Development and Calibration of Safety Performance Functions for Urban Roads in Flanders, Belgium

Promovendus/a
Khattak, Muhammad Wisal
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Civiele Techniek
Gezamenlijk doctoraat
Universiteit Hasselt
Curriculum
Master of Transportation Sciences, Universiteit Hasselt, 2017
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Taal proefschrift
Engels
Promotor(en)
prof. Hans De Backer, vakgroep Civiele Techniek - prof. Tom Brijs, Universiteit Hasselt - prof. Pieter De Winne, vakgroep Civiele Techniek - prof. Ali Pirdavani, Universiteit Hasselt
Examencommissie
voorzitter prof. Luc Taerwe (eredecaan) - prof. Marco Bassani, Politecnico di Torino, Italië - prof. Elke Hermans, Universiteit Hasselt - dr. ir. Amelie Outtier, vakgroep Civiele Techniek - prof. Evelien Polders, Universiteit Hasselt - prof. Frank Witlox, vakgroep Geografie - promotoren: prof. Hans De Backer, vakgroep Civiele Techniek - prof. Tom Brijs, Universiteit Hasselt - prof. Pieter De Winne, vakgroep Civiele Techniek - prof. Ali Pirdavani, Universiteit Hasselt

Korte beschrijving

Deze doctoraatsstudie ontwikkelde veiligheidsprestatiefuncties (SPFs), of ongevallenvoorspellingsmodellen voor stedelijke wegen in Vlaanderen, België. Stedelijke wegen hebben een verhoogd risico op ongevallen door de hoge verkeersvolumes, verschillende types weggebruikers, agressief landgebruik, onderbemande en overbelaste infrastructuur, etc. Deze studie maakte gebruik van geavanceerde statistische modellen om SPFs te schatten op basis van ongevalsernst en -type voor verschillende wegelementen, zoals kruispunten en wegsegmenten. Deze modellen helpen de ongevalsfrequentie te voorspellen en risicolocaties te identificeren, en bieden waardevolle hulpmiddelen voor evidence-based beleidsvorming en stedelijke planning. Het onderzoek omvatte een gedetailleerde gegevensvoorbereiding uit Antwerpen en Gent, waarbij ongevalsgegevens, verkeersstromen en weggeometrische ontwerpeigenschappen werden geïntegreerd. Het onderzocht de effectiviteit van de ontwikkelde SPFs voor verschillende wegelementen en evalueerde methodes voor hotspotidentificatie, zoals de empirische Bayesiaanse benadering en het veiligheidsverbeteringspotentieel. Verder onderzocht de studie de toepassingen van Bayesiaanse inferentie voor de overdraagbaarheid van SPFs, met een focus op gebieden met beperkte gegevens. De bevindingen benadrukten significante voorspellers van ongevalsfrequentie, zoals verkeersvolume en wegelementen, en suggereerden dat geavanceerde modellen de nauwkeurigheid van ongevallenvoorspelling verbeteren. Het onderzoek sluit aan bij de principes van de Safe System Approach en Vision Zero, en draagt bij aan verkeersveiligheid door inzichten te bieden voor veiliger stedelijke wegontwerpen en effectieve veiligheidsinterventies.

Praktisch

Datum
Dinsdag 1 oktober 2024, 13:00
Locatie
Auditorium M , Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be