Vier UGent'ers in selectie Vlaamse PhD Cup 2024

Lore De Greve, Marie-Gabrielle Verbergt, Loren Deblock, Ivo Tanghe Fotos (c) Kevin Faingnaert (vergrote weergave)

(04-09-2024) De Vlaamse PhD Cup geeft zestien jonge topwetenschappers een podium. En daar zitten dit jaar vier UGent'ers bij.

De selectie van de Vlaamse PhD Cup 2024 is rond. De jury van de Vlaamse PhD Cup selecteerde heel wat fascinerend onderzoek. Zestien jonge wetenschappers staan klaar om hun jarenlange doctoraatsonderzoek te vertalen naar een krachtige en heldere presentatie van drie minuten - en daar zitten vier UGent'ers bij.

Niet alleen in het lab

De tienkoppige jury beoordeelde bij deze negende editie 74 inzendingen en koos zestien kandidaten. Een van hen is Loren Deblock van de UGent, een scheikundige met een missie:

“Ik wil laten zien dat chemici niet alleen in een lab werken, maar ook onderzoek doen buiten hun vakgebied, naar problemen die mensen persoonlijk raken, zoals kanker", zegt Loren Deblock.

Loren krijgt straks, net als de andere kandidaten, drie minuten om die klus te klaren.

Ontdek de vier UGent'ers

Lore De Greve (literatuurwetenschapper)

De wijsheid van de 'cloud': een 'aspect-based sentiment analysis' van professionele en online literaire kritiek door het prisma van vier literaire prijzen

"Van 'ivoren torens' tot 'irritante trollen': weinig confrontaties worden zo verbeten voorgesteld als die tussen professionele en online literatuurcritici"

Marie-Gabrielle Verbergt (historica)

Geschiedenis heeft een prijs: Historisch onderzoek en veranderende financieringsregimes, 1970 tot vandaag

"Wetenschappers moeten de vrijheid hebben om vragen te stellen die beleidsmakers (nog) niet interessant vinden"

Loren Deblock (scheikundige)

Een schitterende toekomst voor medische beeldvorming - Nanokristallen ontwerpen voor in vivo toepassingen

"Chemici werken niet alleen in een lab, maar doen ook onderzoek buiten hun vakgebied, naar problemen die mensen persoonlijk raken, zoals kanker"

Ivo Tanghe (ingenieur in fotonica)

Voorbij de bandkloof: een extensie van het bereik van colloïdale nanokristallen in actieve fotonische apparaten

"Waar is de tijd dat m'n ouders me waarschuwden om niet té dicht bij de televisie te zitten?"

Intellectuele uitdaging

“Het is een uitdaging om aan mensen snel en efficiënt duidelijk te maken wat iets voor hen betekent, wat er belangrijk is en waar het eigenlijk over gaat. Voor academci is dat extra lastig, omdat hun werk vaak genuanceerd en ingewikkeld is. Maar het is een intellectuele prestatie om helder te zijn”, vertelt VRT NWS-journalist Tim Pauwels.

Samen met onder meer z’n VRT-collega’s Koen Wauters en Jacotte Brokken zal hij de PhD Cup-kandidaten eerst via een vierdaagse mediatraining klaarstomen voor die uitdaging.

Een (concert)podium voor wetenschap

Het slotakkoord volgt op 16 oktober in Gent. Die avond palmen de uiteindelijke acht finalisten het podium van de Handelsbeurs in. Ze strijden er om de goedkeuring van de jury met onder meer Lieven Vandenhaute (Radio 1) en Katleen Bracke (Universiteit van Vlaanderen). De inzet? Een voucher voor de Vlerick Business School van 5.000 euro, een uitnodiging om een videocollege op te nemen voor de Universiteit van Vlaanderen en de kans op een boekpublicatie bij Academia Press.

• De finale is live bij te wonen in Gent en te volgen via een livestream op phdcup.be

Meer info & contact