Ursula Heise (UCLA) te gast als International Francqui Professor

(09-09-2024) Dit najaar verwelkomen we UCLA-professor Ursula Heise aan onze faculteit als International Francqui Professor. Heise is een van de belangrijkste wetenschappers op het vlak van de environmental humanities.

De environmental humanities zijn een interdisciplinair onderzoeksgebied dat aantoont hoe de verschillende ecologische crises waarmee we te maken hebben - zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en wijdverbreide milieuvervuiling - niet alleen wetenschappelijke of technologische uitdagingen zijn, maar ook diep verweven zijn met cultuur, geschiedenis en politiek.

Ursula Heise bekleedt de Marcia H. Howard-leerstoel in literatuurwetenschap aan UCLA, waar ze verbonden is aan de vakgroep Engels en aan het Institute of the Environment and Sustainability.

Op woensdag 2 oktober houdt professor Heise haar inaugurele rede, getiteld “Environmental Futures and the Challenges of Realist Storytelling”, in de Belvedère van de Boekentoren. De lezing is gericht op een breed publiek, maar inschrijven is verplicht.

Tijdens haar verblijf aan onze faculteit neemt professor Heise deel aan verschillende Class of Excellence seminars en aan een symposium met als titel “Imagining Environmental Futures”.

Meer informatie.