200 kattenliefhebbers leren meer over catkiller virus FIP

(27-05-2024) Op vrijdag 24 mei 2024 werd een FIP studienamiddag georganiseerd door Prof. Hans Nauwynck in samenwerking met Dierenwelzijn Vlaanderen (Eric Van Tilburgh) op de Faculteit Diergeneeskunde. Het event lokte tweehonderd kattenliefhebbers.

Overzicht van 25 jaar onderzoek

Prof. Nauwynck gaf een overzicht van zijn 25 jaar werk op FIP (feliene infectieuze peritonitis; ziekte veroorzaakt door een kattencoronavirus). Dankzij verschillende doorbraken binnen zijn laboratorium, is hij momenteel in de mogelijkheid om een vaccin te ontwikkelen. Hij hoopt te mogen rekenen op de medewerking van kattenkwekers om dit vaccin uit te testen.

Richtlijnen om het virus terug te dringen

Prof. Hans Nauwynck en doctoraatsstudente Luna Vanden Buys
Nadien kwam zijn doctoraatsstudente Luna Vanden Buys aan het woord. Zij gaf de resultaten van een epidemiologisch project dat gefinancierd werd door Dierenwelzijn Vlaanderen. Het felien coronavirus (virus waaruit FIP muteert) circuleert op quasi alle kattenkwekerijen en asielen. Verschillende risicofactoren werden geïdentificeerd, zoals de grootte van de kattengroep, de reiniging en het ontsmetten en het opsplitsen van de katten in groepen.

Met de bevindingen kunnen de kattenliefhebbers gericht aan de slag om het felien coronavirus terug te dringen binnen hun groep van katten. Hiervoor werden richtlijnen opgesteld die binnenkort op de website van Dierenwelzijn Vlaanderen zal komen.

Binnenkort behandeling mogelijk in België?

Finaal gaf Marieke Knies informatie over hoe FIP-katten succesvol behandeld worden in Nederland. Prof. Nauwynck zal de nodige stappen zetten om een gelijkaardige behandeling in België mogelijk te maken. Op dit moment zit de antivirale behandeling nog in de illegaliteit.

Steun het onderzoek

Je kan het onderzoek naar de behandeling en preventie van FIP ondersteunen met een gift. Meer daarover lees je op de website van het Universiteitsfonds.