Nieuw tijdschrift opent kansen voor onderzoekers in rechten en criminologie

(17-06-2024) De faculteit Recht en Criminologie van de UGent heeft een internationaal open access tijdschrift opgericht, Law & Criminology Journal (LCJ). Het doel: degelijk onderzoek, na een zorgvuldige evaluatie, breed toegankelijk maken.

Lange wachttijden voor publicatie, geen transparante review-procedures, dure abonnements- en publicatiekosten: voor een onderzoeker kan het publiceren in en het consulteren van een wetenschappelijk tijdschrift een uitdaging zijn.

De UGent en de faculteit Recht en Criminologie zijn zich scherp bewust van deze belemmeringen en lanceren daarom een internationaal open access tijdschrift: Law & Criminology Journal (LCJ). De redactieraad bestaat uit internationale experten uit onder andere België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Canada en Brazilië.

Open science

Dit initiatief omarmt de principes van open science. Het tijdschrift wil hoogstaande wetenschappelijke publicaties in de ruime vakgebieden van rechten en criminologische wetenschappen vrij toegankelijk maken voor andere wetenschappers en de maatschappij.

LCJ heeft een brede focus en wil zo interdisciplinaire samenwerking en de uitwisseling van ideeën bevorderen. Het staat open voor inzendingen uit alle deelgebieden van het recht en de criminologie, zowel in het Engels als het Nederlands.

De redactieraad: Bij LCJ ligt de nadruk niet op winst maar op het breed toegankelijk maken van hoogwaardig, peer-reviewed onderzoek.

Waarom publiceren bij LCJ?

LCJ is om diverse redenen een uitstekend tijdschrift voor wetenschappelijk onderzoek in het juridische en criminologische domein:

• Grondige en faire toetsing: alle artikelen worden onderworpen aan (dubbel) blind of open review.
  • Scheduled review: versnel het beoordelingsproces door een outline van je geplande artikel in te dienen.
  • Continue publicatie van artikelen: geaccepteerde artikelen worden direct online gepubliceerd, zonder kunstmatige vertragingen door nummers of volumes.
  • Diverse publicatieopties: naast origineel onderzoek en reviewartikelen, accepteren we ook ‘registered reports’.
  • Diamond Open Access: geen publicatiekosten voor auteurs en gratis toegang voor lezers.
  • Behoud auteursrecht: auteurs behouden het volledig auteursrecht en de publicatierechten, zonder beperkingen.
  • Ondersteuning van open onderzoek: we stimuleren het delen van preprints en onderzoeksgegevens om het volledige onderzoeksproces toegankelijk te maken.