Nieuwe Leerstoel Kinderopvang onderzoekt impact van begeleidersratio en pedagogische coaching op kwaliteit en welzijn

(30-09-2024) De UGent lanceert op 4 oktober de leerstoel Kinderopvang. Deze leerstoel onderzoekt de komende 4 jaar in een unieke samenwerking met publieke en private partners de relatie tussen pedagogische en structurele kwaliteit van de Vlaamse kinderopvang.

Onderzoek over prangende vragen

De leerstoel Kinderopvang, die gefinancierd wordt door Helan, i-mens, Deliva, de stad Gent, de stad Leuven en agentschap Opgroeien, brengt experts en middelen samen om onderzoek te doen naar onder meer de impact van het aantal kinderen per begeleider en van pedagogische coaching op de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang.
Kwaliteitsvolle kinderopvang maakt namelijk het verschil voor het welbevinden van kinderen en kinderbegeleiders én voor de toegankelijkheid voor elke ouder en elk kind. Op die manier worden twee belangrijke en veel bediscussieerde thema’s onderzoeksmatig in beeld gebracht. Vlaanderen kent immers een hoge ratio kinderen per kinderbegeleider en investeerde in de inzet van pedagogische coaches. De leerstoel Kinderopvang zal onderzoeken wat dit betekent voor de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang en zal daarbij bijzondere aandacht hebben voor de pedagogische en sociale functie van de kinderopvang.

Professor Jochen Devlieghere, promotor en woordvoerder van de leerstoel, benadrukt het belang van de samenwerking tussen de universiteit en de leerstoelpartners.

“De steun van zowel publieke als private partners maakt het mogelijk om fundamentele vragen te beantwoorden over welke condities noodzakelijk zijn om de pedagogische kwaliteit van kinderopvang verder te kunnen verhogen in het belang van de kinderbegeleiders én van onze allerjongsten. Ons doel is om via fundamenteel wetenschappelijk onderzoek nieuwe theoretische kennis te ontwikkelen om op die manier concrete beleids- en praktijkaanbevelingen te doen die bijdragen aan het welbevinden van kinderen en kinderbegeleiders in heel Vlaanderen."

De leerstoelpartners leggen uit:

“We vinden het, gezien onze maatschappelijke rol en ons streven naar pedagogische kwaliteit in de kinderopvang, belangrijk om deel uit te maken van dit initiatief. Deze leerstoel is een noodzakelijk initiatief om kennis en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Door de krachten te bundelen, kunnen we onze voortrekkersrol in het bijdragen aan een kwaliteitsvollere kinderopvang in Vlaanderen verder versterken.”

De leerstoel start bij aanvang van het academiejaar 2024-2025 en loopt voor minimum 4 jaar. Het onderzoeksteam zal naast de promotor bestaan uit dr. Melissa Dierckx als postdoctoraal onderzoeker en Shana Van de Wiele als doctoraatstudent.

Professor Jochen Devlieghere
Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek