Projecten Basisinfrastructuur

De oproep Projecten Basisinfrastructuur is gericht op de aankoop van basisinfrastructuur met een maximale waarde van € 250.000 (BTW incl.), waarvan maximaal € 150.000 gefinancierd kan worden via het Bijzonder Onderzoeksfonds. De aanvrager(s) moet(en) kunnen aantonen dat deze infrastructuur essentieel is voor hun onderzoek (‘basis’) en dat een groot deel van de aanvragers (en hun onderzoeksgroepen) gebruik zal maken / steunen op beschikbaarheid van de infrastructuur (‘breed inzetbaar’).

(Onderzoeks)Infrastructuur is een overkoepelende term waaronder zowel apparatuur verstaan wordt, als (e-)resources, databanken, archieven en software, en faciliteiten.

Financiering en voorwaarden

  • Aankoop van basisinfrastructuur met een maximale waarde van € 250.000 (incl. BTW), waarvan maximaal € 150.000 gefinancierd kan worden via het Bijzonder Onderzoeksfonds. Duurdere infrastructuur (> € 250.000) wordt niet toegestaan.
  1. infrastructuur duurder dan € 150.000 (met een maximum van € 250.000 (BTW incl.)): aantonen van cofinanciering verplicht. Deze dient reeds aanwezig te zijn op het moment van de aanvraag. 
  2. infrastructuur met een kostprijs tot € 150.000: cofinanciering optioneel.
  • De aanschaf van meerdere instrumenten kan enkel aangevraagd worden (met een maximale waarde van € 250.000, BTW incl. in totaal) indien deze instrumenten één geheel vormen en er kan worden aangetoond dat het niet mogelijk is om de voorgestelde onderzoeksprogramma’s uit te voeren als één  ervan niet beschikbaar is. Het aanschaffen van meerdere toestellen kan niet worden aangevraagd indien de toestellen onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.
  • Onderhoudskosten en gebruikskosten kunnen niet worden ingebracht in de totale kostprijs.
  • De oproep staat ook open voor de verwerving en operationalisering van omvangrijke databestanden, bijv. gecommercialiseerde databanken, datacollectie via survey onderzoek of panelstudies. Onder operationalisering valt ook het aanvullen van bestaande databanken met nieuwe data. In de context van databanken kunnen ook personeelskosten aangevraagd worden (voor databankbeheer, datacollectie,..).
  • Deze oproep zal gedurende de periode 2025-2028 drie keer worden geopend, telkens voor een budget van € 3.300.000.

Startdatum

  • Start financiering: 1 december 2025
  • Budgetbesteding is mogelijk gedurende 24 maanden

Kenmerken

  • Er wordt gemikt op een type basisinfrastructuur met een maximale waarde van € 250.000 (BTW incl.).
  • Een projectvoorstel gericht op de aanschaf van basisinfrastructuur moet gezien worden in het kader van het belang van de onderzoeksactiviteiten van de onderzoeksgroep. Dit moet blijken uit het onderzoek dat de onderzoeksgroep de jongste jaren gedaan heeft.

  • De noodzaak en relevantie van de gevraagde basisinfrastructuur binnen de context en strategie van de onderzoeksgroep aan de UGent, zal ook worden geëvalueerd. Hierbij ligt de nadruk  op:
  1. Het basiskarakter en de noodzakelijkheid van de gevraagde infrastructuur: is de infrastructuur noodzakelijk voor de onderzoeksactiviteiten van de Onderzoeksgroep?  
  2. De meerwaarde van de basisinfrastructuur voor de UGent: rendement, brede beschikbaarheid van de infrastructuur, etc.
  3. De inzet van de infrastructuur: er zal nauwgezet op worden toegezien dat de basisinfrastructuur hoofdzakelijk ingezet zal worden ten behoeve van onderzoeksdoeleinden en in mindere mate in het kader van onderwijsopdrachten.
  • Er dient minimum 1 prijsofferte te worden toegevoegd, indien van toepassing dienen ook parallelle financieringsaanvragen te worden toegevoegd. Aanvragers worden aangemoedigd om meerdere offertes toe te voegen indien mogelijk. Indien meerdere offertes met competitieve prijzen worden toegevoegd aan de aanvraag en/of indien er reeds een (academische) korting werd onderhandeld dan kan dit in rekening worden gebracht bij de uiteindelijke toekenning van het budget. De Onderzoeksraad kan steeds besluiten om budgetreducties te voorzien die rekening houden met eventuele toekomstige kortingen.
  • Vermeld in de aanvraag de kostprijs (steeds inclusief BTW - indien de offerte geen BTW vermeldt, dan dient de Belgische BTW van 21% zelf berekend en toegevoegd te worden) van de gevraagde basisinfrastructuur met eventuele uitsplitsing naar mogelijke modules.
  • Aanvragers moeten duidelijk toelichten of het om een vervanging, uitbreiding en/of aanschaf van basisinfrastructuur gaat.

