Is je communicatie duidelijk voor mensen met een visuele beperking?

We maken telkens een onderscheid tussen zaken die niet veel tijd/energie/geld vragen (met 1 sterretje), en aanpassingen die iets moeilijker zijn (met 2 sterretjes). De zaken die vetgedrukt staan zijn aandachtspunten waaraan liefst elk evenement zou moeten voldoen.

* Zaken die niet veel tijd/energie/geld vragen

  • Zorg ervoor dat wegwijsborden helder en groot genoeg zijn.
  • Gebruik kleuren met een hoog contrast (donkere tekst op een lichte achtergrond heeft de voorkeur). Vertrouw niet op kleur om betekenis over te brengen: gebruik patronen of andere indicatoren zoals tekst voor diagrammen of grafieken.
  • Gebruik een niet-cursief lettertype van 12pt in Word en 24pt in Powerpoint.
  • Gebruik opmaak om een hiërarchie te maken, zoals Titel, Koptekst 1, Koptekst 2, enzovoort, en gebruik kopteksten in tabellen. Dit vergemakkelijkt de navigatie voor schermlezers van mensen met een visuele beperking en biedt visuele aanwijzingen voor ziende gebruikers.
  • Maak lijsten en opsommingen via de menubalk (via opsommingstekens of nummering). Gebruik nooit andere karakters zoals asterisken (*) om ‘valse’ lijsten op te bouwen – dit is belangrijk voor schermlezers.
  • Bij een Word-document:
    • Als je tekst in kolommen wil plaatsen, gebruik dan geen tabel maar creëer een kolomopmaak (via ‘indeling’).
    • Lijn je tekst links uit (niet uitgevuld).
    • Tabellen:
      • Maak geen gebruik van spaties of tabs om een tabel te creëren. Ga via 'Invoegen > Tabel invoegen'
      • Informatie moet begrijpelijk zijn als de tabel rij per rij gelezen wordt.
      • Vermijd het samenvoegen van cellen in tabelkoppen.
      • Zorg ervoor dat een cel niet te veel informatie bevat.
      • Bij tabellen die over meerdere pagina's lopen, zorg je dat de tabelkop herhaald wordt. Klik met je rechtermuisknop op de tabel en ga naar 'Tabeleigenschappen', tabblad 'Rij - Rij als veldnamenrij herhalen op iedere pagina'.
    • Check de toegankelijkheid van je document met de functie ‘Toegankelijkheid controleren’.
  • Als je een word-document omzet naar een PDF-bestand, kies je bij het opslaan de optie ‘Labels voor documentstructuur voor toegankelijkheid’. Je kan inschatten hoe toegankelijk de PDF is door deze te laten voorlezen via ‘Beeld’, dan ‘Hardop lezen’, dan ‘Hardop lezen inschakelen’.
  • Bij een PowerPoint:
    • Zorg ervoor dat de slides leesbaar zijn, ook voor deelnemers die achteraan zitten.
    • Beperk de tekst in de slides.
    • Vermijd animaties of overgangen – dit kan misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid veroorzaken voor personen met een aandoening van het binnenoor.
  • Check of je video verstaanbaar en/of begrijpbaar is voor mensen die het beeld niet (goed) kunnen zien.
  • Wanneer je spreekt, let dan op met het gebruik van uitdrukkingen zoals ‘tot hier’, ‘hier zien we’,… - deze zijn niet duidelijk voor slechtzienden

** Zaken die iets moeilijker zijn

  • Gebruik ingebouwde toegankelijkheidscontroles en vraag gebruikersfeedback. Bij Powerpoint kan dit door op ‘bestanden’ te klikken, dan ‘info’, dan ‘controleren op problemen’, en dan ‘toegankelijkheid controleren’.
  • Sluit geen essentiële informatie in een afbeelding in. Schermlezers kunnen afbeeldingen vaak niet ontcijferen. Voeg telkens een afbeeldingsbeschrijving toe (via alternatieve tekst: klik met je rechtermuis op de afbeelding en selecteer 'Afbeelding opmaken'. Klik op 'Grootte en eigenschappen' en geef de alternatieve tekst in. Via voorleessoftware worden de afbeeldingen dan toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.) Ook bij video’s doe je dit best.
  • Voeg ondertiteling toe aan video’s.

Je kan makkelijk checken of je website toegankelijk is via https://silktide.com/toolbar/

 Sociale media

  • Vermijd het gebruik van (of gebruik minimale) emoji’s. Schermlezers van mensen met een visuele beperking kunnen deze niet altijd vertalen. Zorg ook waar mogelijk voor aanpasbare versies (bijvoorbeeld huidskleur).
  • Gebruik algemene lettertypen (bv. Arial, Calibri, Times New Roman, UGent Panno Text,…)
  • Gebruik hoofdletters in je hashtags (zoals: #ElkWoordMetEenHoofdletter).
  • Voeg afbeeldingsbeschrijvingen van je post toe