Word de nieuwe ENLIGHT Student Network vertegenwoordiger voor UGent

(16-05-2024) Stel je kandidaat om de volgende ENLIGHT Student Network Vertegenwoordiger te worden voor de Universiteit Gent.

Ben je gepassioneerd door studentenvertegenwoordiging en internationalisering? Ben je geïnteresseerd in het verbreden van je horizon en het ontmoeten van internationale medestudenten? Wil je een verschil maken in het studentenleven? Ben je bereid bij te dragen aan een van de meest opwindende trends in het Europese hoger onderwijs? Dan zoekt het ENLIGHT Student Network (SN) jou!

Wat is ENLIGHT?

ENLIGHT is een alliantie met 10 Europese partners en verenigt de Universiteit van het Baskenland (Spanje), de Universiteit van Bern (Zwitserland), de Universiteit van Bordeaux (Frankrijk), Comenius Universiteit in Bratislava (Slovakije), de Universiteit van Galway (Ierland), Universiteit Gent, de Universiteit van Göttingen (Duitsland), de Rijksuniversiteit Groningen (Nederland), de Universiteit van Tartu (Estland) en de Universiteit Uppsala (Zweden). Zij bundelen de krachten als universitaire alliantie om structureel te gaan samenwerken op vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Tegen 2030 wil ENLIGHT een open ruimte creëren tussen de partners waarbij studenten, docenten en onderzoekers makkelijk toegang hebben tot onderwijs en onderzoek over het hele netwerk heen via een digitale, interuniversitaire campus.

We zijn momenteel op zoek naar twee enthousiaste en toegewijde bachelor- en masterstudenten om toe te treden tot het ENLIGHT Student Network als studentenvertegenwoordigers voor UGent. Deze twee mandaten maken deel uit van de Gentse Studentenraad.

Het Student Network is verdeeld in twee teams: Governance en Community. Leden van het SN maken deel uit van één team, gebaseerd op hun eigen interesses en leerdoelen.

• Het Governance-team richt zich op het studentenperspectief in de besluitvorming binnen ENLIGHT. Het SN Governance-team neemt deel aan het besluitvormingsproces via de Governing Board (rectoren) en Directors Board (directeurs), maar heeft ook een belangrijke adviesrol in projecten over Onderwijs, Digitale Campus, Groene Strategie en Inclusieve Campus.
  • Het Student Network Community-team richt zich op het opbouwen van een internationale ENLIGHT-community en het vergroten van de zichtbaarheid van ENLIGHT en het Student Network. Om dit te doen, promoot het SN Community-team zichzelf online en op locatie, organiseert het een jaarlijkse conferentie, werkt het samen met lokale studentenorganisaties (studentenverenigingen, studie-/sport-/culturele organisaties of Erasmus Student Network) en organiseert het in samenwerking lokale evenementen voor studenten.

Verantwoordelijkheden:

• Fungeren als het gezicht van het ENLIGHT Student Network aan de UGent.
  • Doorstroom voorzien van beleidsvorming van en naar de Gentse Studentenraad, en actief deelnemen aan besluitvormingsproces inzake ENLIGHT en daaraan gekoppelde internationaliseringsinitiatieven door het studentenperspectief uit te dragen.
  • Studenten ondersteunen om deel te nemen aan activiteiten gericht op de missie van ENLIGHT.
  • Een inclusieve community opbouwen binnen de SN en daarbuiten door bijvoorbeeld het organiseren van de jaarlijkse conferentie, het organiseren van lokale evenementen, het promoten van ENLIGHT online/op locatie (Community team)
  • Samenwerken met het gekozen Studentenbestuur en het SN Community.
  • Actief deelnemen aan de tweewekelijkse Student Network (online) vergadering en andere governance gerelateerde vergaderingen of activiteiten.
  • Actief overleggen met de Bestuurder Extern en/of de kerngroep ENLIGHT binnen de Gentse Studentenraad.

Kwalificaties:

• Student zijn aan de Universiteit Gent voor het volledige komende academische jaar.
  • Grote interesse in internationalisering en studentenvertegenwoordiging, interesse in leiderschap en bestuur of het organiseren van evenementen en het promoten van ENLIGHT.
  • Je kunnen vinden in de missie en visie van ENLIGHT.
  • Uitstekende Engelse communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling
  • Beschikbaar voor 4-8 uur per week.
  • Proactief, constructief, ondernemend, creatief, probleemoplossend, in een internationaal team kunnen samenwerken

Wat wij bieden:

• Een kans om deel te nemen aan de missie van ENLIGHT om bij te dragen aan de fundamentele transformatie van het Europese hoger onderwijs.
  • Een unieke kans om ervaring op te doen in studentenvertegenwoordiging op internationaal niveau of een kans om een inclusieve gemeenschap op te bouwen binnen het Student Network en daarbuiten.
  • Mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en contact te leggen met een diverse groep studenten uit heel Europa.
  • De mogelijkheid om 2-3 keer per jaar naar partneruniversiteiten te reizen voor vergaderingen, conferenties en andere evenementen (reiskosten worden vergoed).
  • Administratieve en inhoudelijke omkadering en begeleiding door de lokale studentenvertegenwoordiging via de Gentse Studentenraad.

Ben je geïnteresseerd of wil je meer weten? Aarzel niet om contact op te nemen met enlight@gentsestudentenraad.be of kijk op: https://www.enlight-eu.org

Sollicitatieproces: Als je geïnteresseerd bent om lid te worden van het ENLIGHT Student Network, stuur dan je cv en motivatiebrief naar info@gentsestudentenraad.be

Geef in je motivatiebrief aan of je een voorkeur hebt voor het Governance/Community team.

Deadline: 26 juni (23u59)
Meer informatie op https://gentsestudentenraad.be/verkiezingen/