Ontwikkelingspsychologie
Visie
Ons doel is om de motivatie, betrokkenheid, veerkracht en het psychologische welbevinden van kinderen, jongeren, en jongvolwassenen in diverse levensdomeinen (thuissituatie, school, vrije tijd) optimaal te ondersteunen. Daarvoor investeren we in de psychologische behoeftes voor groei, namelijk autonomie, verbondenheid, en competentie. We streven hierbij naar structurele veranderingen met een duurzame, groeibevorderende impact, die zowel de psychologische basisbehoeftes van kinderen als van hun socialisatiefiguren ten goede komen. We staan voor excellent onderzoek en het versterken van het praktijkveld, vertrekkend vanuit een sterk geloof in het groeipotentieel van mensen.
Missie
Wij doen wetenschappelijk onderzoek naar de factoren die de psychologische behoeftes en groei van mensen ondersteunen, dan wel fnuiken, zowel op persoonlijk als contextueel vlak.
Qua doelgroep richten wij ons in de eerste plaats op kinderen, jongeren en jongvolwassenen, alsook de spilfiguren die voor hun groei instaan (vb. ouders, leerkrachten, hulpverleners). Daarbij hebben we interesse in de belangrijkste ontwikkelingspsychologische taken doorheen de hele levensloop. Op deze manier vormen de domeinen opvoeding, onderwijs, gezonde levensstijl en hulpverlening de primaire focus van ons onderzoek.
De Zelf-Determinatie Theorie vormt het theoretisch vertrekpunt, maar er worden synergieën gezocht met andere theoretische kaders die groeigerichte thema's bestuderen. Op deze manier proberen we zowel theoretisch verdiepend als verbredend te werken.
Wij gaan voor een interdisciplinaire aanpak, waarbij de expertise van academische partners, verbonden aan diverse faculteiten en onderzoeksgroepen, wordt samengebracht. Specifiek zetten we ook in op longitudinaal onderzoek om de ontwikkeling en groei van mensen te bestuderen.
Onze onderzoeksgroep wil zich zowel intern als extern profileren, met name zowel binnen het wetenschappelijk veld als binnen het onderwijs- en vormingsaanbod, en op maatschappelijk vlak.
Onderzoeksprojecten
De Welzijnsmonitor
De Welzijnsmonitor meet jaarlijks via vragenlijstonderzoek de psychische gezondheid, veerkracht en studiemotivatie van studenten in het Vlaamse hoger onderwijs. Studenten worden door hun academische loopbaan heen opgevolgd. Zo kunnen passende interventies als MoodSpace op een wetenschappelijke manier worden uitgebouwd.
De Motivatiebarometer
Vanaf het begin van de COVID-19 crisis was het voor ons, motivatiepsychologen, duidelijk dat dit niet louter een sanitaire, maar ook een psychologisch-motivationele crisis zou worden. Ons belangrijkste wapen in het bestrijden van de viruscirculatie is immers ons gedrag. De bevolking in deze belastende omstandigheden duurzaam motiveren is geen vanzelfsprekendheid. Voor ons academici was deze crisis dan ook een unieke kans om bestaande theorieën te toetsen, verfijnen en optimaliseren. Daarvoor zetten we een grote longitudinale studie op bij Belgische burgers tijdens deze crisis, genaamd de Motivatiebarometer. In een 6-delige podcast, beschikbaar in Nederlands, Frans en Engels, discussieert het team van de Motivatiebarometer over psychologische thema's die relevant waren tijdens de COVID-19 crisis.
De Jongvolwassenheid: De Tijd van je Leven
We zijn blij, vrij, verward en eenzaam tegelijk. Het is miserabel en magisch (Taylor Swift, “22”). Sommige jongvolwassenen halen vlot hun diploma, hebben succes in relaties en carrière terwijl anderen ernstige problemen ervaren. Dit project wil beschrijven hoe het samenspel tussen persoonlijkheid en opvoeden, gemeten sinds de kindertijd, gerelateerd is aan het al of niet succesvol zijn in de jongvolwassenheid. Ik verwacht dat (veranderingen in) persoonlijkheid en opvoeding een brede waaier van positieve en negatieve ontwikkelingsuitkomsten voorspellen. Daarnaast wil dit project ook verklaren waarom persoonlijkheid en opvoeding voorspellers zijn. Er wordt onderzocht in welke mate het reguleren van emoties en identiteitsvorming een rol spelen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat jongeren die een verhoogde reactie op stress laten zien of hun identiteit vaak in vraag stellen het vaak minder goed doen. Bij het bestuderen van deze processen wordt een onderscheid gemaakt tussen lange-termijn effecten (over jaren) en korte-termijn effecten (waarbij emoties en identiteit meerdere keren per dag gemeten worden). Tot slot wordt de effectiviteit van een interventie onderzocht die emotieregulatie en identiteit bij jongvolwassenen wil versterken. Deze interventie wil jongvolwassenen leren om hun emoties de baas te kunnen en hen steunen bij hun identiteitsontwikkeling. Op deze manier willen we jonge mensen handvatten reiken om de jongvolwassenheid tot de tijd van hun leven te maken.
Publicaties
Bekijk alle publicaties van onze onderzoeksgroep.
Bekijk onze publicaties over autonomie bij adolescenten en jongvolwassenen.
Bekijk onze publicaties over motivatie doorheen de levensloop.
Bekijk onze publicaties over identiteitsontwikkeling in de adolescentie en jongvolwassenheid.
Bekijk onze publicaties over opvoeding van kinderen en jongeren.
Medewerkers
Bekijk hier alle onderzoekers en hun onderzoeksprofiel:
- Prof. Dr. Wim Beyers
- Prof. Dr. Bart Soenens
- Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste
- Prof. Dr. Peter Prinzie
- Prof. Dr. Elien Mabbe
- Dr. Beatrijs Vandenkerckhove
- Dr. Bram Van Bockstaele
- Dr. Branko Vermote
- Dr. Charlotte Schrooyen
- Dr. Daphne van den Bogaard
- Dr. Joachim Waterschoot
- Dr. Khawla Ajana
- Dr. Nathalie Aelterman
- Dr. Nele Flamant
- Dr. Nele Laporte
- Dr. Sabine Sypré
- Dr. Sofie Morbée
- Bente Verhelst
- Berdien Vrijders
- Bram Steeman
- Elke Pinoy
- Fé De Mulder
- Gaël Vanhalst
- Jinte Venninx
- Lowie Bradt
- Marlies Van De Casteele
- Melodia Koupa
- Nathalie Coorevits
- Simon Fiore
Vacatures
geen momenteel