Daphné Van Looy

Daphné Van Looy

Doctoraatsonderzoeker

Daphné Van Looy studeerde in juni 2021 af als master in de Pedagogische Wetenschappen (UGent) met afstudeerrichting Onderwijskunde. Daphné genoot een basisopleiding als academische bachelor in de psychologie (UGent), maar oriënteerde zich vanuit een grote interesse in onderwijseffectiviteit en onderwijsonderzoek naar de master Onderwijskunde. De achtergrond binnen de psychologie neemt ze echter mee in de vorm van een interesse in o.a. motivatieprocessen.

Sinds 1 oktober 2021 is Daphné tewerkgesteld op de Vakgroep Onderwijskunde binnen de onderzoeksgroep METiS. Tijdens het eerste jaar was ze betrokken als wetenschappelijk medewerker bij het hoofdonderzoek van de PISA2022-cyclus vanuit het PISA Nationaal Projectcentrum. Daarnaast bereidde ze, met succes, een doctoraatsvoorstel voor.

Sinds 1 oktober 2022 zet Daphné haar loopbaan - binnen onderzoeksgroep METiS – verder als doctoraatsbursaal. Het onderzoek van Daphné is gekoppeld aan het werk van het Steunpunt voor Centrale Toetsen in Onderwijs en gaat over de impact van toetsmotivatie op de prestaties van leerlingen. Dit wordt onderzocht in het tweede jaar secundair onderwijs, gegeven de mogelijks grote variatie in toetsmotivatie binnen deze groep. Met een omvattende benadering van toetsmotivatie, rekening houdend met verschillende motivatietypes, neemt ze toetsmotivatie onder de loep in relatie tot individuele leerlingfactoren en contextuele framing.