UGent’ers winnen ENLIGHT Impact Award

(09-07-2024) Tijdens het ENLIGHT Impact event 2024 in Bilbao werd aan zes projectteams een impact award uitgereikt. Onder meer het team achter EU-Farmbook, dat nieuwe wetenschappelijke kennis over landbouw en bosbeheer wil ontsluiten, viel in de prijzen.

Welke impactverhalen uit de ENLIGHT-universiteiten kunnen ons inspireren en andere onderzoekers tot voorbeeld dienen? Met die vraag ging de jury van de ENLIGHT impact awards vorige maand aan de slag.

EU-Farmbook, een Europees project dat aan de UGent gecoördineerd wordt door prof. Pieter Spanoghe en dr. Inge De Bo (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen (op de foto in het blauw)), bracht een verhaal dat de jury kon bekoren.

Het project wil landbouwers, bosbeheerder, adviseurs, onderzoekers en studenten over heel Europa toegang geven tot de meest actuele kennis over landbouw en bosbeheer. Veel van die kennis wordt gegenereerd in Europese onderzoeksprojecten, die elk op zich allerlei rapporten, aanbevelingen, tools en educatief materiaal publiceren. EU-Farmbook zal die ‘grijze literatuur’ in een online databank verzamelen en op een handige manier ter beschikking stellen van zowel tussenpersonen (onderwijsinstellingen, adviseurs, consultants, …) als eindgebruikers (landbouwers, bosbeheerders en studenten). Het project zal ook bestuderen hoe de materialen worden gebruikt en geïntegreerd in verschillende onderwijs- en trainingsscenario’s.

De jury prees het project onder meer voor het consulteren en betrekken van hun belanghebbenden bij het ontwerpen van de databank. Door zicht te krijgen op de vragen en onderliggende noden van de doelgroep, en door voorstellen af te toetsen, wordt de kans om tot een echt bruikbare tool te komen veel groter. In overleg met de belanghebbenden voegde het EU-Farmbook team bijvoorbeeld functionaliteiten toe als peer-to-peer interactie, de mogelijkheid om experts te raadplegen en een tool om gebruikers content te laten beoordelen. Ook was er lof voor het opnemen van zogenoemde multipliers of tussenpersonen als doelgroep.

Lees meer over hoe ENLIGHT, de Europese universiteitsalliantie waar de UGent sinds 2020 toe behoort, de impact van onderzoek ondersteunt en waardeert.

Enlight