An Alternative Pressure-Oscillation-Based Octane Rating Method, for Fuels below and beyond 100 RON, to Aid the Development of a Second-Generation Spark-Ignition Biofuel

Promovendus/a
Robeyn, Tom
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Curriculum
burgerlijk werktuigkundig-elektrotechnisch ingenieur, Universiteit Gent, 2000
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Een alternatieve methode voor het bepalen van het octaangetal, gebaseerd op druktrillingen, voor brandstoffen lager en hoger dan 100 RON, ten behoeve van de ontwikkeling van een tweedegeneratiebiobrandstof voor vonkontstekingsmotoren
Promotor(en)
prof. Sebastian Verhelst, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - dr. Tara Larsson, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Examencommissie
voorzitter prof. Sabine Wittevrongel (voorzitter Commissie Wetenschappelijk Onderzoek) - dr. Carlo Beatrice (Consiglio Nazionale delle Ricerche, Italië) - prof. Michel De Paepe (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) - dr. Tara Larsson (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) - prof. dr. Marcus Lundgren (Lund University, Zweden) - ereprof. Roger Sierens (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering)- prof. Sebastian Verhelst (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering)

Korte beschrijving

De relevantie van dit werk ligt binnen de bredere context van duurzame transportoplossingen. Hoewel elektrificatie vaak wordt geprezen als een oplossing, blijft een aanzienlijk aantal voertuigen met verbrandingsmotor nog vele jaren in gebruik. Dit doctoraatsonderzoek richtte zich primair op het onderzoeken en ontwikkelen van een tweede-generatie biobrandstofmengsel, afkomstig van houtachtige biomassa . Een aangepaste calculator, gebaseerd op een rekenblad, werd gebruikt om de eigenschappen van verschillende versies van de brandstof te voorspellen en te vergelijken met Europese brandstofnormen en veelbelovende mengsels werden geïdentificeerd met voldoend hoge berekende octaan-waarden. Tijdens dit onderzoek werd een alternatieve methode ontwikkeld om het Research Octane Number (RON) van brandstoffen te beoordelen, gebaseerd op het meten van de typische drukfluctuaties die gepaard gaan met klop. Ten opzichte van de traditionele methoden toonde deze methode een verbeterde capaciteit om brandstoffen te evalueren die RON 100 overschrijden. De verkregen resultaten markeren een belangrijke stap naar modernisering van octaan-kwantificatie, een proces dat bijna een eeuw oud is. Dit proof-of-concept baant de weg voor het gebruik van productiemotoren om zowel traditionele als nieuwe brandstoffen te evalueren onder echte verbrandingsomstandigheden, waardoor een nauwkeuriger beeld wordt verkregen van het gedrag van brandstoffen in wegtoepassingen.

Praktisch

Datum
Vrijdag 5 juli 2024, 16:00
Locatie
auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be