Silke Vanparys
Postdoctoraal medewerker binnen de onderzoeksgroep 'Taal, leren, innoveren', binnen de vakgroep Onderwijskunde, Universiteit Gent.
silke.vanparys@ugent.be | +32 (0) 9 264 86 74| +32 (0)9 264 86 64 (secretariaat) | Bureau 120.102
Researchgate | Linkedin | Twitter
Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent
Interactief voorlezen
Lager onderwijs
Taalontwikkeling
Woordenschatontwikkeling
Het voorlezen van boeken en teksten is een van de meest populaire en effectieve manieren om de taalvaardigheid te stimuleren. Vooral interactief voorlezen heeft een grote impact op de taalontwikkeling van kinderen. Interactief voorlezen betekent dat je open in dialoog gaat met kinderen over de tekst, zowel voor, tijdens als na het lezen.
In mijn doctoraatsproefschrift,'Lees met mij, ik zal leren: interactief voorlezen als fundament voor woordenschatontwikkeling en verhaalbegrip in het eerste en tweede leerjaar', heb ik de mogelijkheden van deze taalstimulerende methode in het lager onderwijs onderzocht. Mijn onderzoek omvat twee hoofdlijnen. De eerste richt zich op het blootleggen van de microstructuur van interactief voorlezen met kinderen aan het begin van het lager onderwijs. De tweede belicht de differentiële effecten van interactief voorlezen met kinderen bij diezelfde leeftijdsgroep.
Als postdoctoraal onderzoeker draag ik bij aan het professionaliseren van leraren, lerarenopleiders en andere onderwijsprofessionals in taalondersteuning via (interactief) voorlezen.