Cluster onderwijskwaliteitszorg & -innovatie
De Facultaire Dienst Onderwijsondersteuning (FDO) ondersteunt de opleidingen in de faculteit bij het uitwerken en optimaliseren van hun onderwijskwaliteitszorg- en onderwijsinnovatiebeleid.
Om tegemoet te komen aan de universiteitsbrede onderwijsvisie "Creatieve kennisontwikkeling" gaan onderwijskwaliteitszorg en onderwijs innovatie hand in hand.
Kwaliteitszorg
De cel onderwijskwaliteitszorg en -innovatie werkt beleidsondersteunend t.a.v. de faculteitsraad op vlak van onderwijs. De cel bereidt beleids- en adviesteksten voor en geeft alzo het facultair onderwijsbeleid mee vorm.
Daarnaast staat de cel ook in voor het monitoren van de facultaire kwaliteitszorg inzake onderwijs en ondersteunt en begeleidt opleidingen en lesgevers bij de kwaliteitsbewaking en -verbetering van hun onderwijs.
Dienstverlening voor opleidingen
- Advies en begeleiding bij opleidingsspecifieke kwaliteitszorg
- Ontwikkeling en organisatie van evaluaties met betrekking tot het onderwijs en focusgroepen
- Ontwikkeling en organisatie van de evaluaties bij stakeholders betrokken bij onderwijs
- Bevragingen met betrekking tot het onderwijs op maat van de opleiding
- Monitoring en ondersteuning van kwaliteitszorg binnen de opleidingen via jaarlijkse overlegmomenten
Dienstverlening voor lesgevers
- Ontwikkeling en organisatie van onderwijsprofessionaliseringsactiviteiten
- Kwaliteitsvol toetsen
- Informatiesessie Onderwijs voor nieuwe ZAP-leden faculteit GE_oktober 2022: voor de PPT, klik hier, en voor de opname: https://youtu.be/y8Pzew0r0tk
- Facultaire onderwijsondersteunings- en professionaliseringsinitiatieven semester 2 AJ 2022-2023
Onderwijsdag 2022
Onderwijsdag 2021
Onderwijsdag 2020
Workshops:
1. Opleidingsonderdeel blended herontwerpen: introductie en werksessie
2. Lesgeven in een hybride opstelling
3. Een leerpad ontwikkelen in Ufora
4. Online interactief lesgeven
5. Uitwerken van kennisclips
Onderwijsdag 2019
Onderwijsinnovatie
Een kwaliteitsvol, aantrekkelijk en up-to-date opleidingsaanbod aanbieden vraagt aandacht voor innovatie. Het beleidsplan licht de facultaire visie rond onderwijsinnovatie toe.
Innovatie vanuit Apollo 8:
Goedgekeurde Projecten 2019:
Goedgekeurde Projecten 2018:
- Interprofessioneel samenwerken en communiceren: de kerncompetenties van elke gezondheidszorgverlener/onderzoeker: Silke Govaerts
Goedgekeurde Projecten 2017:
- Geïntegreerd toetsen: keuze aan evaluatievormen. Wies Allemeersch
- Hoe communiceren met onze stakeholders
Goedgekeurde Projecten 2016:
- Ondersteuning van stagebegeleiders op de werkvloer: Beatrice Desmet (voor alle opleidingen: Tandheelkunde, Logopedische en Audiologische wetenschappen, Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie, Lichamelijke opvoeding & Bewegingswetenschappen)
Goedgekeurde Projecten 2015:
- Peer-tutoring Logopedische en Audiologische Wetenschappen: Astrid Verbrugge
- Initiatieven voor blended learning (good practices)
- Uitwerking van een online applicatie masterproefbegeleiding: Lynn De Poorter
Goedgekeurde projecten 2014:
- Optimaliseren van het masterproefbeoordelingsproces
- E-learning kwalitatief onderzoek: zephyr: Quest- Qualitative methods
- Ondersteuning bij kwalitatieve begeleiding van het werkplekleren (train the trainer): Vanessa Claeys (voor GE)
Eigen innovatie initiatieven:
- Mentorschap opleiding Geneeskunde Jan Reniers
- Motiverend doceren: Hoe motiverend ben jij als lesgever naar jouw studenten? Wilt u graag weten welke motiverende lesstijl u hanteert?
Meer info: www.motiverendlesgeven.ugent.be
Contact: Branko Vermote
Contact
Decanaat
Campus UZ, K3, ingang 42, 3de verdiep
C. Heymanslaan 10
9000 Gent
Onderwijsdirecteur
Beleidsmedewerkers
Peter Van den Berghe: coördinator Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs
Jolien Herman: Beleidsmedewerker onderwijsbeleid, - kwaliteitszorg en – ontwikkeling
Vanessa Claeys: projectmedewerker Train the Trainer Specialistische Geneeskunde
Wies Allemeersch: beleidsmedewerker onderwijsinnovatie, UFORA-contactpersoon
Valery Labarque: Onderwijsontwikkelaar – ACTIVO-antenne