Studienamiddag leert katteneigenaars meer over cat killer virus FIP

(29-04-2024) Op vrijdag 24 mei 2024 vindt een studienamiddag plaats rond FIP (feliene infectieuze peritonitis) op de faculteit Diergeneeskunde (Auditorium Maximum).

Het cat killer virus, of "feline infectious peritonitis" (FIP) is een zeer besmettelijke variant van het coronavirus, die bij de kat vaak een dodelijke afloop kent. Vooral kittens die dicht op elkaar samenleven, bijvoorbeeld in een asiel of een fokkerij, raken met het virus besmet. 1 tot 5 procent van de kittens sterft aan dat virus.

Professor veterinaire virologie Hans Nauwynck voert al meer dan 20 jaar onderzoek naar het virus. Hij kreeg van de Vlaamse Overheid in 2021 een budget voor zijn onderzoek. Op de studienamiddag rond FIP worden de resultaten van dat onderzoeksproject voorgesteld. Kattendokters, -eigenaars en -liefhebbers zijn meer dan welkom. Dierenartsen krijgen bijscholingspunten voor hun aanwezigheid.

Zo zal de studienamiddag op 24 mei 2024 eruit zien:

• 14u00-14u10: Verwelkoming (Prof. Dr. Hans Nauwynck)
  • 14u10-14u45: Nieuwe inzichten in de pathogenese van feliene coronavirusinfecties (FECV/FIPV) bij de kat (Prof. Dr. Hans Nauwynck)
  • 14u45-15u30: Epidemiologische inzichten in coronavirusinfecties bij de kat in Vlaanderen (Luna Vanden Buijs) - Resultaten van het project dat gefinancierd werd door Dierenwelzijn Vlaanderen
  • 15u30-16u00: Ervaringen met de antivirale behandeling van FIP in Nederland (Dr. Marieke Knies)
  • 16u00-17u00: Afsluitende koffie

Praktische informatie:

• Locatie: Auditorium Maximum, faculteit Diergeneeskunde, Salisburylaan 133, 9820 Merelbeke
  • Kostprijs: 30€
  • Schrijf je in