Accurate Time-Efficient Methodology for In Situ Determination of Thermal Properties and Thermal Design of Electric Machines

Promovendus/a
Nonneman, Jasper
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Curriculum
Master of Electromechanical Engineering - afstudeerrichting Mechanical Energy Engineering, Universiteit Gent, 2016
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
Nauwkeurige tijdsefficiënte methodologie voor in-situbepaling van thermische eigenschappen en thermisch ontwerp van elektrische machines
Promotor(en)
prof. Michel De Paepe, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - dr. ir. Ilya T'Jollyn, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Examencommissie
prof. Filip De Turck (academisch secretaris) - prof. Jeroen De Kooning, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - prof. Tom De Mulder, vakgroep Civiele Techniek - prof. Marilize Everts, University College London, Verenigd Koninkrijk - prof. Peter Sergeant, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - dr. Ruud Sprangers, Punch Powertrain, Nederland - promotor prof. Michel De Paepe, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - promotor dr. ir. Ilya T'Jollyn, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering

Korte beschrijving

De transitie naar elektrische voertuigen kan bijdragen aan een duurzamere en emissievrije transportsector. Elektrische motoren met een hoge vermogensdichtheid verbeteren de duurzaamheid, prestaties en efficiëntie van deze voertuigen. Het thermische ontwerp van elektrische motoren wordt hierdoor steeds belangrijker om oververhitting van de componenten te voorkomen, wat anders zou kunnen leiden tot prestatieverlies of zelfs falen. Thermisch beheer in elektrische motoren is uitdagend vanwege de combinatie van warmteproductie, -overdracht en -afvoer, beïnvloed door factoren zoals de complexe geometrie van de motor, onzekerheden in thermische eigenschappen en thermische contactweerstanden tussen componenten. Deze complexiteit wordt verder vergroot door de noodzaak van geïntegreerde koelstrategieën, wat het ontwerpproces ingewikkelder maakt. Om het warmtegedrag van deze motoren tijdens de ontwerpfase te voorspellen, werd in dit werk een nieuwe thermische modelleringstechniek voorgesteld. Deze methode combineert 3D-thermische netwerken met 2D-eindige-elementenmethoden om tijdsefficiënt nauwkeurige voorspellingen te kunnen doen. Naast de modellering werd ook een gecombineerde experimentele en modelgebaseerde methode geïntroduceerd voor het karakteriseren van de onzekere thermische eigenschappen van componenten in elektrische motoren. Deze methodes werden toegepast op de keuze van windingtechnologie en het ontwerp van een nieuwe koelmethode voor de rotor. Deze toepassingen tonen aan dat het thermisch beheer en de koelstrategieën van elektrische motoren efficiënter ontworpen kunnen worden, wat cruciaal is voor het verbeteren van hun betrouwbaarheid en levensduur.

Praktisch

Datum
Woensdag 6 november 2024, 17:00
Locatie
Auditorium Vandenhove (Paviljoen Charles Vandenhove), Rozier 1, 9000 Gent

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be