‘Lees onze advertenties!’ Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940
- Promovendus/a
- Griffioen, Roelof
- Faculteit
- Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
- Vakgroep
- Vakgroep Architectuur en Stedenbouw
- Curriculum
- Master of Arts in Arts & Culture - Research, Vrije Universiteit Amsterdam (Nederland), 2014
- Academische graad
- Doctor in de ingenieurswetenschappen: architectuur
- Taal proefschrift
- Nederlands
- Promotor(en)
- prof. Johan Lagae, vakgroep Architectuur en Stedenbouw - prof. Maarten Van Den Driessche, vakgroep Architectuur en Stedenbouw
- Examencommissie
- voorzitter prof. Hennie De Schepper (onderwijsdirecteur)- prof. Rajesh Heynickx, KU Leuven - prof. Maarten Liefooghe, vakgroep Architectuur en Stedenbouw - dr. Sven Lütticken, Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland - prof. Lara Schrijver, Universiteit Antwerpen - prof. Marianne Van Remoortel, vakgroep Letterkunde - promotor prof. Johan Lagae, vakgroep Architectuur en Stedenbouw - promotor prof. Maarten Van Den Driessche, vakgroep Architectuur en Stedenbouw
Korte beschrijving
Deze dissertatie beslaat Nederlandse architectuurtijdschriften uit de jaren dertig van de twintigste eeuw. Centraal staan de katholieke bladen R.K. Bouwblad en Van bouwen en sieren en het modernistische orgaan de 8 en Opbouw, maar ook andere uitgaven komen uitgebreid aan bod. Enerzijds wordt gekeken naar hoe deze tijdschriften voor meewerkende architecten en architectenorganisaties fungeerden als toegangspoort tot het levendige publieke architectuurdebat van die periode. Via bladen brachten architecten hun eigen ideeën in circulatie en bestookten zij vijandige architectuuropvattingen. Anderzijds probeert de dissertatie ook andere partijen in beeld te brengen die in onderzoek naar architectuurmedia vaak buiten zicht blijven. Niet alleen schrijvende architecten manifesteerden zich op de pagina’s van een blad, maar ook adverteerders, uitgevers, drukkers en zelfs lezers. Het tijdschrift wist als medium de veelvoud aan (soms ogenschijnlijk tegengestelde) belangen wonderwel te accommoderen. Het medieerde in de uitwisseling tussen architecten onderling maar ook tussen architecten en de buitenwereld, de bouwindustrie en maatschappij. Vanzelfsprekend verliep die bemiddeling niet altijd zonder horten en stoten. Door het precaire samenspel tussen ideële en commerciële publiciteit in historische casussen in beeld te brengen, hoopt deze dissertatie ook aan te zetten tot een kritische analyse van de economie van het architectuurdiscours in onze eigen tijd.
Praktisch
- Datum
- Vrijdag 8 november 2024, 17:30
- Locatie
- auditorium M, eerste verdieping , Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Meer info
- Contact
- doctoraat.ea@UGent.be