Studenten winnen ENLIGHT Inclusion Award voor toegankelijkheidsprojecten

(08-10-2024) Gaëlle Leon en Marie De Cordt winnen de ENLIGHT Inclusion Award. Deze prijs erkent hun inspanningen om fysieke barrières voor studenten met een functiebeperking aan te pakken.

Studenten met een functiebeperking worden vaak geconfronteerd met barrières in hun dagelijkse leer- en leefomgeving. Steile hellingen die de toegang tot collegezalen verhinderen of ontoegankelijke terrassen bij studentenrestaurants hebben een grote invloed op hun sociale en academische integratie. Zo’n obstakels vormen niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook een mentale belasting die tot gevoelens van isolatie kunnen leiden.

Tastbare verbeteringen

Als antwoord op deze uitdagingen startten studenten Gaëlle Leon en Marie De Cordt verschillende initiatieven. Gaëlle: “Door toegankelijkheidsrondes proberen we bewustzijn te creëren rond de noden van studenten en personeel met een functiebeperking. Anderzijds geven we aan wat er moet aangepast worden om gebouwen toegankelijker te maken. Na onze rondes zijn er al heel wat aanpassingen gebeurd op verschillende campussen.”

In co-creatie met studentenverenigingen ontwikkelde Marie een Gids voor Inclusieve Evenementen. Gaëlle: “Vaak wordt inclusie binnen algemene evenementen over het hoofd gezien. Dankzij deze gids hebben studentenverenigingen, en natuurlijk ook andere UGent’ers, nu een aanknopingspunt en een gids vol tips en tricks om hun evenementen inclusiever te maken.”

Verder lanceerden de studentes ook het Meldpunt Versterkpunt. UGent’ers kunnen er obstakels melden die hen de toegang tot gebouwen ontzeggen. Een mailtje met een foto en een beschrijving van het obstakel zorgt ervoor dat er snel een oplossing wordt gevonden.

“Trots en vereerd”

De ENLIGHT Inclusion Award werd uitgereikt tijdens de ENLIGHT Teaching & Learning Conference aan de University of Tartu, Estland. Gaëlle mocht ter plaatse de prijs in ontvangst nemen van Vice-Rector for Academic Affairs Aune Valk. Gaëlle:“Wat we doen lijkt heel vaak verschillende kleine stapjes. Wanneer je zo'n prijs in ontvangst mag nemen dan voel je wel echt het belang van al het werk dat we erin stoppen en hoe belangrijk het is om inclusie op de kaart te zetten in het algemeen. We zijn er erg trots op.”

Marie: “Deze prijs geeft ons de erkenning dat we op het juiste spoor zitten en dat onze projecten gewaardeerd worden. We voelen ons zeer vereerd om hier deel van te mogen uitmaken. We hopen dat deze prijs ook binnen de UGent meer mensen bewust maakt van het werk dat we doen en van het feit dat echte inclusie pas bereikt kan worden als we samenwerken met de hele universiteit.”

Website Diversiteit en Inclusie

Enlight