Development and Calibration of Safety Performance Functions for Urban Roads in Flanders, Belgium
- Promovendus/a
- Khattak, Muhammad Wisal
- Faculteit
- Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
- Vakgroep
- Vakgroep Civiele Techniek
- Gezamenlijk doctoraat
- Universiteit Hasselt
- Curriculum
- Master of Transportation Sciences, Universiteit Hasselt, 2017
- Academische graad
- Doctor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
- Taal proefschrift
- Engels
- Promotor(en)
- prof. Hans De Backer, vakgroep Civiele Techniek - prof. Tom Brijs, Universiteit Hasselt - prof. Pieter De Winne, vakgroep Civiele Techniek - prof. Ali Pirdavani, Universiteit Hasselt
- Examencommissie
- voorzitter prof. Luc Taerwe (eredecaan) - prof. Marco Bassani, Politecnico di Torino, Italië - prof. Elke Hermans, Universiteit Hasselt - dr. ir. Amelie Outtier, vakgroep Civiele Techniek - prof. Evelien Polders, Universiteit Hasselt - prof. Frank Witlox, vakgroep Geografie - promotoren: prof. Hans De Backer, vakgroep Civiele Techniek - prof. Tom Brijs, Universiteit Hasselt - prof. Pieter De Winne, vakgroep Civiele Techniek - prof. Ali Pirdavani, Universiteit Hasselt
Korte beschrijving
Deze doctoraatsstudie ontwikkelde veiligheidsprestatiefuncties (SPFs), of ongevallenvoorspellingsmodellen voor stedelijke wegen in Vlaanderen, België. Stedelijke wegen hebben een verhoogd risico op ongevallen door de hoge verkeersvolumes, verschillende types weggebruikers, agressief landgebruik, onderbemande en overbelaste infrastructuur, etc. Deze studie maakte gebruik van geavanceerde statistische modellen om SPFs te schatten op basis van ongevalsernst en -type voor verschillende wegelementen, zoals kruispunten en wegsegmenten. Deze modellen helpen de ongevalsfrequentie te voorspellen en risicolocaties te identificeren, en bieden waardevolle hulpmiddelen voor evidence-based beleidsvorming en stedelijke planning. Het onderzoek omvatte een gedetailleerde gegevensvoorbereiding uit Antwerpen en Gent, waarbij ongevalsgegevens, verkeersstromen en weggeometrische ontwerpeigenschappen werden geïntegreerd. Het onderzocht de effectiviteit van de ontwikkelde SPFs voor verschillende wegelementen en evalueerde methodes voor hotspotidentificatie, zoals de empirische Bayesiaanse benadering en het veiligheidsverbeteringspotentieel. Verder onderzocht de studie de toepassingen van Bayesiaanse inferentie voor de overdraagbaarheid van SPFs, met een focus op gebieden met beperkte gegevens. De bevindingen benadrukten significante voorspellers van ongevalsfrequentie, zoals verkeersvolume en wegelementen, en suggereerden dat geavanceerde modellen de nauwkeurigheid van ongevallenvoorspelling verbeteren. Het onderzoek sluit aan bij de principes van de Safe System Approach en Vision Zero, en draagt bij aan verkeersveiligheid door inzichten te bieden voor veiliger stedelijke wegontwerpen en effectieve veiligheidsinterventies.
Praktisch
- Datum
- Dinsdag 1 oktober 2024, 13:00
- Locatie
- Auditorium M , Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
- Livestream
- Volg online
Meer info
- Contact
- doctoraat.ea@UGent.be