UGent'ers nemen deel aan Nerdland Festival

© KREW Collective (vergrote weergave)

© KREW Collective

(18-05-2024) Van 24 tot 26 mei slaat Nerdland Festival de tenten op in Puyenbroeck, Wachtebeke voor drie dagen vol wetenschap, muziek en gezelligheid. Ontdek hieronder welke UGent'ers de affiche sieren.

Nerdland Festival is het geesteskind van Hetty Helsmoortel (voormalig kankeronderzoekster aan de UGent) en Toon Verlinden (The Floor is yours). Samen met Nerdlander Lieven Scheire organiseren ze dit jaar al voor de vijfde keer het grootste openlucht wetenschapsfestival van Vlaanderen. Voor nerds én hun vrienden.

Deze UGent'ers doen mee

Heel het weekend

Springkasteel UGent

• De faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur en de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen gunnen de festivalgangers een voorproefje van de Fabriek van de toekomst: Ze demonstreren de kracht van hightech technieken zoals lasercutten en 3D-printen, in combinatie met het gebruik van recycleerbare materialen.
    (doorlopend in de zone Space & robots)
  • Spring samen met Bart De Wit (faculteit Wetenschappen) in de rol van reddingscoördinator. Je missie: optimaliseer de inzet van ambulances op een kaart om de hele provincie Oost-Vlaanderen te bedekken.
    (doorlopend in de zone computer & games)
  • Wil je even stoom aflaten na al die wetenschap? Dan kan je – onder andere – terecht in het UGent-springkasteel.

Zaterdag 25 mei

Zondag 26 mei

• Tessa Tuytschaever en Reindert Devlamynck (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen) richten zich tot de jonge festivalbezoekers (vanaf 8 jaar) met een talk over frietjes, voedselveiligheid en de snelst groeiende plant ter wereld.
    (zondag 10.45u - 11.15u, Nerdland Kids)
  • Computers verwerven ongemerkt steeds meer macht, maar wat moeten we daar nu eigenlijk van vinden. UGent-alumnus Manu De Buck gaat op zoek naar de ideale verhouding tussen technologie en de maatschappij.
    (zondag 14.00u - 14.30u, the Cube)
  • Elly McCausland (faculteit Letteren en Wijsbegeerte), vorig jaar bekend geworden door haar vak ‘English literature (Taylor’s version)’, belicht hoe popfenomeen Taylor Swift zich situeert in een lange traditie van echte of fictieve ‘mad women’ door haar teksten en publieke persona.
    (zondag 14.30u-15.15u, the Voyager)
  • Ingenieur Tim Bomberna (faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur) biedt de festivalganger een blik op de toekomst van de gezondheidszorg, waarin hij de balans maakt tussen de mogelijkheden van nieuwe technologieën en de morele en ethische vraagstukken die ze met zich meebrengen.
    (zondag 15.15u - 15.45u, the Cube)
  • Onvatbaar, controversieel, én aan de grondslag van vrijwel alle moderne technologie: dat is de kwantumfysica. Céline Broeckaert en Frank Verstraete (faculteit Wetenschappen) vertellen het onwaarschijnlijke verhaal van de theorie. Hun boodschap: kwantum is moeilijk, maar niet onbegrijpelijk.
    (zondag 16.15u - 17.00u, the Voyager)
  • UGent-alumnus Jan-Bart De Muelenaere verbindt videogames en kunst met elkaar als comedian, gamer en kunstwetenschapper .
    (zondag 17.30 - 18.00u, the Cube)
  • Van mond tot kont: In deze animerende talk van topdokter Danny De Looze (faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) volg je de weg van een ‘biefstuk-friet’ doorheen onze maag en darmen, vanaf het moment dat het onze mond binnenkomt tot het moment dat het ons lichaam verlaat.
    (zondag 19.15u – 20.00u, the Voyager)
  • Charlotte Colman en Sophia De Seranno (beiden faculteit Recht en Criminologie) hebben het over het probleem van illegale XTC-labo’s in ons land en verklappen welke signalen je op het spoor kunnen zetten van zo’n labo.
    (zondag 19.30u - 20.00u, the Cube)

Praktisch

Info & tickets: nerdlandfestival.be