Vernieuwd studentenrestaurant met verse en gezonde keuken op campus Coupure

(17-09-2024) Op campus Coupure start vanaf dit academiejaar een proefproject waarbij we onze studenten willen verrassen met lekkere en gezonde gerechten. Er wordt elke dag vers gekookt met zeer veel groenten en ook het interieur krijgt een warme make-over.

Op dit moment werken de studentenrestaurants van de UGent zoals vele scholen en bedrijven volgens het concept van de zogenaamde regeneratiekeuken. De verschillende delen van de gerechten worden aangeleverd en in de restaurants opgewarmd, afgewerkt en geserveerd. Deze werkwijze kent voordelen, maar ook een aantal beperkingen zoals een kleiner aanbod en te weinig groenten in de gerechten.

Een letterlijk proefproject

Als antwoord op de stijgende vraag naar meer verse, gezonde en gevarieerde gerechten start de afdeling Maaltijdvoorzieningen van de UGent binnenkort met een proefproject waarbij ter plaatse opnieuw warm en vers wordt gekookt door eigen personeel. Het proefproject vindt plaats in het studentenrestaurant op campus Coupure.

Veel groenten en elke dag verse soep

In het vernieuwde restaurant zal je kunnen kiezen uit een ruim aanbod van deelgerechten waarbij vooral groenten een prominente plaats krijgen. In de resto zal ook dagelijks verse soep worden gemaakt. Voor het aanbod wordt gekeken naar het seizoen en de afstand die de ingrediënten moeten afleggen. Er is één vaste prijs voor de belegde broodjes en wraps en ook één vaste prijs voor de lunch waarbij je zelf kan kiezen uit het buffet wat en hoeveel je neemt. Geniet dus à volonté, maar laat je ogen niet groter zijn dan je maag. Voor de verse soep is er een aparte prijs voor een kleine of een grote kom. Houthakkersbrood wordt gratis aangeboden bij de soep en de lunch.

Minder verspilling

Door zelf te koken in het restaurant, rekenen we er ook op dat er minder voedselverliezen zullen zijn. Overschotten kunnen op verschillende manieren worden verwerkt bijvoorbeeld in soepen of belegde broodjes. Daarnaast wordt volop ingezet op verpakkingsvrije alternatieven: geen wegwerpbekers voor water, koffie of soep, maar wel afwasbare bekers. Je kan ook je eigen koffiebeker of thermos meenemen of aankopen voor hergebruik.

Warme keuken én een huiselijke sfeer

Niet enkel het menu van de resto op campus Coupure krijgt een warme make-over. Ook de eetruimte wordt aangepakt om het reftergevoel weg te werken, zodat je er gezellig kan genieten van de nieuwe gerechten.

Jouw feedback is belangrijk

Het proefproject op campus Coupure zal 2 jaar lopen zodat er tijdens het traject ruimte is voor evaluatie en bijsturing. Via twee iPads kunnen studenten en personeelsleden hun feedback delen zodat er doorheen het traject kan worden geleerd uit het project. Na positieve evaluatie zal het concept stapsgewijs worden doorgetrokken naar de andere resto’s van de UGent.

Het vernieuwde studentenrestaurant op campus Coupure gaat open op 23 september. Ondertussen kan je wel terecht in de cafetaria op de campus. Check de openingsuren.