Past het plaatje?

Over beeldmateriaal 

Wil je je boodschap kracht bij zetten met beelden? Zorg er dan voor dat die alle lezers en toehoorders aanspreken. Doorbreek het vaak getoonde normatieve beeld, bv. een foto van enkel mannelijke, witte studenten, en kies een beeld waarin zoveel mogelijk mensen zich kunnen herkennen.   

Wil je bijvoorbeeld een beeld tonen van een verliefd koppel, dan heb je verschillende mogelijkheden: 

Toon mensen in verschillende rollen en contexten zodat je stereotypering en stigma’s vermijdt. Beeldtaal is namelijk een ‘snelle’ vorm van communicatie en kan vooroordelen hardnekkig bestendigen.  

  • bv. Zoek je een foto van een poetshulp? Kies dan ook eens voor een foto van een witte man.  
  • bv. Heb je het in de les over moslims? Kies eens niet voor een foto van een vrouw met een hoofddoek. 
  • bv. Wil je iemand met een functiebeperking in beeld brengen? Kies niet altijd voor een afbeelding van iemand in een rolstoel. Niet alle beperkingen zijn meteen zichtbaar.  

Hoe selecteer je foto’s uit een beeldbank? 

  • Stockfoto’s uit typische beeldbanken als Getty Images en Shutterstock zijn vaak bedoeld stereotiep omdat ze in één oogopslag duidelijk moeten maken wat het onderwerp is. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘verloskundige’, krijg je gegarandeerd een vrouw. Wees daarom creatief met zoektermen. Je kan op thema zoeken, of juist op een bepaald diversiteitskenmerk. Maak hier tijd voor vrij en kies niet voor de eerste foto die je tegenkomt.  
  • Je kan ook onmiddellijk gebruikmaken van een inclusieve beeldbank, i.e. een beeldbank die rekening houdt met diversiteit en/of roldoorbrekende foto’s, zoals https://genderphotos.vice.com/. 

Hoe maak je je online beeldmateriaal toegankelijk voor mensen met een visuele beperking? 

Gebruik de checklist van Anysurfer. Voorzie elk beeld van een tekstversie: geef een betekenisvolle titel en een vervangende alternatieve tekst. Decoratieve beelden voeg je in als CSS-achtergrondafbeeldingen of zonder alternatieve tekst. Raadpleeg daarvoor je IT-collega.