De UGent viert 10de verjaardag van haar campus in Zuid-Korea met ambitieus toekomstplan

(23-08-2024) De UGent is de enige Vlaamse universiteit met een campus in het buitenland en de eerste Europese universiteit op de Incheon Global Campus. De Ghent University Global Campus (GUGC) viert deze week zijn tiende verjaardag.

GUGC is van bij de oprichting actief in het brede veld van de moleculaire biotechnologie, voedingstechnologie en milieutechnologie. Op de campus leren, wonen en werken ondertussen in totaal 900 mensen: 700 studenten en 200 medewerkers.

Na tien jaar pionierswerk is de UGent klaar voor de volgende stap. Naast de bachelorsdiploma’s (die in tegenstelling tot in Vlaanderen vier opleidingsjaren omvatten en zoals in de meeste landen als een volwaardig einddiploma worden beschouwd) wil de UGent op haar campus in Zuid-Korea over enkele jaren ook masteropleidingen en extra doctoraatstrajecten aanbieden voor wie zich verder wil verdiepen in onderzoek.

Het plan voor de oprichting van een ‘graduate school’ is een sleutelelement in onze toekomstvisie voor de campus. Hiermee zullen we nieuwe generaties onderzoekers kunnen aantrekken, opleiden en ondersteunen in hun verdere loopbaan. De nauwe verwevenheid van onderwijs en onderzoek is cruciaal voor een onderzoeksgedreven universiteit zoals de UGent. Met de verdere versterking van onze activiteiten in Zuid-Korea trekken we volop de kaart van internationalisering en excellentie. - Rector Rik Van de Walle

In de toekomst zal de campus in Zuid-Korea nog meer een thuis worden voor internationaal talent. De UGent zal sterk inzetten op zowel onderzoek en innovatie als op nieuwe leermethoden. Niet alleen Koreaanse of internationale maar ook Gentse studenten kunnen er een deel van hun studieloopbaan doorbrengen en op die manier hun interculturele vaardigheden aanscherpen.

Marine@ugent opstartUitbouw Marine@UGent

De UGent is sinds vele jaren een wereldspeler op het vlak van mariene en maritieme wetenschappen. Het kenniscentrum Marine@UGent brengt intussen meer dan 500 onderzoekers samen die niet alleen actief zijn rond oceanografie en mariene biologie maar ook op het vlak van maritiem recht, archeologie, sociale wetenschappen en technologie.

Hierop voortbouwend werd deze week het Korea Institute of Marine@UGent opgericht.

Het Koreaanse schiereiland beschikt over een gigantische kustlijn en een zeer grote mariene biodiversiteit, wat vooral interessant is voor hoogwaardig marien onderzoek. De start van het Korea Institute of Marine@UGent sluit aan bij onze ambitie om in het brede domein van maritieme en mariene wetenschappen tot de absolute wereldtop te behoren.  Het nieuwe centrum zal ook een katalysator zijn voor nieuwe samenwerkingen en partnerschappen, zowel in Zuid-Korea als elders. - Prof. Jana Asselman

Van extended campus naar faculteit?

Momenteel is GUGC een zogenaamde 'extended campus' maar het is de uitdrukkelijke wens van de campus om in de toekomst sterker ingebed te worden in de structuren van de UGent. Daarom wordt het proces opgestart om de campus stap voor stap verder te integreren in de werking van de UGent, met als uiteindelijke doel de creatie van een nieuwe faculteit.

Achter de beoogde maximale integratie van de campus in onze UGent-structuren schuilt de ambitie om een ​​omgeving te creëren waarin onderzoekers, lesgevers en andere medewerkers, en natuurlijk ook studenten, zich ten volle kunnen ontwikkelen. Dit alles in interactie met collega's en medestudenten, zowel op GUGC als op onze thuiscampussen in Vlaanderen. - Rector Rik Van de Walle

De UGent brengt de komende tijd in kaart wat wenselijk en haalbaar is, optimaal inspelend op de Koreaanse maatschappelijke, onderwijs- en onderzoekscontext.

Persdienst UGent