Lara Verlinden
Werkt als senior marketing manager bij Showpad
Afgestudeerd in 2018 in de master meertalige communicatie Nederlands, Engels en Spaans
Het is belangrijk om moeilijke informatie te kunnen begrijpen en daar ook een coherente output van te maken die met anderen gedeeld kan worden
Wanneer Lara na haar studies op zoek ging naar werk, ontdekte ze al snel dat een diploma Meertalige Communicatie een brede waaier aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt biedt. Lara raadt dan ook aan om vooral de jobinhoud voor ogen te houden bij het raadplegen van vacatures: “Staar je niet blind op die titel, kijk vooral naar de vaardigheden die ze willen”, aldus Lara.
Op die manier kwam ze zelf ook bij haar eerste job als Fraud Consultant terecht, een jobtitel waarvan ze tot dan toe nog nooit gehoord had. Na vier jaar als Fraud Consultant gewerkt te hebben, ging Lara aan de slag in de marketingsector, waar ze tot nu toe een ambitieus pad bewandelt. Na een eerste marketingervaring, solliciteerde Lara bij Showpad, een bedrijf waarvoor de acceptance rate ongeveer even hoog ligt als die van Harvard University. Tijdens de selectieprocedure toonde Lara wat ze in haar vorige rol als Product Marketing Specialist had geleerd, door heel specifieke voorbeelden te laten zien van onder andere analyses en websitedocumentatie.
Na verschillende gesprekken werd ze aangenomen als Product Marketing Manager, een functie met een heel breed en gevarieerd takenpakket. Zo gaat Lara onder andere op zoek naar een goeie fit tussen de industrieën waarin Showpad verkocht kan worden en oplossingen die Showpad aanbiedt. Daarna creëert ze informatie die het salesteam kan gebruiken om Showpad effectief te verkopen. Als Lara terugblikt op haar opleiding, beseft ze dat ze toen enorm veel geleerd heeft dat ze nu in de praktijk kan toepassen. Zo had ze vooral een streepje voor op andere kandidaten op het vlak van communicatie, samenwerking en positionering. “Het is belangrijk om moeilijke informatie te kunnen begrijpen en daar ook een coherente output van te maken die met anderen gedeeld kan worden”, aldus Lara. Ook samenwerken is enorm belangrijk om tot een goed resultaat te komen. Er wordt vertrokken vanuit het product, waarna overleg tussen het salesteam, het bredere marketingteam en het productteam van essentieel belang is. De opleiding Meertalige Communicatie biedt dus een coherent geheel van vaardigheden aan, dat later aangevuld kan worden met de nodige product- en marktkennis. Toch is er volgens Lara ook ruimte voor verbetering, omdat sommige bedrijfsspecifieke kennis nog niet uitgebreid genoeg aan bod komt. Ook zou het een goed idee zijn om tijdens de opleiding al meer mee te geven over bepaalde bedrijfsspecifieke technologietools of terminologie.
Er zou meer vrouwelijk leiderschap moeten komen.
Bij een blik op de toekomst, blikt Lara automatisch ook terug op het verleden.
Ze heeft al een mooi, internationaal pad bewandeld, waarvan ze onder andere een jaar in Singapore doorbracht. In de komende jaren wil Lara graag een volledig team managen en zelf mensen coachen en aansturen. Ze benadrukt hierbij dat een vrouw perfect ambitie kan hebben en kan streven naar wat ze wil bereiken zonder hierbij haar vrouwelijkheid te verliezen. Er zou volgens Lara dan ook meer vrouwelijk leiderschap moeten komen, waarbij geen enkele vrouw moet denken dat het om een “of-of” keuze tussen haar carrière, partner en kinderen gaat. Het is vooral belangrijk om een evenwicht te vinden tussen deze drie factoren.