Wie kan een aanvraag indienen?

Een aanvraag voor basisinfrastructuur wordt ingediend door een promotor en één of meerdere copromotor(en) (deze laatste zijn niet verplicht).

Opgelet: men kan in maximaal 2 aanvragen deelnemen als promotor en/of copromotor.

Promotor (slechts één toegelaten)

  • De oproep is toegankelijk voor de volgende categorieën van promotoren die verbonden zijn aan de Universiteit Gent:
    1. ofwel het Zelfstandig Academisch Personeel,
    2. ofwel de categorie van gastprofessoren met (minstens) een onderzoeksopdracht,
    3. ofwel de categorie van werkleiders, hoofdlectoren, docenten, hoofddocenten, hoogleraren en gewoon hoogleraren die behoren tot het integratiekader aan de Universiteit Gent en die beschikken over een doctoraat op proefschrift.
  • De promotor treedt op als enige budgethouder van de Grantcode verbonden aan het toegekende krediet voor de basisinfrastructuur en als woordvoerder. De promotor draagt de verantwoordelijkheid over de goede uitvoering en rapportering..
  • Aan elke promotor wordt gevraagd een volledige persoonsfiche in GISMO te hebben (UGent-gekoppelde ORCID-ID en ten minste één disciplinecode van level 4).

Copromotoren (niet verplicht, geen beperking in aantal) 

  • Copromotoren zijn geen budgethouder van de Grantcode verbonden aan dit project.
  • De copromotor moet op het moment van de uiterste indiendatum van deze oproep:
    1. een aanstelling hebben aan de UGent (inclusief postdoctorale onderzoekers FWO en VLAIO), het Universitair Ziekenhuis (UZ Gent), VIB Gent, IMEC Gent, en/of Vlerick Leuven Gent Management School of aan één van de hogescholen uit de Associatie UGent en
    2. beschikken over een doctoraat op proefschrift.
  • Aan elke copromotor wordt gevraagd een volledige persoonsfiche in GISMO te hebben (ORCID-ID en ten minste één disciplinecode van level 4).

Basisinfrastructuur aanvragen voor ZAP leden met GUGC affiliatie

  • Mogelijk om via deze oproep onderzoeksinfrastructuur aan te kopen en deze te plaatsen en in gebruik te nemen op de GUGC Campus in Zuid-Korea.
  • Belgische wetgeving op de overheidsopdrachten van toepassing.

  • Bij transport naar Zuid-Korea zullen er extra kosten gemaakt worden en deze kunnen variëren naargelang het type onderzoeksinfrastructuur, zoals vastgelegd in het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. Indien de leverancier het transport regelt, dan mogen de kosten die samenhangen met de export van het toestel ingesloten worden met de factuur van de leverancier. Indien dit niet mogelijk is, dient een beroep gedaan te worden op een gespecialiseerde firma die de export op zich neemt. Ook in dat geval kan de factuur ten laste gelegd kan worden van het BOF-budget voor de aankoop van onderzoeksinfrastructuur.

  • Er wordt afgeraden dat onderzoekers de exportprocedure zelf in goede banen proberen te leiden.

  • Het eigenaarschap van de aangekochte onderzoeksinfrastructuur ligt in eerste instantie bij de UGent maar kan overgedragen worden naar het GUGC. Afhankelijk van het tijdstip van de overdracht zal het de UGent of het GUGC zijn die zal instaan voor de boekhoudkundige afschrijving van dit vast actief.

Hoe aanvragen?

  • Aanvragen worden ingediend via de GISMO-aanvraagmodule: https://gismo.ugent.be
  • Kies de module "Project" - "nieuwe aanvraag creëren" - "BOF - BAS - oproep 2025 (Basisinfrastructuur)"
  • ZAP-leden met GUGC affiliatie kunnen enkel aanvragen via hun UGent account.
  • Voorstellen kunnen in het Nederlands of het Engels worden opgesteld.
  • Lees aandachtig het toelichtingsdocument beschikbaar onderaan deze pagina vooraleer aan de aanvraag te beginnen.

Deadline

  • Deadline: 3 juni 2025 om 17:00 (Belgische tijd)

Bekendmaking resultaat

  • Resultaten online: 19 november 2025

Contact

Universiteitsdienst Onderwijs en Onderzoek

Team Onderzoeksprojecten: Vlaams-Federaal / Bijzonder Onderzoeksfonds (BOF)

E

Oproep en toelichting bij de aanvraag

Wetenschappelijk verslag

Uiterlijk twee jaar na ingebruikname moet een door de promotor ondertekend wetenschappelijk verslag ingediend worden omtrent het gebruik van de basisuitrusting voor onderzoeksdoeleinden. Dit verslag dient elektronisch bezorgd te worden via .