Nature nomineert spin-off Trince voor prestigieuze prijs

(25-06-2024) Trince, een innovatieve spin-off van Universiteit Gent, is een van de vier finalisten voor de wereldwijde Spinoff Prize van het wetenschappelijk tijdschrift Nature, zo maakt het tijdschrift vandaag bekend.

Met de prijs wil het wereldberoemde tijdschrift spin-offs in de kijker zetten die origineel en excellent onderzoek in de levenswetenschappen of natuurwetenschappen vertalen naar praktische toepassingen met een meerwaarde voor de maatschappij.

Laserlicht als perforator

Trince werd pas drie jaar geleden opgericht en is gebouwd op het onderzoek van prof. Kevin Braeckmans en zijn onderzoeksgroep biofotonica (faculteit Farmaceutische wetenschappen). De naam van de spin-off staat voor TRansfer INto CElls en verwijst naar de activiteit van het bedrijf: het ontwikkelen van toestellen die het mogelijk maken om molecules, zoals DNA-fragmenten, in cellen binnen te loodsen. Die toestellen maken gebruik van fotoporatie, een door Braeckmans ontwikkelde techniek die laserlicht en nanodeeltjes gebruikt om tijdelijke openingen in cellen te creëren.

Immuuntherapie

De techniek maakt onder andere de genetische manipulatie van immuuncellen uit het bloed van kankerpatiënten mogelijk. Deze cellen worden aangepast om kankercellen te bestrijden na herintroductie in het lichaam van de patiënt. Ook de genetische modificatie van stamcellen en live beeldvorming van cellen behoren tot de mogelijke toepassingen.

Zacht en snel

Bij fotoporatie worden cellen – buiten het lichaam – eerst gemengd met zogenoemde fotothermische nanodeeltjes, die vervolgens heel kort met laserlicht bestraald worden. De nanodeeltjes warmen kortstondig sterk op door de bestraling (vandaar ‘fotothermisch’) en creëren daarbij tijdelijke poriën in het membraan van de cellen waardoor moleculen de cellen kunnen binnendringen. De belangrijkste troef van deze aanpak is dat ze weinig of geen interne beschadiging aan de cel veroorzaakt, in tegenstelling tot de huidige technieken zoals elektroporatie. Dat maakt dat de behandelde cellen zich in grote getale en snel na de behandeling opnieuw kunnen delen, iets dat bijvoorbeeld bij immuuntherapie, waar elke dag telt, erg belangrijk is.

"We zijn vereerd met de nominatie voor de Spinoff Prize van Nature" zegt prof. Kevin Braeckmans, die Chief Scientific Officer is bij Trince. "Deze erkenning onderstreept het baanbrekende werk van ons team op het gebied van celtherapie en genetische modificatie. We kijken ernaar uit om onze technologie en haar impact op de gezondheidszorg te presenteren tijdens de finaleronde in Duitsland."

De vier finalisten, waaronder Trince, zullen hun innovatief onderzoek live presenteren aan een jury tijdens de Curious2024 – Future Insight conferentie op 10 en 11 juli in Mainz, Duitsland. Die conferentie brengt ‘enkele van 's werelds meest briljante wetenschappers en innovators samen om de uitdagingen van vandaag aan te pakken en de dromen voor een betere toekomst te verwezenlijken’.