Olivier Colins

Olivier F. Colins is orthopedagoog, maatschappelijk werker, en professor Forensische Orthopedagogiek. Hij doet al 20 jaar fundamenteel en praktijkgericht onderzoek met jongens en meisjes die in contact komen met justitie. Momenteel onderzoekt hij of jongens (FWO Odysseus) en meisjes (FWO Onderzoeksproject) die (vermoedelijk) criminele feiten hebben gepleegd op een theoretisch en klinisch relevante manier van elkaar verschillen. Tevens doet hij momenteel onderzoek naar het verband tussen (on)gevoeligheid voor dreiging en sociale verbondenheid, persoonlijkheid, en gedrag (BOF 2-4-jarig project). Professor Colins doet ook onderzoek naar de meting, etiologie, ontwikkeling, en/of gevolgen van gedragsproblemen, delinquentie en deviante persoonlijkheidstrekken in grote (longitudinale) steekproeven van kleuters, kinderen, adolescenten, en jongvolwassenen, in samenwerking met Prof. Dr. Henrik Andershed (Zweden), Prof. Dr. Kostas Fanti (Cyprus) en Dr. Laura López-Romero (Spanje).
Hij publiceerde 120 artikelen in wetenschappelijke tijdschriften zoals bijvoorbeeld, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Law & Human Behavior, Psychological Assessment, and Biological Psychiatry. Tevens behoort hij tot de redactieraad van diverse internationale tijdschriften zoals bijvoorbeeld Assessment, Journal of Criminal Justice, en Youth Violence & Juvenile Justice.
Professor Colins is verantwoordelijk lesgever van het opleidingsonderdeel “Pedagogisch Handelen in Justitiële & Forensische Contexten” (5 studiepunten) en betrokken bij diverse andere opleidingsonderdelen (bijvoorbeeld “Integratieseminarie”).

Een volledig overzicht van de publicaties en contactgegevens vindt u hier alsook op: https://www.researchgate.net/profile/Olivier_Colins