De theoretische kennisbasis van jeugdhulp: een sociaal pedagogisch perspectief

Doctorand(us/a): Dieter Oorlynck
Omschrijving: Een belangrijke pijler in jeugdhulp is de kennisbasis die aan de grondslag van deze praktijken ligt. Het voorziet hulpverleners van theoretische kaders, onderzoek en praktische vaardigheden die geschikt zijn om te gaan met de uitdagingen waarmee individuen, gezinnen en gemeenschappen geconfronteerd worden. Historisch en actueel wordt jeugdhulp in aanzienlijke mate onderbouwd door klinische, prsycholgische en individuele benaderingen waardoor het risico bestaat dat het beperkt wordt en zich richt op individueel gedrag en ordedenken. Een tendens die versterkt wordt door neoliberalisme, Evidence Based Pratice, behandelingsideeën en risicodenken. Dit blijkt niet adequaat te zijn voor de vele uitdagingen en kwesties waarmee de praktijk geconfronteerd wordt en aandacht voor ruimere sociale vraagstukken en ambiguïteit dreigt naar de achtergrond te verdwijnen. Dit doctoraat gaat op zoek naar welke theoretische sociaal pedagogisch kennisbasis insipererend kan zijn voor de jeugdhulppraktijk.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Rudi Roose
Periode: november 2023 - november 2029