Prof. dr. Tom Evens
Professor verbonden aan de onderzoeksgroep Center for Journalism Studies van de vakgroep Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent.
tom.evens@ugent.be | 09/264.68.86 | @EvensTom
LinkedIn | ResearchGate | Google Scholar
Media-industrieën
Mediabeleid
Businessmodellen
Televisiesportrechten
Telecom en kabeldistributie
Tom Evens is Assistant Professor aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent waar hij vakken over media-economie, mediabeleid en businessmodellen doceert. Tom heeft een masterdiploma in Communicatiewetenschappen (2005) en Bedrijfseconomie (2006) en promoveerde in 2013 met een politiek-economische analyse van de televisie-industrie.
Zijn expertise situeert zich op het vlak van economische en beleidsaspecten van media- en technologiemarkten waarover hij ruim publiceerde in wetenschappelijke tijdschriften, boekdelen en boeken. Hij is eveneens de auteur van The Political Economy of Television Sports Rights (Palgrave, 2013, samen met Petros Iosifidis en Paul Smith) en werkt momenteel een aan een nieuw boek over structurele machtspatronen bij televisie- en videoplatformen.
Hij is redactielid bij een aantal wetenschappelijke tijdschriften zoals International Journal of Digital Television, Internet Policy Review, Journal of Media Business Studies en Communication & Sport. Hij werd verkozen tot Deputy President van de European Media Management Association (emma) en leidt de divisies Media Policy and Regulation (emma) en Media Industries & Policy (NeFCA). Hij werd aangesteld als onafhankelijk expert binnen de Sectorraad Media (SARC), dat de Vlaamse Overheid adviseert over mediabeleid.