Virtuele menselijke tweelingen bieden oplossing voor behandeling van complexe hart- en vaatziekten

(12-07-2024) Universiteit Gent coördineert Europees onderzoek naar virtuele menselijke tweelingen voor een gepersonaliseerde behandeling van complexe cardiovasculaire aandoeningen.

De behandeling van hart-en vaatziekten is moeilijk omdat wat de ene persoon helpt, de andere misschien niet helpt. Artsen hebben dringend behoefte aan geavanceerde hulpmiddelen om behandelingen beter op elke patiënt af te stemmen. Virtuele tweelingen bieden een antwoord.

Virtuele tweeling

Virtuele menselijke tweelingen kunnen artsen helpen de beste behandelingen voor elke persoon te kiezen. Virtuele tweelingen zijn een digitale weergave van een menselijke gezondheid of ziektetoestand. Ze verwijzen naar de menselijke anatomie, bijvoorbeeld cellen, weefsels, organen of orgaansystemen en bootsen het gedrag van hun fysieke tegenhangers na.

Wereldwijd lijden miljarden mensen aan chronische cardiovasculaire aandoeningen zoals hartfalen of hoge bloeddruk. Ze verminderen de levenskwaliteit en leiden vaak tot ernstige gezondheidsproblemen en vroegtijdig overlijden. Deze aandoeningen zijn moeilijk te behandelen door de complexe interactie tussen de functie van het hart, de longen en de bloedvaten, en hun rol in de bloedvoorziening naar belangrijke organen, zoals de hersenen en de nieren. Daarbovenop zijn er variabele invloeden van hormonale en andere factoren (milieu, genetisch, psychosociaal).

Het project VITAL (Virtual Twins as Tools for Personalized Clinical Care) zal de technologie ontwikkelen en valideren om een "virtuele tweeling" te bouwen van iemands hart en andere belangrijke organen (complexe multi-orgaan computationele modellen), met behulp van data verzameld uit klinische onderzoeken en/of draagbare sensoren (zoals slimme horloges).

Betere hulpverlening

VITAL zal medische zorgverleners hulpmiddelen bieden om via computersimulaties vroegtijdig de impact van behandelingen op het ziektetraject te beoordelen.

Deze technologie helpt bij het identificeren van patiënten die baat kunnen hebben bij risicovolle of dure therapieën, het anticiperen op mogelijke bijwerkingen van behandelingen, het verbeteren van de algehele gezondheidsresultaten van behandelingen en het verhogen van de kosteneffectiviteit.

Tegelijkertijd onderzoeken we hoe patiënten, artsen en zorgverleners omgaan met deze nieuwe digitale tools, en bekijken we de ethische, maatschappelijke en psychosociale implicaties van deze nieuwe technologieën.

Over het VITAL-project

De Universiteit Gent leidt het door de EU gefinancierde Horizon Europe-project VITAL - Virtual Twins as Tools for Personalized Clinical Care, dat loopt van 2024 tot eind 2029.

Naast de Universiteit Gent bestaat het consortium verder uit 8 vooraanstaande universiteiten in Europa (TU Delft, Universiteit Maastricht, Universiteit Pisa, Jagiellonian University, Ecole Polytecnique Fédérale de Lausanne), het VK (King's College London en University College London) en Nieuw-Zeeland (University of Auckland), 2 onderzoekscentra (imec en Austrian Institute of Technology), 2 KMO's (ELEM Biotech en WCR) en Assistance Publique Hôpitaux de Paris, Europa's grootste ziekenhuisnetwerk.