Claus Barbara - Ziekenhuis-Onderwijs-Overheid
Korte beschrijving van mijn loopbaan
Na mijn studies aan de Faculteit Farmaceutische Wetenschappen ging ik aan de slag als ziekenhuisapotheker waarbij ik alle facetten van werken in het ziekenhuis, een entiteit die 24-7 ten dienste staat van patiënten, in de loop der jaren leerde kennen en zag evolueren: op maat van patiënt produceren in een clean room, geautomatiseerde en gerobotiseerde logistiek, deelname aan klinisch onderzoek, farmaceutische zorg in het ziekenhuis met bijzondere interesse in de meest kritisch zieke patiënten in het ziekenhuis (intensieve zorg). Deze laatste passie leidde tot een doctoraat in de Medische Wetenschappen met als gezondheidseconomisch vraagstuk: hoe kan de apotheker in het ziekenhuis zijn/haar adviesfunctie efficiënt organiseren? Hoe kan de apotheker een zo groot mogelijke gezondheidsbijdrage aan patiënten leveren, met de gegeven therapeutische opties en binnen de bestaande financiële context. Deze manier van redeneren tracht ik ook over te brengen als titularis van het vak farmaco-economie dat ik doceer aan de masterstudenten in de Farmaceutische Wetenschappen. Naast de principes van de terugbetaling van geneesmiddelen in België wil ik graag het maatschappij-kritisch denken over meerwaarde en prijssetting van nieuwe therapeutische opties aanwakkeren bij toekomstige professionals. Dit alles linkt bijzonder goed met het voorzitterschap van de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen in België waarin nieuwe terugbetalingsdossiers worden besproken.
Mijn huidige jobinhoud
Moeilijk in één zin te vatten. De ene dag sta ik volledig ten dienste van de kliniek in het ziekenhuis (deelname aan patiëntenrondes, consultaties en advies ter validatie van opgemaakte voorschriften, permanentiewacht 24/7) of neem ik deel aan multidisciplinaire overlegmomenten (bijvoorbeeld het Medisch Farmaceutisch Comité). De andere dag neem ik deel aan de bespreking van nieuwe terugbetalingsdossiers nationaal. Nog een andere keer sta ik voor het auditorium, begeleid ik studenten in opleiding met hun masterproef, volg ik een wetenschappelijk onderzoeksproject mee op...
3 competenties die ik leerde in de opleiding die ik goed kan gebruiken tijdens mijn huidige job
- Grondig farmaceutisch vorswerk leveren is de boodschap: een sterke farmaceutische basis helpt om kritisch te redeneren
- Werk multidisciplinair: toets je antwoord af met andere zorgverstrekkers en houd rekening met de visie van de patiënt (hij/zij is de centrale figuur)
- Never too old to learn (iets niet weten is geen probleem, iets niet blijven weten is dat wel)
Leukste aspect aan mijn job
De variatie en de wisselwerking tussen de verschillende opdrachten: nationale beslissingen verstandig in de praktijk omgezet zien worden en naar gerichte oplossingen zoeken voor praktijkvragen.
Mijn tips voor studenten
Minds are like parachutes, they only function when open (T. Dewar)