Onze (on)bekabelde cultuur
Onze (on)bekabelde cultuur
Een innovatief Partner Project 2021-23.
Met steun van het Departement Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap en de Lotto.
Situering
Het project onderzoekt het gebruik van breedband netwerken voor de artistieke en culturele sector. Gezien de complexiteit van de technologie en de huidige digitale toestand in cultuur wil het een voorbereiding zijn voor een grondige exploratie en een experimenteel creatief gebruik van breedband technologie. Door de recente corvid-19 "anthropauze" zagen we een stijgende interesse in digitale en Virtual Reality technologie ontstaan, specifiek in immersieve situaties en remote streaming. Is die tijdelijk of opent het permanent nieuwe mogelijkheden voor makers, producenten en kunstenaars? En is er een ruimer/ander publiek dat geinteresseerd is in nieuwe kunstvormen met nieuwe ervaringen via sociale, participatieve en immersieve set-ups?
Op zondag 30 januari 2022 organizeerden het Gentse Stadstheater Minard, samen met ASIL (Art & Science Interaction Lab, Universiteit Gent, De Krook) een round-table "De draad kwijt?". Het ging over nieuwe performance technologie, virtuele plekken, publieksparticipatie op afstand, breedband, en dies meer. De thema's waren expanding culture, expanding stages, expanding audiences, waarbij een aantal vernieuwende initiatieven werden voorgesteld. Hierop werden lokale cultuurhuizen uitgenodigd, met mogelijkheid tot online aanwezigheid. Hierop schreven 57 participanten zich in.
Tijdens de roundtable kwamen een aantal vragen aan bod:
- Welke mogelijkheden bieden Virtual, Augmented en Extended Reality de huidige culturele infrastructuur.
- Welke makers, kunstenaars, performers zijn er mee bezig? Beïnvloedt het hun (soort) werk?
- Wat verandert er voor en ààn podia en zalen. Zijn we daarop voorbereid?
- Resulteert de evolutie in verruiming, verenging of gewoon verschuiving van publiek?
- Welke nieuwe (werk)instrumenten zijn nodig en hoe kunnen we die ontwikkelen?
- Kan een bottom-up strategie bijdragen tot het groter geheel?
- Hoe intermultidisciplinair wordt cultuur?
Round-table presentaties, Minard Gent, 30 januari 2022.
Als voer voor discussie werden een aantal 'andere' digitale werken geïntroduceerd, die bovenstaande vragen explicieter maken.
Een verwelkoming door Nathalie De Neve, dir. Minard Gent.
MusicMoves
Een situering door Prof. dr. Pieter-Jan Maes, met een immersive performance over breedband tussen Minard en ASIL in De Krook. Een verdere uitleg door Bavo Van Kerrebroeck.
Algemene inkadering met vraagstelling en introductie van de showcases.
Paul Pignon Creatures Talk Global
This is a project involving three Synth 100’s in different parts of the globe communicating over a peer-to-peer internet connection: Athens, Beograd, Gent. On each of them I created what I call a Zoetic Engine, consisting of several “creatures”, patches which are autonomously active, alive I like to say, or one could just say “automata”, but also responsive to sound input from the outside world.
http://database.unearthingthemusic.eu/Paul_Pignon
SUBNEU
Subtle Neutrality is a virtual gallery space for audio installations. Works are exhibited on a bimonthly basis.
Interview met Joeri Bultheel.
Next Festival Bratislava 2021
Een beschrijving van de online 3D versie van het Next Festival (https://nextfestival.sk, Guy Van Belle) en een bespreking van een paar experimenten van Crew door Eric Joris.
CREW - werktapes
Een aantal voorbeelden rond werken met VR technologie in de openbare ruimte, met publiek.
Concert, Jurgen De Blonde
Het afsluitend concert met een spatieel werk van Jürgen de Blonde voor de IKO installatie (Linz, AT - https://iko.sonible.com)
Met dank aan Luca Gent.
Nagesprekken
Vooreerst een quote van Wouter Hillaert uit de Theaterkrant:
‘Er is wel veel creativiteit: zowel individuele artiesten als productiehuizen zoeken naar alternatieve manieren om toch hun plannen uit te voeren en bij hun publiek te geraken. Je hebt organisaties die echt hun programma hebben omgegooid, maar je hoort ook over manieren waarop huizen terug gaan opstarten voor minder volk: de achterkant van de schouwburg gebruiken; buiten spelen. Nu is de fase aangebroken dat zoomvoorstellingen iets verder beginnen te gaan dan enkel een filmpje uitzenden. Langzaam wordt er meer vanuit artistiek oogpunt gedacht over hoe we dit medium kunnen gebruiken. Dat gebeurt natuurlijk allemaal vanuit een groot verlangen om te blijven doen wat we deden, en het zal wel boeiende resultaten opleveren. Maar er is weinig echt fundamentele reflectie over de toestand waarin we zitten en wat dat betekent voor onze rol in de samenleving. Dat mis ik een beetje.’
Net voor de zomer begonnn we een serie gesprekken met professionelen uit de cultuursector. Sommigen hadden zich ingeschreven en waren er, anderen volgden het online. Anderen waren verhinderd. Het leek ons verkeerd de samenhang makers, producenten, organizatoren en publiek te doorbreken.