Roundtable: Onze (on)bekabelde cultuur
Voor al wie houdt van Kunst en Wetenschappen!
Wees meer dan welkom op 30 januari 2022 op hét off- en online-evenement van het jaar
DE DRAAD KWIJT?
Onze (on)bekabelde cultuur
een rondetafelgesprek over het acute van de nieuwe kunst.
WAAR?
In Minard/ASIL (Art & Science Interaction Lab, Universiteit Gent, De Krook).
Of aan je computer natuurlijk.
WAT?
Art-science get together: een verkennende dialoog in aanloop naar een heuse conferentie, eind 2022.
- Met en over de nieuwste performancetechnologie, virtuele plekken, publieksparticipatie op afstand, breedband en zoveel meer
- Met virtuele podia en experimentele laboratoria
- Met showcases en try-outs, getuigenissen van kunstenaars en producenten, wetenschappers en technici.
WAAROVER?
- Expanding art and culture
- Expanding venues
- Expanding audiences
VOOR WIE?
Voor iedereen die met kunst, cultuur en wetenschap begaan is, op creatief, organisatorisch en receptief vlak, nu en morgen.
WANNEER?
Zondag 30 januari 2022, van 15 tot 17u.
INSCHRIJVEN? Jazeker!
Registratie is verplicht. Gebruik deze link om je in te schrijven.
Bij het registreren maak je de keuze tussen offline of online.
Wie online deelneemt, krijgt later de link doorgestuurd.
PROGRAMMA
Thematische Rondetafel
EXPANDING CULTURES
EXPANDING VENUES
EXPANDING AUDIENCES
Een Art-Science Showcase die ASIL lab in de Krook met Minard verbindt
Een 3D-installatie met concert door Jürgen De Blonde i.s.m. LUCA Gent
Bijdragen en interventies van kunstenaars
Een situatieschets...
We spenderen dagelijks meer tijd op social media dan op het openbaar vervoer. We lezen meer elektronische berichten dan kranten en boeken samen, schrijven met twee duimen (of, als u ouder bent dan dertig, met één wijsvinger). Telefoneren wordt videochatten, twitteren vervangt tetteren. Gamen gebeurt al langer online en in 3D, Engels is de voertaal tussen spelers of hun avatars, levensechte huizen of geblokte kastelen rijzen op uit het digitale niets. We zalven en slaan (elkaar virtueel tot moes).
Ook de evolutie van het internet is nauwelijks bij te houden. Achter de schermen woedt een brutale concurrentieslag. Inzet: de hegemonie over de netwerken. Grote spelers kiezen partij. Draadloze technologie moet de weg openen naar die (reusachtige) delen van de wereld die nog verstoken blijven van internet. Ballonnen, drones en ruimtetuigen worden ingezet. Musk, Branson & Bezos verkennen het heelal. Ook op Mars moet ooit worden gesurfd. Zuckerberg lanceert een eigen betaalmiddel. Ook op Mars moet ooit worden betaald.
Van hieruit bekeken – sukkelend met een trage verbinding en angstig voor 5G – lijkt al het bovenstaande slechte scifi. Maar is het dat ook?
En… wat betekent het voor ons, de creatieve sector, de cultuur, de kunst? Duwt de technologische hogesnelheidstrein ons uit het pluche, uit het theater en de zaal, naar buiten? Een extra zetje van het virus er bovenop? En… volgt het publiek? Staat het open voor nieuwe, (inter)actieve participatie?
Eén ding staat vast: oude en nieuwe inhoud zoekt naar innovatieve vorm. Beeld en ook geluid in 3D gaat niet één, niet twee, maar ontelbare richtingen uit. Het bestaande (bekabelde) netwerk wordt daarbij stevig op de proef gesteld.
Het afgelopen jaar brainstormde het UGent Art and Science Interaction Lab in de Krook en Stadsschouwburg Minard rond het opzetten van experimenten tussen kunst en wetenschap. Deze urgente vragen kwamen aan bod:
- Welke mogelijkheden bieden Virtual, Augmented en Extended Reality de huidige culturele infrastructuur.
- Welke makers, kunstenaars, performers zijn er mee bezig? Beïnvloedt het hun (soort) werk?
- Wat verandert er voor en ààn podia en zalen. Zijn we daarop voorbereid?
- Resulteert de evolutie in verruiming, verenging of gewoon verschuiving van publiek?
- Welke nieuwe (werk)instrumenten zijn nodig en hoe kunnen we die ontwikkelen?
- Kan een bottom-up strategie bijdragen tot het groter geheel?
- Hoe intermultidisciplinair wordt cultuur?
We willen deze – en andere – vragen verder bespreken, bediscussiëren, uitdiepen (en beantwoorden?) met alle mogelijke partijen: kunstenaars, ontwikkelaars, producenten, researchers, kunst- en cultuuropleidingen, media, publiek.
Met u, kortom.