Speech Language Research Unit Ghent
De onderzoeksgroep richt zich op twee grote onderzoeksgebieden binnen de logopedie, namelijk spraak en taal. Het onderzoek richt zich op verschillende populaties: kinderen, volwassenen en ouderen met specifieke focus op bijzondere groepen (zoals zangers, beroepssprekers, studenten logopedie, schisispatienten, gender variante personen, stemplooiparalyses, enz…).
Spraak
Spraakstoornissen
Deze onderzoekslijn focust op de perceptuele en instrumentele analyse van de spraak, resonantie, articulatie en het oromyofunctioneel gedrag (bv. open mondgedrag, infantiel slikken). Daarnaast wordt de effectiviteit van interventies voor spraakstoornissen geëvalueerd met het oog op het optimaliseren van de logopedische zorg en de levenskwaliteit van de patiënt.
Stemstoornissen
Deze onderzoekslijn focust op het optimaliseren van de perceptuele en instrumentele diagnostiek van de stem en stemstoornissen met inbegrip van akoestische fonetiek. Daarnaast wordt de effectiviteit van stemtherapie en stemtechnieken geëvalueerd met het oog op het ontwikkelen van een innovatief model voor stemtherapie.
Resonantiestoornissen
Deze onderzoekslijn focust op resonantie van de spraak. Hypernasaliteit is een vaak voorkomend resonantieprobleem die een negatieve invloed kan hebben op de articulatie en spraakverstaanbaarheid. Een specifieke doelgroep hierbij zijn personen die geboren werden met schisis. Deze onderzoekslijn richt zich op de innovatie van het perceptueel en instrumenteel meten van resonantie, het ontwikkelen en evalueren van evidence-based behandeltechnieken en -interventies en het ontwikkelen van instrumenten om de levenskwaliteit in kaart te brengen.
Articulatie en oromyofunctionele stoornissen
Deze onderzoekslijn focust op het in kaart brengen van de articulatie en dialecten. Daarnaast worden de mogelijke effecten van oromyofunctionele stoornissen, zoals open mondgedrag en infantiel slikken, op de articulatie nagegaan.
Taal
De focus van dit onderzoeksgebied ligt op de studie van meertaligheid.
Articulatie- en taalvaardigheden alsook de spraakverstaanbaarheid van verschillende meertalige groepen worden hierin bestudeerd. De belangrijkste focus is het optimaliseren van de diagnostiek van taalproblemen bij meertalige kinderen, de taalvaardigheden van kinderen met DCD en de taalontwikkeling bij tweelingen.
Medewerkers
Zelfstandig Academisch Personeelsleden en gastprofessoren
Prof. dr. Evelien D’haeseleer
Prof. dr. Kurt Eggers
Prof. dr. Youri Maryn
Prof. dr. Kristiane Van Lierde
Postdoctorale onderzoekers
Dr. Kim Bettens
Dr. Clara Leyns
Dr. Iris Meerschman
Predoctorale onderzoekers
Drs. Anke Adriaansen
Drs. Fien Allemeersch
Drs. Gizem Aslan
Drs. Julie Daelman
Drs. Iris Heselmans
Drs. Imke Kissel
Drs. Tara Mouton
Drs. Tine Papeleu
Drs. Charis Van der Straeten