlening niet alleen van bedrijven, ook van overheden. Maar digitale diensten ontwerpen die voldoen aan de verwachtingen van burgers en bedrijven en digitale technologieën ten volle gebruiken voor nieuwe opportuniteiten is niet waar overheden voor gebouwd zijn. Onderzoek kan ons leren hoe de overheid hier best mee omgaat.
Vanwaar de interesse in dat onderwerp?
Mijn interesse in het onderwerp is langzaamaan gegroeid. Ik heb een opleiding gevolgd die eerder gericht is op de privésector, en tijdens mijn eerste job als consultant hielp ik vooral risico’s identificeren en vermijden. Ergens onderweg is dat veranderd, weg van privésector en risico’s naar een focus op de overheid en op nieuwe mogelijkheden door technologie. Ik geloof dat dat vooral komt door interessante ontmoetingen, maar die moeten toch ook iets aangewakkerd hebben wat al eerder in mij aanwezig was: een drang naar innovatie, creativiteit, relevantie.