Vauterin Delphine - Wetenschappelijk onderzoek
Korte beschrijving van mijn loopbaan
Ik startte na het succesvol afronden van mijn stage in juli 2016 bij Apotheek Heungens-Ghyzelings (Gentbrugge) als adjunct-apotheker. Dit combineerde ik vervolgens 2 jaar met verder studeren (master in management en beleid van de gezondheidszorg, bestaande uit één schakeljaar en één masterjaar). Ik rondde mijn tweede master succesvol af in september 2018. Ik bleef vervolgens deeltijds verder werken in dezelfde apotheek als adjunct-apotheker en combineerde dit met een deeltijdse functie bij KOVAG (Koninklijk Oost-Vlaams Apothekersgild) als projectmanager. Als projectmanager was ik verantwoordelijk voor de coördinatie van verschillende projecten gelinkt aan transmurale zorg, medicatieschema en huisapotheker, multidisciplinariteit in de eerste lijn (eerstelijnszones), opleidingen rond frailty en lage gezondheidsvaardigheden, coördinatie van de Vlaamse vaccinatiecampagne en opstart van de vaccinatiecentra bij COVID-19 en farmaceutische zorg via clinical decission support tools (CDSS - slimme software). Ik combineerde deze twee deeltijdse functies tot aan de start van mijn doctoraat.
Mijn huidige jobinhoud
Ik ben vandaag assistent-PhD student binnen de Eenheid Farmaceutische Zorg aan de vakgroep Bioanalyse - Faculteit Farmaceutische Wetenschappen. Dit betekent dat ik enerzijds betrokken ben bij onderwijs aan onze faculteit en anderzijds onderzoek doe in het kader van de voorbereiding van mijn doctoraatsproefschrift. Mijn werkdagen zijn dus sterk variërend van dag per dag, waarbij ik de invulling grotendeels zelf dien te organiseren.
Voor het onderwijs ben ik betrokken bij de vakken Pathofysiologie, gegeven aan de eerste en tweede bachelorstudenten. Hierbij werk ik mee aan de organisatie en de ontwikkeling van de practica behorend tot deze vakken. Voor pathofysiologie III bestaat dit practicum uit een online leerpad die de studenten als voorbereiding horen te volgen en een fysiek contactmoment. Concreet ontwikkel ik samen met mijn mede-assistenten het leerpad en begeleid ik één van de praktische proeven tijdens het fysiek contactmoment. Alles wordt uiteraard afgestemd met de verantwoordelijke lesgever. Voor pathofysiologie IV werk ik mee aan de uitwerking en de begeleiding van een casus tijdens de les als practicum-oefening. Verder bied ik ook ondersteuning bij de opvolging van het discussieforum voor deze vakken en tijdens de examenperiode (nakijken opgestelde vragen, toezicht tijdens examen en ondersteuning bij het verbeteren).
Elk jaar begeleid ik ook één masterstudent tijdens zijn/haar masterproef. Hierbij bied ik ondersteuning in het opstellen van de onderzoeksvraag, de ontwikkeling van de onderzoeksmethode en de uitwerking van het geschreven werk. Als co-promotor lees ik het werk ook verschillende keren om via opbouwende feedback de schrijftaak naar een hoger niveau te tillen.
Binnen de vakgroep probeer ik waar mogelijk ook andere vakken te ondersteunen, door onder meer op te treden als tutor binnen het vak Geïntegreerde Farmaceutische Kennis, gegeven aan 2e masterstudenten. Hierbij begeleid ik één groep van 9 studenten tijdens vier intervisiemomenten verspreid over het academiejaar. Tijdens deze intervisies reflecteren de studenten over verschillende situaties die ze meemaakten tijdens hun stage. Daarnaast begeleid ik eveneens een groep in het kader van de multidisciplinaire LISa-teams oefening waarbij studenten van verschillende studierichtingen gelinkt aan de eerste lijnsgezondheidszorg leren interprofessioneel samenwerken.
Mijn onderwijstaken nemen ongeveer 15 tot 20% van mijn werktijd in, waardoor ik ongeveer 80% van mijn tijd aan onderzoek kan besteden. De taken die ik hiervoor uitvoer zijn zeer gevarieerd, gaande van het doornemen van literatuur en het opsporen van research gaps, tot de aanvraag van datagegevens, de opstelling van onderzoeksmethodes en het uitvoeren van data-analyses, de verwerking van analyses met uitwerking van abstracts en manuscripten om de conclusies bekend te maken aan andere onderzoekers (als publicatie of tijdens congressen), de herwerking van manuscripten in het kader van peer-review voor publicatie. Waar nodig volg ik ook (online) opleidingen om deze taken efficiënter te kunnen uitvoeren.
Tot slot neem ik ook deel aan de vakgroepraad FW03 Bioanalyse als AAP-vertegenwoordiger. Hierbij tracht ik de stem van de AAP'ers (assisterend academisch personeel) over te brengen binnen de beslissingen die genomen moeten worden. Een doordeweekse dag is dus erg afhankelijk van de zaken waar ik op dat moment mee bezig ben. Standaard probeer ik van 8u30 tot 17u30 te werken, maar sommige moment kan dit wat meer zijn om bepaalde zelfopgestelde deadlines te bereiken. Hierbij werk ik grotendeels op de universiteit zelf en werk ik standaard 1x/week thuis.
3 competenties die ik leerde in de opleiding die ik goed kan gebruiken tijdens mijn huidige job
- Nauwkeurigheid bij het uitvoeren van taken en kritisch denken - durf denken en exploreer onderzoeksideeën
- Kennis over de werking van geneesmiddelen, het menselijk lichaam en de gezondheidszorg in België
- Focus op de patiënt met oog voor samenwerking en maatschappelijk handelen. In mijn onderzoek probeer ik steeds de patiënt voorop te plaatsen en een duidelijke boodschap naar voor te brengen die de zorg voor de patiënt kan optimaliseren.
Leukste aspect aan mijn job
Een doctoraat dompelt je volledig onder in wetenschappelijk onderzoek, het geeft je een duidelijke blik op het tot stand komen van wetenschappelijke inzichten, die gebruikt worden binnen de onderzoekswereld maar evengoed als vertaling in adviezen die je in de apotheek ziet. Het leukste aspect is dat je het gevoel hebt dat je zelf een beetje kan bijdragen aan deze inzichten waarbij jij als het ware zelf een puzzelstukje meebouwt aan een gigantisch grote puzzel. Daarnaast vind ik het erg leuk om ook de toekomstige apothekers mee te kunnen helpen vormen.
Mijn tips voor studenten
Ontdek wat jou interesseert en neem kansen met beide handen. Het studeren is het begin van een verdere carrière. Wees niet bang om verschillende zaken te ontdekken en probeer actief in contact te komen met verschillende aspecten van het beroep apotheker zodat jij ook de juiste keuzes kan maken voor je carrière.