Tweede lockdown stuurt (nog) meer restaurants richting afhaalmaaltijden
Tweede lockdown stuurt (nog) meer restaurants richting afhaalmaaltijdenHuidige steunmaatregelen voor horeca onvoldoende bij sluiting van meer dan twee maanden, toont UGent onderzoek aan.
Tweede lockdown stuurt (nog) meer restaurants richting afhaalmaaltijden
(22-12-2020)
Huidige steunmaatregelen voor horeca onvoldoende bij sluiting van meer dan twee maanden, toont UGent onderzoek aan.
De UGent voerde onderzoek naar de impact van de steunmaatregelen voor de horecasector in Vlaanderen.
De vragenlijst werd afgenomen in de periode nadat de horeca opnieuw de deuren moest sluiten in het kader van de tweede lockdown. Zowel café- en restaurantuitbaters als klanten werden hierbij ondervraagd.
Tweede lockdown stuurt (nog) meer restaurants richting afhaalmaaltijden
Wanneer we kijken naar de afhaalmaaltijden, georganiseerd door zaken met eetgelegenheid, zien we dat tijdens de eerste lockdown 45% afhaal organiseerde. Tijdens de tweede lockdown steeg dit tot 55%.
Huidige steunmaatregelen onvoldoende bij sluiting van meer dan 2 maanden
Om de tweede coronagolf te bestrijden, besliste de overheid om vanaf 19 oktober restaurants en cafés opnieuw te sluiten. Samen met deze aankondiging, introduceerde de overheid ook nieuwe steunmaatregelen om mogelijke verliezen te compenseren.
Restaurants en cafés plannen vooral beroep te doen op het verlengde/verdubbelde overbruggingsrecht en het Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme om hun omzetverlies te compenseren.
Meer dan de helft van de uitbaters geeft echter aan dat de periode tussen de start van de tweede lockdown en het ontvangen van de financiële steun liquiditeitsproblemen oplevert.
Bovendien zien cafés en restaurants hun financiële problemen sterk toenemen naarmate de sluiting langer duurt en het huidige steunpakket onveranderd blijft. Cafés dreigen het ook moeilijker te zullen hebben dan restaurants.
Begrip voor steunmaatregelen maar niet voor sluiting
De financiële steun door de overheid kent draagvlak bij 80% van de klanten, maar ongeveer de helft van de klanten vermoedt dat de steunmaatregelen niet zullen volstaan voor het redden van de horeca.
De beslissing om de horeca opnieuw te sluiten kan op minder begrip rekenen, een derde van de respondenten vindt dit onnodig.
Klant staat klaar om restaurants en cafés te ondersteunen
Hoewel de steunmaatregelen van de overheid onvoldoende lijken om de horeca door deze moeilijke periode heen te loodsen, is de bereidwilligheid bij de consument groot om zelf een steentje bij te dragen. 75% van de consumenten is bereid om extra gebruik te maken van afhaal/levering van maaltijden en 50% om waardebonnen aan te kopen.
Horeca-uitbaters veronderstellen echter dat deze bereidheid een stuk beperkter is, met slechts 50% bereid tot extra takeaway en 25% tot aankoop waardebonnen. Aangezien slechts 55% van de eetzaken afhaal organiseert, schuilt hierin een belangrijke opportuniteit die deels onbenut blijft. Ook andere mogelijke acties kunnen op meer bijval rekenen dan wat cafés en restaurants verwachten.
Overheidscommunicatie meer draagvlak bij consument dan bij uitbaters
Slechts een derde van de restaurants en cafés vindt dat de overheid transparant communiceert over maatregelen, zowel tijdens de eerste lockdown (richtlijnen voor heropening) als tijdens de tweede lockdown (financieel steunpakket).
Op niveau van de consument wordt een toename in transparantie door de overheid ervaren. Waar in de eerste lockdown slechts een derde vond dat de overheid transparant communiceerde, liep dit op tot de helft in de tweede lockdown, waar de communicatie duidelijker en consistenter werd ervaren.
Onderzoek in drie fasen
Dit UGent onderzoek werd gespreid in de tijd en verliep in verschillende fasen:
Fase 1: Belang van mogelijke maatregelen voor klant (mei 2020). Uit dit onderzoek bleek dat klanten graag snel terug op restaurant of café wilden.
Fase 2: Belang, impact en communicatie van opgelegde maatregelen (juni 2020). Uit dit onderzoek bleek dat horeca-uitbaters zich zorgen maken over de financiële gezondheid van hun zaak.
Fase 3: Belang, impact en communicatie van steunmaatregelen (november 2020). Aan deze derde fase van het onderzoek, die uitgevoerd werd in samenwerking met Horeca Vlaanderen en Belgian Restaurants Association, namen 305 klanten en 254 restaurants/cafés deel.
Ghent University uses cookies on this website. The strictly necessary cookies are required for the proper functioning of the website and cannot be refused. Besides these necessary cookies, Ghent University also uses non-functional cookies such as statistical cookies (CrazyEgg analysis tool, Google, Hotjar, Piwik Pro) and social media cookies (YouTube, Facebook, TikTok). Those non-functional cookies may also be set by third parties, for example to measure site usage or share content on social media. Certain media are only available if you accept the cookies. You can always withdraw your consent via the "Cookie settings" link at the bottom of the webpage. You can read which cookies we use and why in the Cookie Statement.
We will store data in an aggregated form about visitors and their experiences on our website. We use this data to fix bugs and improve the experience for all visitors.
Conversion tracking
We will store data about when you complete certain actions on our website to understand better how you use it. We use this data to improve your experience with our site.
Social media cookies
We will store data to show you our advertisements (only ours) on other websites relevant to your interests.