Taakomschrijving stage Bedrijfspsychologie

De student en de stagementor maken voor aanvang van de stage de taakomschrijving op. Deze taakomschrijving geeft duidelijk weer hoe de stageplaats de voorwaarden realiseert via de leerdoelen en het stageproject.

  • De student dient de taakomschrijving ter goedkeuring in.
    • ofwel wordt de taakomschrijving goedgekeurd
    • ofwel wordt gevraagd om de taakomschrijving aan te passen
  • In de eerste week van de stage wordt deze taakomschrijving opnieuw besproken met de student en verder geconcretiseerd.
  • De leerdoelen liggen vast van bij het begin van de stage.
  • De evaluatie (tussentijds/eind) is gebaseerd op deze taakomschrijving.
  • Eventueel kan het project na gezamenlijk overleg van stagementor en stagiair nog wijzigen tot de tussentijdse evaluatie, maar niet meer nadien.
  • Meer informatie is te vinden via het stagereglement en toelichting

Leerdoelen

leerdoelen.png

We hoeven psychologen er niet van te overtuigen hoe belangrijk het is om doelen te stellen als je progressie wil maken. Daarom hechten we vanuit de universiteit veel belang aan goed geformuleerde leerdoelen in termen van de aan te leren kennis en vaardigheden. Die zullen voor iedere stageplaats anders zijn. Want de leerdoelen hebben betrekking op de competenties die cruciaal zijn voor het professioneel uitvoeren van de functie als master bedrijfspsychologie en personeelsbeleid in de specifieke context van de stageplaats.

Stagementoren kennen de activiteiten van de afdeling door en door. Zij zijn dus het best geplaatst om aan te geven welke leerdoelen op de stage kunnen gerealiseerd worden en hoe het leertraject er doorheen die 24 weken, per leerdoel, kan uitzien. We vragen van stagementoren om per stageplaats minstens 4 leerdoelen (psychologisch en op masterniveau) te omschrijven en het leertraject dat eraan gekoppeld is, met de tussentijdse mijlpalen.

Tijdens een eerste bezoek aan de toekomstige stageplaats bepalen de student en de stagementor samen, op basis van deze lijst met 4 leerdoelen, op welke twee leerdoelen de focus zal liggen tijdens de stage. Het staat de stagementor en de student vrij om varianten op deze leerdoelen af te spreken, voor zover ze aan de voorwaarden beantwoorden.

Het is de rol van de stagementor om aan deze leerdoelen een leertraject te koppelen dat loopt over de volledige duur van de stage, want bij leerdoelen ligt de nadruk meer op het leerproces dan op louter uitkomsten. Let wel: er mag geen overlap zijn tussen deze twee leerdoelen en de zeven competenties die ook deel uitmaken van de evaluatie.

Voorbeelden van leerdoelen:

Het proces en de methodiek van assessment van A tot Z leren kennen en uiteindelijk zelfstandig* toepassen: opstellen competentiematrix, rapporteringsformat uitwerken volgens de klantenverwachtingen, interviewstructuur maken, kandidaten interviewen, rol van assessor opnemen, alle beschikbare informatie interpreteren en verwerken tot professioneel assessmentrapport.De volledige flow van wetenschappelijk onderbouwd kwantitatief/kwalitatief marktonderzoek leren kennen door betrokkenheid in meerdere projecten en naarmate het leertraject vordert ook zelfstandig toepassen: de klantenvraag vertalen naar een onderzoeksopzet, de analyseopzet uitwerken en vervolgens resultaten interpreteren, conclusies formuleren, bevindingen communiceren naar de klant.
De taken en verantwoordelijkheden van een HR Business Partner geleidelijk leren kennen en uiteindelijk deelaspecten ervan zelfstandig* op zich nemen, met name 1. Rekrutering & Selectie van A tot Z: van de intake met een aanwervende manager tot de onboarding van nieuwe medewerkers; 2. Leren & Ontwikkelen: Leernoden in kaart brengen en aanpakken, leidinggevenden en medewerkers ondersteunen in het opmaken van persoonlijk ontwikkelplan, … 
De volledige flow van wetenschappelijk onderbouwd kwantitatief/kwalitatief marktonderzoek leren kennen door betrokkenheid in meerdere projecten en naarmate het leertraject vordert ook zelfstandig* toepassen: de klantenvraag vertalen naar een onderzoeksopzet, de analyseopzet uitwerken en vervolgens resultaten interpreteren, conclusies formuleren, bevindingen communiceren naar de klant.

* ‘zelfstandig’ betekent niet ‘zonder begeleiding of supervisie’

Stageproject

project.jpg

De stagementor omschrijft samen met de stagiair één stageproject dat beantwoordt aan de kwaliteitsnormen. Natuurlijk kan de stagiair in meerdere projecten betrokken zijn, al zal er maar één als stageproject beoordeeld worden.

Een project is een “resultaatsgericht samenwerkingsverband met een specifieke doelstelling dat begrensd is qua middelen en qua tijd. Het kan de verantwoordelijkheid zijn van één persoon of van meerdere personen. Wel is altijd samenwerking met en/of inbreng van anderen nodig om tot het afgesproken eindresultaat te komen”.

Alle activiteiten met een wederkerend karakter (bv. het zoeken naar kandidaten, het evalueren van medewerkers, het afnemen van selectiegesprekken, het verwerken van data in een marketingproject, …) die behoren tot een algemeen, dagelijks takenpakket zijn geen projecten maar opdrachten of taken. Activiteiten met een improviserend karakter, zonder duidelijk doel en plan, zijn ook geen projecten.

Projecten verlopen gefaseerd in de tijd en bestaan uit verschillende deelfases zoals:

  • de voorstudie (afbakening, doel, achtergrond)
  • start (concretisering aanpak met tijdslijn en –planning/tussenliggende deadlines)
  • wetenschappelijke onderbouw bepalen
  • concrete uitvoering
  • rapportering
  • evaluatie door de opdrachtgever (in casus: de stagementor).

De verantwoordelijkheid om het project te ‘trekken’ ligt bij de stagiair, al is er natuurlijk begeleiding en ondersteuning vanuit de stageplaats. Indien er meerdere stagiairs op een stageplaats werken, hebben ze elk hun eigen, afgebakend project.

Het stageproject is per definitie psychologisch van aard en legt de link tussen theorie en praktijk. Het omvat dus een wetenschappelijke onderbouw, zoals verwijzing naar academische literatuur, integratie van een wetenschappelijk model, … Daardoor is er in het stageproject een unieke inbreng van de student en levert die een bijdrage die verschilt van betrokkenheid in de andere organisatieprojecten tijdens de stage.

Voorbeelden van stageprojecten:

Ontwikkelen van een assessmenttool voor de meting van ….., gefundeerd met wetenschappelijk onderzoek, inclusief het uitschrijven van een handleiding en het geven van een interne opleiding aan de toekomstige gebruikers van deze tool.
Psychometrisch valideren van een psychologische test.
Uitwerken van een training - inhoudelijk en didactische - voor het ontwikkelen van feedbackvaardigheden van meestergasten/supervisors.
Analyseren van de huidige onboarding en op basis van bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek een verbeterde aanpak uitwerken, op maat van de verschillende doelgroepen in het bedrijf.
Een deel van ons dienstenaanbod, meer bepaald producten X, Y en Z, kritisch onderzoeken op de mate waarin ze voldoen aan evidence based standaarden, vervolgens aanpassingen voorstellen en na overleg toepassen.