Multi-Agent Control in Modular Motor Drives

Promovendus/a
Verkroost, Lynn
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Curriculum
Master of Electromechanical Engineering — Main Subject Control Engineering and Automation, Universiteit Gent, 2017
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Multi-agentcontrole in modulaire motoraandrijvingen
Promotor(en)
prof. Hendrik Vansompel, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - prof. Frederik De Belie, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Examencommissie
voorzitter prof. Filip De Turck (academisch secretaris) - prof. Guillaume Crevecoeur (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) - prof. Frederik De Belie (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) - prof. Jeroen De Kooning (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) - prof. Geert Deconinck (KU Leuven) - dr. ir. Joachim Druant (Dana Belgium NV) - dr. Sandro Rubino (Politecnico di Torino, Italië) - prof. Hendrik Vansompel (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering)

Korte beschrijving

Modulaire motoraandrijvingen zijn opgebouwd uit meerdere, meestal identieke bouwblokken. Elk bouwblok bevat een motorsegment met statorwikkelingen en is uitgerust met een eigen vermogenselektronische omvormer. Dankzij hun modulaire opbouw zijn deze motoraandrijvingen betrouwbaar en gemakkelijk schaalbaar. Om hun volle potentieel te benutten, moet echter niet alleen hun hardware modulair zijn, maar ook hun regelkring. Daarom wordt in dit doctoraatsonderzoek een modulaire motoraandrijving benaderd als een multi-agentsysteem. Elk bouwblok wordt voorzien van een eigen regelaar en vormt zo een agent. De agenten zijn volledig gelijkwaardig en zelfstandig. Communicatie tussen de agenten laat hen echter ook toe om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken. In dit onderzoek werden modulaire regelalgoritmes ontwikkeld die zich toespitsen op drie specifieke doelen: een eerlijke opsplitsing van het te leveren koppel, een stabiele verdeling van de voedingsspanning en een nauwkeurige schatting van de rotorpositie. Daarnaast werden ook procedures uitgewerkt om een defecte agent bij draaiende motor af te zonderen uit het systeem. Alle algoritmes en procedures werden uitvoerig getest op een modulaire testopstelling met vijf agenten.

Praktisch

Datum
Dinsdag 2 juli 2024, 17:00
Locatie
leslokaal Rudolf E. Richter, gebouw 131 Volta, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be