Facultaire en institutionele ombudsdiensten
Heb je als (doctoraat)student een geschil met een lesgever, een vraag, melding of klacht over het onderwijs- en examengebeuren en kan je hiervoor niet bij de docent of studentenvertegenwoordiger terecht? Klop dan bij de facultaire of institutionele ombudspersoon aan voor een gesprek of verdere bemiddeling.
Als student kies je zelf wie je contacteert: de facultaire ombudspersonen staan meestal dichter bij de opleiding/faculteit en kunnen daardoor vaak gerichter je vraag beantwoorden, de institutionele ombudsdienst heeft dan weer een overzicht over de volledige instelling.
Anonieme klachten worden niet aanvaard, je identiteit moet minstens bij de ombudspersoon bekend zijn. De ombudspersoon heeft discretieplicht en klachten worden vertrouwelijk behandeld.
Facultaire ombudsdiensten
Hieronder vind je de verschillende facultaire ombudsdiensten:
- Letteren en Wijsbegeerte
- Recht en Criminologie
- Wetenschappen
- Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
- Ingenieurswetenschappen en Architectuur
- Economie en Bedrijfskunde
- Diergeneeskunde
- Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Farmaceutische Wetenschappen
- Politieke en Sociale Wetenschappen
Institutionele ombudspersoon
De institutionele ombudspersoon is de algemene klachtenbehandelaar voor zaken die met het onderwijs- en examengebeuren te maken hebben.
Contact: ombuds@ugent.be of 09 331 00 63
Onderwijs- en examenreglement
Zie Onderwijs- en examenreglement artikels 79, 80 en 81.
Deze bepalingen zijn conform het Decreet betreffende de rechtspositieregeling van de student