In-Situ Measurements of TEHL Contact Conditions in a Novel Rolling Element Bearing Test Rig

Promovendus/a
Mr., Manjunath
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Vakgroep
Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Curriculum
Master of Technology in Mechanical Engineering, Pes University (India), 2017
Academische graad
Doctor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Taal proefschrift
Engels
Vertaling titel
In-situmetingen van TEHL-contactomstandigheden in een nieuwe proefopstelling voor wentellagers
Promotor(en)
prof. Dieter Fauconnier, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - prof. Patrick De Baets - vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering
Examencommissie
voorzitter prof. Filip De Turck (academisch secretaris) - dr. Norbert Bader, Universiteit Twente, Nederland - prof. Rob Dwyer-Joyce, University of Sheffield, Verenigd Koninkrijk - prof. Sergei Glavatskih, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - prof. Peter Sergeant, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - dr. Anil Sudhakar, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - promotor prof. Dieter Fauconnier, vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering - promotor prof. Patrick De Baets - vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering

Korte beschrijving

Ondanks meerdere academische studies naar Elasto-Hydrodynamische Smering (EHL) in vereenvoudigde kogel-op-glas tests, blijven in-situ metingen van Thermo-Elasto-Hydrodynamische Smering (TEHL) in echte rollagers, werkend onder zeer variabele werkingsomstandigheden, een grote uitdaging. Het doel van dit proefschrift was het ontwerpen en ontwikkelen van een testopstelling om in-situ TEHL-condities te meten onder controleerbare dynamische belastingen, versnellende/vertragende rolschuifbewegingen en goed gecontroleerde smeermiddelcondities. Het systeem gebruikte een hefboom-arm-gebaseerde benadering om het wrijvingskoppel van TEHL te meten, dat vervolgens werd vergeleken met voorspellende modellen. De resultaten toonden aan dat thermische effecten meer uitgesproken worden bij hogere snelheden en het wrijvingskoppel met ongeveer 4-6% beïnvloeden. De dikte van de TEHL-film werd gemeten met zowel elektrische impedantie- als capaciteitsmethoden. De impedantiemetingen kwamen goed overeen met analytische voorspellingen, maar bij hogere snelheden waren thermische correcties nodig; anders bleek de laagdikte 6-8% lager. De temperatuur van de TEHL film werd gemeten met dunne-filmsensoren, die de temperatuurverdeling vastlegden langs de lengte van de rol en in de draairichting. De resultaten gaven een temperatuurvariatie aan van ongeveer 4,5°C langs de rol. Daarnaast werden voor het eerst fiber Bragg roosters (FBG's) gebruikt om de druk van de TEHL film te meten. Vanwege het piëzo-visceuze gedrag van smeermiddelen werd de dynamische respons van de TEHL film echter niet volledig vastgelegd in het gemeten signaal.

Praktisch

Datum
Vrijdag 8 november 2024, 16:00
Locatie
auditorium 1, iGent (eerste verdieping), Technologiepark 126, 9052 Zwijnaarde
Livestream
Volg online

Meer info

Contact
doctoraat.ea@UGent.be