Universiteit Gent lanceert eerste Nederlandstalig boek over taaltechnologie voor een breed publiek

(04-06-2024) Taal vormt de sleutel tot echte artificiële intelligentie. Maar wat schuilt er nu precies onder de motorkap van AI-tools? Redacteurs Cynthia Van Hee en Véronique Hoste geven het antwoord in het eerste Nederlandstalige boek over taaltechnologie.

Vertaalsystemen, spraakbesturingssystemen en chatbots zoals ChatGPT zijn slechts een handvol voorbeelden van AI-toepassingen die steunen op taaltechnologie. De mogelijkheden zijn eindeloos en steeds meer toepassingen vormen vandaag een deel van ons leven. Het AI-domein ontwikkelt razendsnel en taaltechnologie is daar een onontbeerlijke component van. Taal vormt immers de sleutel tot echte artificiële intelligentie; zonder een vorm van taalbegrip zullen slimme systemen en robots in hun functioneren altijd beperkt blijven tot vooraf geprogrammeerde taken.

Een blik onder de motorkap van AI

taaltechnologie ontrafeld 2Maar wat schuilt er nu precies onder de motorkap van de tools die we dagelijks gebruiken? Het antwoord op die vraag brengen redacteurs Cynthia Van Hee en Véronique Hoste in het eerste Nederlandstalige boek over taaltechnologie. “Er bestaat vandaag al heel wat materiaal over AI - vooral in het Engels, maar we vonden het belangrijk om een Nederlandstalig naslagwerk op de markt te brengen dat een brede inleiding biedt in het domein, maar met de nodige diepgang om belangrijke concepten te begrijpen. Op die manier maken we taaltechnologie op een laagdrempelige manier toegankelijk voor een breder publiek.”

Het boek is opgedeeld in drie delen. “In het eerste deel reiken we de bouwstenen aan van taaltechnologie. We leggen uit hoe computers taal zowel kunnen begrijpen als produceren, en waarom die taken soms ook moeilijk blijken. In het tweede deel bespreken we een aantal taaltechnologische toepassingen in detail, zoals chatbots en automatische tekstgeneratie. Het laatste deel werpt een kritische blik op een aantal prangende ethische vraagstukken.”

Taaltechnologie ontrafeld vormt een leidraad voor iedereen die wegwijs wil raken in het domein van taaltechnologie. Het boek helpt je om een beter begrip te krijgen van de werking van taaltechnologische hulpmiddelen, om ze slimmer te kunnen aanwenden, om ze effectiever te kunnen toepassen voor communicatie- en marketingstrategieën of om jongeren wegwijs te maken in de snel veranderende digitale maatschappij.

“We vonden het belangrijk om een Nederlandstalig naslagwerk op de markt te brengen dat een brede inleiding biedt in het domein, maar met de nodige diepgang om belangrijke concepten te begrijpen.” – Véronique Hoste, Cynthia Van Hee

Wat mag je verwachten?

• Toegankelijke uitleg van complexe concepten
  • Informatieve illustraties
  • Concrete toepassingen van taaltechnologie (zoals profilering, sentimentanalyse en tekstgeneratie)
  • Ideeën en tools om zelf aan de slag te gaan
  • Een discussie over ethische vraagstukken rond nieuwe technologieën

Over de auteurs

Dit boek is het gezamenlijke resultaat van verschillende taaltechnologen die hun expertise toegankelijk hebben gemaakt voor een breed publiek: Cynthia Van Hee, Véronique Hoste, Orphée De Clercq, Els Lefever, Lieve Macken, Arda Tezcan, Joke Daems en Seza Doğruöz. Alle zijn ze verbonden aan de Universiteit Gent en maken ze deel uit van het LT3 Language and Translation Technology Team van de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie. Redacteurs Cynthia Van Hee en Véronique Hoste doceren al een aantal jaren over natuurlijketaalverwerking aan de universiteit en daarbuiten om taaltechnologie dichter bij het brede publiek te brengen.

Taaltechnologie ontrafeld

Cynthia Van Hee en Véronique Hoste

Pelckmans

Paperback met flappen – 176 blz.

ISBN 978-94-6310-622-1

27 euro

Meer weten

Contactpersoon: Cynthia Van Hee (taallector Taaltechnologie aan de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie)

E-mail: Cynthia.VanHee@UGent.be

GSM: 0479 20 14 44

Website: https://www.ugent.be/lw/vtc/nl/taaltechnologie

Lees ook meer over het nieuwe opleidingstraject tot taaltechnoloog op durfdenken.be.