UGent-onderzoek speelt hoofdrol in tentoonstelling rond Judith van Vlaanderen

(02-10-2024) Op 4 oktober opent in de Sint-Pietersabdij de langverwachte tentoonstelling ‘Judith. Een Karolingische prinses in Gent?’. Bezoekers lopen er mee in het spoor van het UGent-onderzoek naar de identiteit van de mysterieuze vrouw in graf S127.

Verhaal van Vlaanderen brengt bal aan het rollen

Het graf werd in 2006 opgegraven tijdens de heraanleg van het Sint-Pietersplein. Uit de locatie van S127, vlak voor de ingang van de huidige abdijkerk, konden archeologen opmaken dat er iemand begraven was die tot de absolute toplaag van de maatschappij behoorde. Al snel groeide de hypothese dat het wel eens om Judith, de eerste gravin van Vlaanderen en dochter van de Karolingische koning Karel de Kale, zou kunnen gaan.

Steven Vanderputten en Isabelle De GrooteIn 2023, tijdens een aflevering van het Verhaal van Vlaanderen worden de beenderen opgediept uit de Zwarte Doos, het erfgoeddepot van de Stad Gent. Op de vraag van Tom Waes of het Judith is of niet, kunnen Steven Vanderputten, UGent-professor en -historicus, en Geert Vermeiren, Gents stadsarcheoloog, geen sluitend antwoord geven. Na de opname groeit het idee om samen met een multidisciplinaire groep onderzoekers de hypothese verder te onderzoeken.

Wisselwerking tussen wetenschappelijke disciplines

Isabelle De Groote en Jessica PalmerWat volgt is een grootschalig multidisciplinair wetenschappelijk onderzoek waarin de archeologische en historische bronnen worden samengelegd en getoetst aan de nieuwste analysetechnieken op het vlak van de bio-antropologie. Over dat laatste ontfermen zich professor Isabelle De Groote en dr. Jessica Palmer, bio-antropologen van het ArcheOs Laboratorium voor Biologische Antropologie.

De skeletresten worden uitgebreid onderzocht en afgetoetst aan de geschiedenis en vice versa. De verschillende disciplines leggen puzzelstukken samen om een overzichtelijk geheel te krijgen. Nieuwe invalshoeken leveren nieuwe vragen en nieuwe resultaten op. Deze voortdurende wisselwerking tussen verschillende disciplines maakt dit onderzoek uitzonderlijk.

Bezoekers worden wetenschappers

Alle op dit ogenblik mogelijke onderzoeksvragen en -pistes rond Judith, de eerste gravin van Vlaanderen, zijn bewandeld en worden nu aan het publiek voorgesteld. Meer dan de vraag naar de identiteit van de vrouw in het graf S127, word je als bezoeker zelf een wetenschapper. Een bijzondere scenografie van intrigerende onderzoektafels, ongeziene objecten en eeuwenoude documenten, blaast de Karolingische periode nieuw leven in en belichten het leven van Judith.

-> Bezoek ‘Judith. Een Karolingische prinses in Gent?’

Meer info

Cover boek JudithDe tentoonstelling is een samenwerking tussen Historische Huizen Gent, de faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent, het Henri Pirenne Instituut voor Middeleeuwse Studies, het ArcheOs Laboratorium voor Biologische Antropologie en de Dienst Stadsarcheologie & Monumentenzorg van de Stad Gent.

In totaal werkten 17 onderzoekers mee aan het project. De hoofdonderzoekers zijn: Prof. Dr. Steven Vanderputten en Dr. Stefan Meysman (Vakgroep Geschiedenis, UGent), Prof. Dr. Isabelle De Groote en Dr. Jessica Palmer (Vakgroep Archeologie, UGent), Geert Vermeiren en Marie-Anne Bru (Stad Gent).

Alle details over hun bevindingen kan je nalezen in de wetenschappelijke publicatie ‘Judith of West Francia, Carolingian Princess and First Countess of Flanders’, geredigeerd door Steven Vanderputten.

-> Lees meer over het onderzoek op durfdenken.be.