Doctoraatsonderzoek
Hieronder staat het lopend doctoraatsonderzoek aan de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, alfabetisch op naam van de doctorandi.
Transformatief leren: op zoek naar educatief perspectieven in de mobilisering van sociale vrouwenbewegingen in de IGBO-gemeenschap
Doctorand(us/a): Uchendu Uchechukwu Ethelbert
Omschrijving: Sinds de prekoloniale, over de koloniale tot in de huidige postkoloniale tijden heeft Nigeria altijd heel wat vrouwenorganisaties gekend, die een belangrijke politieke vertegenwoordiging betekenden. Dit onderzoek vindt plaats in Igboland in Nigeria, een bijzonder interessante plek om de geschiedenis van vrouwenbewegingen te bestuderen. Na een historische studie, situeert het onderzoek zich in de periode na 1980 en gaat via kwalitatieve methodologieën na hoe de participatie aan deze emancipatorische vrouwenbewegingen zich verhoudt tot sociale verandering. Het onderzoek baseert zich op feministische theorieën uit het Zuiden die een welkome aanvulling bieden bij meer traditionele concepten en theorieën.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Vandenbroeck Michel, Griet Roets
Startdatum: oktober 2013
De betekenis van vrije tijd in de leefwereld van kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties
Doctorand(us/a): Saan Van Elsen
Omschrijving: Dit doctoraatsonderzoek brengt de leefwereld van jongeren die in maatschappelijk kwetsbare situaties opgroeien in kaart en focust daarbij specifiek op de betekenis van vrije tijd in hun leefwereld. Een eerste kwantitatieve studie gaat na of er sociaaleconomische en culturele verschillen zitten op de aspiraties van jongeren naar vrije tijd en hoe deze verschillen relateren aan de feitelijke vrijetijdsbesteding van jongeren. We baseren ons hiervoor op de data die verzameld werd via de JOP-schoolmonitor 2 in 2018. Een tweede kwalitatieve studie zal zich richten op hoe jongeren vorm en betekenis geven aan hun vrije tijd en op welke manier dit proces door hun leefwereld wordt beïnvloed. In een laatste kwalitatieve studie focussen we op de rol van de omgeving en van de lokale vrijetijdsbesturen voor de jongeren.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Lieve Bradt
Periode: oktober 2019 - oktober 2023
Een doorgaande lijn als alternatief voor gescheiden systemen in de voorschoolse voorzieningen
Doctorand(us/a): Lobke Van Lombergen
Omschrijving: Het belang van voorschoolse voorzieningen van goede kwaliteit kent een stijgende interesse. Om kwaliteit te garanderen, is er alsmaar meer consensus dat voorschoolse voorzieningen best vertrekken vanuit een holistische kijk op kinderen, zoals in een geïntegreerd systeem waar leren en zorg niet los staan van elkaar. Vlaanderen kent echter een splitsysteem met aparte instanties voor kinderen tot en met drie jaar, de ‘kinderopvang’, en voor kinderen van drie tot zes jaar, het ‘kleuteronderwijs’. Dit betekent vaak een onderscheid tussen zorgen en leren en kent problematische gevolgen: lage toegankelijkheid van zorgvoorziening, plaats tekort, abrupte transities, hoge kosten voor ouders, lage personeelskwalificaties… Via een meervoudige casestudie van verschillende projecten die inzetten op een doorgaande lijn tussen opvang en onderwijs, worden implicaties en uitdagingen voor het verwezenlijken van geïntegreerde systemen in voorschoolse voorzieningen blootgelegd.
Doctoraat in de Pedagogische Wetenschappen
Promotor(en): Michel Vandenbroeck, Jochen Devlieghere (Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent)
Periode: februari 2022 - februari 2028
Het theoretiseren van ondersteuning voor jonge mantelzorgers: van onzichtbaarheid naar bewustwording
Doctorand(us/a): Lena Van Bergen
Omschrijving: Jonge mantelzorgers zijn jongeren die zorgen voor een familielid met een langdurige ziekte, een beperking of een verslaving. Bestaand onderzoek toont aan dat dit veelvoorkomend en mogelijk problematisch is. Desondanks is er nog steeds een gebrek aan onderzoek over hoe we jonge mantelzorger best ondersteunen. Ook is het perspectief van jonge mantelzorgers zelf verwaarloosd. Ze zijn beschreven als een onzichtbare groep, omdat er nog weinig bewustzijn is rond jonge mantelzorg bij professionals en vrijwilligers in de sociale- en onderwijssector. Dit is gelinkt aan het feit dat jonge mantelzorgers zelf zich zelden als dusdanig identificeren. In dit onderzoek exploreren we dit gebrek aan (zelf-)identificatie en bewustzijn via de organisatie ZoJong!, een vzw voor en door jonge mantelzorgers. We voeren participatieve observaties uit tijdens de activiteiten van de organisatie en doen interviews en focusgroepen met de verschillende actoren.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Rudi Roose, Stijn Vandevelde
Periode: oktober 2023 - september 2027
Welk kind in welke stad? Een sociaal-pedagogisch perspectief op de kindvriendelijke stad
Doctorand(us/a): Sander Van Thomme
Omschrijving: Over het algemeen wordt de kindvriendelijke stad (KVS) gezien als een goede vorm van stadsplanning in het belang van het kind. Er ontbreekt echter nog diepgaand debat omtrent de eigenlijke pedagogische betekenis ervan. Om dit debat te openen, nemen we een sociaal pedagogisch perspectief aan, met een focus op de manier waarop de KVS de relatie tussen kinderen en jongeren en de stad vormgeeft. De KVS wordt dan benaderd als een pedagogisch project dat vormgeeft aan het pedagogisch potentieel van de stad. Het doel van dit doctoraatsonderzoek is dan om de verborgen pedagogiek in het beleid en de praktijken van de KVS te ontrafelen, de manier waarop de KVS een raamwerk voor socialisatie vormt beter te begrijpen en empirische gegevens te verzamelen over de manier waarop KVS'en het burgerschap van kinderen en jongeren omarmt. Dit draagt bij aan de bredere kennisbasis omtrent de maatschappelijke positie van kinderen en jongeren en de manier waarop steden omgaan met stedelijke transformaties.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Lieve Bradt, Sven De Visscher (Eco-City, Hogeschool Gent)
Periode: december 2022 - januari 2028
Creëren van het sociale in het medische. De ontwikkeling van armoedebewuste revalidatiepraktijken
Doctorand(us/a): Bart Volders
Omschrijving: Nieuwe discours, die zijn afgeleid van de medische professie, beïnvloeden het sociaal werk. Interventies naar gezinnen “at risk” en het idee van zeer vroege preventie maken substantieel deel uit van beleid en van veel sociaal werkpraktijken. De verschuiving naar een preventiebeleid legt een sterke focus op het individu dat gerelateerd is aan het concept van een actieve burger die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen welzijn en dat van anderen. Deze nieuwe (medische) inzichten legitimeren interventies in het leven van de meest gemarginaliseerde gezinnen, en onderschrijven zo individualisering en decontextualisering van sociale problemen waarbij armoede als een structureel probleem wordt genegeerd. In dit onderzoek blijven we trouw aan de ambities van sociale rechtvaardigheid van sociaal werk en onderzoeken we hoe armoedeblinde benaderingen kunnen worden uitgedaagd en armoedebewuste perspectieven en praktijken kunnen worden ontwikkeld in revalidatiepraktijken.
Doctoraat in het Sociaal Werk
Promotor(en): Rudi Roose, Griet Roets (Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent)
Periode: januari 2018 - ...